Zoeken

Introductie: Vespa Primavera 125

Oude Jeugdherinnering

29 januari 2014
Inhoudsopgave
Introductie: Vespa Primavera 125
Oude Jeugdherinnering
Moderne Klassieker
Conclusie
Technische gegevens

Vespa Primavera 125

Er zijn niet zoveel merken wiens naam synoniem voor een complete productgroep staat – Vespa behoort ongetwijfeld tot die club. Scooters, klassiekers speciaal, worden maar al te graag generaliserend als Vespa aangeduid, eVespa Primavera 125n niet geheel onterecht. Het merk was verantwoordelijk voor de lancering van een compleet nieuw segment dat motorscooter heet, toen in 1946 door geestelijk vaders Corradino D’Ascanio en Enrico Piaggio de oer-Vespa werd gelanceerd. Een van de beroemdste modellen uit de inmiddels meer dan 65 jaar oude geschiedenis van het merk was de Primavera uit 1968, die als zondebeeld stond voor de vrijheidsdrang van de jeugdige generatie en tot 1982 werd gebouwd. Als eerbetoon en oude jeugdherinnering aan deze beroemde fiets heeft Vespa nu een nieuwe Primavera op de markt gezet, die als complete lijn met 50cc en 125cc motoren de succesvolle LX-familie als instapmodel in de Vespa cultwereld aflost.

De wereldpremière op de EICMA in Milaan was nog maar koud achter de rug of we werden in Barcelona verwacht, waar onder haast voorjaarstemperaturen de Primavera aan de wereldpers werd voorgesteld. Alsof het door Piaggio zo was geregisseerd, per slot van rekening is Primavera het Italiaanse woord voor voorjaar. Die vreugde was echter van korte duur: toen ik gepakt en bezakt klaarstond om op de Primavera plaats te nemen bleek het helaas weer een typische Piaggio introductie te zijn. Omdat er te veel journalisten waren uitgenodigd – of er te weinig scooters beschikbaar waren, werd ik van de deelnemerslijst geschrapt en naar de namiddag verplaatst. En ik had me juist zo op de enerverende rit over de Carrers, Avingudas en Passeigs van de Catalaanse metropool verheugd.

Vespa Primavera 125

Ik probeer er maar het beste van de plotsklaps verworven vrije tijd te maken en duik in de persmap, die Vespa als een van de weinige succesvolle motormerken presenteert. In aantallen uitgedrukt betekent dat: in totaal werden door het moederbedrijf Piaggio in de eerste negen maanden van 2013 wereldwijd meer dan 136.600 Vespa modellen afgezet. Ofwel een plus van 21,3 procent ten opzichte van de 120.900 mVespa Primavera 125 Vespa Primavera 125
Het plaatwerk herbergt de welbekende driekleps eencilinder, die net geen elf paarden weet te mobiliseren
Vespa Primavera 125
Als iemand zich afvraagt waar de uitdrukking 'rondje om de kerk' vandaan komt, ik heb wel een idee...
Vespa Primavera 125 Vespa Primavera 125
Opbergruimte is prima voor elkaar
odellen die in dezelfde periode van 2012 werden afgezet. De cijfers bevestigen op indrukwekkende wijze de trend van de afgelopen 10 jaar: werden in 2004 nog in totaal wereldwijd 58.000 scooters afgezet, steeg dit aantal in 2006 al naar 100.000 eenheden, in 2009 naar 122.000 tot uiteindelijk 165.000 scooters die in 2012 werden geproduceerd. Een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het merk die, als de cijfers van het afgelopen jaar definitief zijn, ongetwijfeld opnieuw zullen worden overtroffen. Nog zo’n indrukwekkend cijfer: in totaal zijn in vijfenzestig jaar Vespa geschiedenis meer dan 18 miljoen Vespa scooters van de band gerold. Niet vreemd dat Vespa scooters vaak als iconen worden gezien.

Na de persmap met indrukwekkende verkoopcijfers te hebben bestudeerd rest mij nog meer dan genoeg vrije tijd om het Primavera exemplaar dat in de foyer van het hotel is geplaatst eens aan een nadere studie te onderwerpen. Optisch is de nieuwe met Vespa’s traditionele styling-Reinheitsgebot overgoten, waarvan het recept uit de oer-Vespa tijd stamt: net als elke Vespa wordt ook deze Primavera gekenmerkt door een klassieke look met ronde koplamp die sierlijk boven het brede omegavormige frontschild is geplaatst, die schuin naar beneden loopt en overgaat in de zelfdragende stalen carrosserie met wespentaille die kenmerkend rond is gevormd en naar achteren toe spits toeloopt.

AVespa Primavera 125 Vespa Primavera 125
Over modern en klassiek gesproken
Vespa Primavera 125
De zoveelste keer dat er meer journalisten dan scooters zijn ingevlogen. Wanneer gaan ze dat bij Piaggio eens leren
ls herinnering aan de allereerste Primavera uit 1968 is de verchroomde ring rond de koplamp aangebracht, terwijl ook in het hoog opgetrokken beenschild en de horizontaal gedeelde stuurbekleding stijlelementen uit de zestiger en zeventiger jaren zijn aangebracht. Nieuwe zwarte schakelaars zijn mooi in contrast met de aluminiumkleurige armaturen, die trouwens gewoon van kunststof zijn gemaakt. Ondanks dat qua ontwerp men de bekende weg in is geslagen is de Primavera een toonvoorbeeld van een moderne interpretatie van een klassiek ontwerp, zoals te talrijke vernieuwingen laten zien: de in de beenschild gepositioneerde knipperlichten is LED-dagrijverlichting voorzien, terwijl ook in het achterlicht dezelfde dioden zijn aangebracht. Tegenover deze subtiele modificaties springt het deels elektronische dashboard in het oog, waar de moderne digitale techniek heel erg fraai in het klassieke design is geïntegreerd. De goed afleesbare infocentrale herbergt naast een zeer grote analoge snelheidsmeter in traditioneel Vespa design een helblauw LCD scherm, waar naast de kilometerteller en dubbele tripmeter de tankinhoud en de tijd is af te lezen. De bediening is trouwens op het rechterstuur aangebracht, wat de collega waarvan ik ’s middags de scooter overnam mij wist te vertellen.

Vespa Primavera 125