Zoeken

Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure

De Adventure

31 januari 2014
Inhoudsopgave
Dubbeltest: BMW R1200RT en R1200GS Adventure
De boel flink opschudden
De Adventure
R1200RT
Opties
Conclusie
Technische gegevens

BMW R1200GS Adventure
Roer er dan de bloem door en beetje voor beetje een gedeelte van de halve liter melk, tot de klontjes zijn verdwenen

Je hoeft natuurlijk geen Jomanda te heten om te kunnen voorspellen dat BMW op den duur de gehele Boxer-reeks van het nieuwe motorblok zou voorzien. En dus mogen we voor 2014 een vernieuwde R1200RT en R1200GS Adventure tegemoet zien. Toch werd het blok niet zomaar overgeplant. Voor de GS Adventure werden de krukas en de dynamo 950 gram zwaarder gemaakt, zodat het blok bij lage toerentallen wat onverstoorbaarder doortrekt. Een extra transmissiedemper tussen de bak en de cardanas zorgt daarbij voor een nog comfortabelere motorloop. Het vakwerkframe van de GS Adventure is afkomstig van de GS en verschilt van de vorige Adventure in die zin dat het een meer open structuur heeft en dat de achterzijde meer omhoog gericht is. Verder heeft het frame nu standaard een stuurdemper. Net als de vorige Adventure heeft de nieuwe BMW een in hoogte verstelbare zitting, die nu ook in hoek te verstellen is. DBMW R1200GS Adventure BMW R1200GS Adventure
Bekende bewerking van een bekend neusje, onmiskenbaar Adventure. Sticker is wel gaaf trouwens
BMW R1200GS Adventure
Wat!? Alsof je nog nooit een Adventure gezien hebt?
BMW R1200GS Adventure BMW R1200GS Adventure
Wel de beugels, maar voor de koffers zelf moet extra de knip worden getrokken. Beetje jammer... Handig, dat extra opbergvakje boven de tank
e zithoogte varieert tussen 890 mm en 910 mm, dat is 40 mm meer dan de standaard GS. Dat is deels te verklaren doordat de GS Adventure 20 mm meer veerweg heeft dan de gewone GS. De veerwegen bedragen 210 mm voor en 220 mm achter. De grondspeling is met 10 mm toegenomen en ook de geometrie van het rijwielgedeelte is veranderd. De nieuwe Adventure heeft een naloop van 92,7 mm ten opzichte van 99,6 mm bij de gewone GS. De balhoofdhoek bedraagt 24,5° en dat is een graad steiler. De wielbasis is 3 mm langer in bedraagt 1510 mm. Een bijzonder groot verschil zit hem verder in de brandstofvoorraad. De aluminium tank van de GS Adventure kan 30 liter benzine herbergen. Het rijklaar gewicht van deze BMW is dan ook tamelijk hoog, met 260 kilo, ten opzichte van 238 kilo voor de gewone GS.

Het beest

De nieuwe BMW GS Adventure ziet er hoog, groot en zwaar uit. Als je opstapt, verwacht je dan ook de lichtvoetigheid van een olietanker. Maar daar weet BMW je behoorlijk te verrassen, want eigenaardig genoeg stuurt de Adventure als een snelle, lichte enduro-machine. De zithoogte is respectabel, maar goed te doen. Het voordeel is dat je dankzij het hoge zadel en de afstand tot de brede enduro-voetsteunen enorm veel beenruimte hebt en gemakkelijk op de voetsteunen kunt gaan staan. En als je dat doet, zul je merken dat deze motor verrassend smal aanvoelt tussen de benen. Heel slim is het opklap beugeltje op het rempedaal, waarmee je het pedaal snel hoger kunt maken. Zo kun je er ook goed bij als je op de voetsteunen staat, bijvoorbeeld als je offroad rijdt. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom mensen denken dat je met zo'n zwaar, lomp apparaat offroad zou kunnen rijden, maar nu ik in het zadel zit snap ik ineens waarom. Het zwaartepunt van deze machine lijkt ergens in de magna-lagen van de aardkorst te zijn verdwenen, zo laag ligt het. De machine voelt daardoor bijna aan als een eenpittertje van half het gewicht. Combineer dat met een stuur dat de lengte van een bezemsteel heeft en je hebt zoveel macht over deze machine dat je hem in de bochten smijt alsof je met een 50cc-brommer aan het sturen bent. Hij is super wendbaar en lekker neutraal, hBMW R1200GS Adventure BMW R1200GS Adventure
Nieuwe versie van de navigatie en direct op de nieuwe GS. En daar is ie dan: de stuurdemper!
BMW R1200GS Adventure
Broooaaaaap
BMW R1200GS Adventure BMW R1200GS Adventure
Dit is dus de dure, LEDversie van de koplamp. Maar LED rondom, wel zo fris!
ij richt zich niet op als je in de bochten remt en hij reageert ook nauwelijks op hobbels en scheuren in het wegdek. Je voelt de hobbels ook nauwelijks, dankzij de soepele ESA-vering. Die voelt stevig genoeg aan om een goede feedback te geven, maar is dankzij zijn lange veerwegen toch zo soepel dat hij alle oneffenheden moeiteloos slikt. ESA is overigens niet standaard op deze machine. Af fabriek wordt hij geleverd met gewone vering, tractiecontrole ACS, ABS en twee rijmodi: straat en regen. Als je nog twee ruggen extra neerlegt krijg je het touring-pakket, met onder meer de "Pro"-tuning. Dan heb je ook nog een dynamic mode, een enduro modus en een enduro pro-mode. Het ABS wordt automatisch afgeregeld op de gekozen motormode. In de enduro pro-modus, die is afgestemd op noppenbanden, wordt het ABS op het achterwiel uitgeschakeld.

Indrukwekkend vermogen

Met het touring-pakket krijg je ook cruise control en de elektronisch instelbare vering "ESA", die zich ook automatisch aanpast aan de gekozen rijmodi. De nieuwste versie van ESA is overigens semi-actief: sensoren meten de beweging van de motorfiets en stellen de vering daar optimaal op af. Dat werkt perfect en het vult de prestaties van de nieuwe tweecilindermotor perfect aan. Want ook die is indrukwekkend. De motor is zo sterk dat de Adventure bijna aanvoelt als een sportmotor. Het blok trekt moeiteloos van onder de 2000 toeren weg en lijkt bij elke verbrandingsslag sterker te worden. Bij 5000 tpm voel je even een extra duw in de rug, wBMW R1200GS Adventure
Al draagt een euh, GS een euh, gouden... nee, dat lijkt nergens op
BMW R1200GS Adventure BMW R1200GS Adventure
Yes! Knopjes! En je vraagt je nog steeds af waarom men afstapte van de klassieke BMW schakelaars voor de knippers?
BMW R1200GS Adventure
Ze wilden eerst géén valbeugels monteren
aarna de toerenteller vooruit stormt naar de 7500 tpm toe. Dan wordt het tijd om te schakelen. En dan ontdek je direct een andere verbetering ten opzichte van het vorige model: zelfs al maakt de versnellingsbak nog steeds de vertrouwde klak-geluiden, de bak schakelt wel probleemloos en soepel. De nieuwe, natte koppeling is veel beter te doseren dan de oude droge koppeling. Hetzelfde geldt voor het deel-integraal-remsysteem van BMW. Die grijpt lekker fel aan, zonder te agressief te zijn. Maar wanneer je doorknijpt dan steekt hij zijn Telelever-veerpoten bijna dwars door het asfalt. Briljant!

Actieradius

Tijdens onze testrit was het niet bepaald warm. Het was slechts een graad of twee en ik verkneukelde me al bij de gedachte dat ik - behalve de nodige thermische onderkleding - ook nog een elektrisch verwarmd vest onder mijn motorpak had, aangevuld met dito handschoenen. En dat terwijl Ed met een onverwarmd pak over een T-shirtje onderweg was. En er is geen mooier vermaak dan leedvermaak. Helaas werkte de Adventure niet echt mee. Het can-bus systeem besloot dat ik wel erg veel stroom trok en sloot de stroomtoevoer uit veiligheidsoverwegingen af. Ik haat denkende machines! Na een herstart - met de stelknoppen van mijn warmtebronnen in een lage stand - werkte alles wel weer gewoon. En eigenlijk was de lage stand goed genoeg, want de GS Adventure biedt zelf al enorm veel bescherming tegen de rijwind. Het windscherm kan gemakkelijk omhoog worden gezet met een draaiknop, waar je tijdens het rijden gewoon bij kunt. Het scherm is ook opmerkelijk stil, zelfs in de hoge positie. De extra windgeleiders op de zijkant van de tank cover, die overigens ook is voorzien van een bagage compartimentje, helpen samen met de handprotectoren de wind van je handen te houden. De standaard verwarmde handvatten doen de rest. Dat is een erg welkome optie, hoewel hij van mij wel iets meer instelmogelijkheden zou mogen hebben. Maar dat is een kleinigheid, want je zit prinsheerlijk, zelfs bij deze temperaturen. Althans, het eerste paar uren. Het zadel is comfortabel soepel, maar blijkt bij lange ritten eigenlijk te zacht, zodat het je huid wat uit elkaar trekt. Dat gaat dus zeer doen. Zo heeft het niet veel zin om 30 l benzine aan boord te hebben. Bij een brandstofverbruik van 1 l ter 15,8 km zou je 474 km op een tank kunnen halen. Helaas ben je zelf de beperkende factor. Desondanks is dit een indrukwekkende motorfiets, waarmee je zomaar naar het eind van de wereld en terug kunt rijden, wat je ook tegenkomt. En dan biedt hij nog gigantisch veel rijplezier door zijn enorm dynamische karakter!

BMW R1200RT, R1200GS Adventure
Verwarm een scheut vloeibare margarine in een koekenpan en giet er een pollepel beslag in