Zoeken

Vergelijk: Tourbuffels in de Taunus

BMW K1600GT

21 januari 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Tourbuffels in de Taunus
Touren in de Taurus
Luxe hoor...
Sturen dan maar?
Kawasaki 1400 GTR
BMW K1600GT
Triumph Trophy 1200
Conclusie
Technische gegevens

BMW K1600GT

We schrijven het jaar 2009 als BMW vriend en vijand verrast op de EICMA in Milaan met de Concept 6, een sportief prototype dat door een nieuwe zescilinder wordt aangedreven. Hoewel het slechts een prototype betreft laat BMW tijdens de presentatie van de Concept 6 al weten de zescilinder daadwerkelijk in productie te zullen nemen, maar in welke hoedanigheid is op dat moment nog groot geheim. In juli van het volgende jaar wordt in de buurt van Los Angeles een BMW zescilinder gespot, die is verpakt in een stroomlijn à la 1400 GTR. Drie maanden later maakt de K1600GT zescilinder zijn debuut tijdens de Intermot in Keulen, BMW K1600GT BMW K1600GT
Modern, uitgebreid en overzichtelijk. BMW heeft haar ervaringen op automotive gebied op de K1600 toegepast. De neus oogt slank, de spiegels staan los en bieden daardoor het beste zicht naar achteren
BMW K1600GT
Wat een koppelbeest. Alsof je met een straaljager aan het knallen bent. Om nog maar te zwijgen van het vette zescilinder geluid wat door de Akra's nog eens extra is versterkt
BMW K1600GT BMW K1600GT
Bron van veel ellende: de gevoelloze bediening van de cruise control en het grote licht, dat dienst weigerde. Het seinlicht werkte trouwens wel. Op de rechter stuurhelft is de engine-mapping ondergebracht, maar we hadden liever gezien dat dit de ESA knop was geweest
waarna een half jaar later de fiets daadwerkelijk leverbaar is. De K1600GT (en meer toeristische K1600GTL) is de opvolger van de K1300LT, waarmee BMW zich duidelijk op Honda’s GoldWing heeft gericht. Naast de nieuwe zescilinder krachtbron, die door de boring x slag verhouding onderverkant te houden (kleine zuigerdiameter, lange slag) slechts een fractie breder is dan een normale vier-in-lijn, is de nieuwe tourbuffel van flink wat gadgets voorzien. Het nieuwe CAN bus gestuurde display is daar een voorbeeld van, door middel van een menuknop en een Joggle is een waslijst aan informatie af te lezen en in te stellen, waaronder de motor-mappings, ESA-instelling, zadel- en handvat verwarming en een audio-systeem. Daarnaast kan de fiets met adaptieve verlichting worden uitgerust, waarbij de lichtstraat in een spiegel wordt geprojecteerd die meedraait als een bocht wordt gemaakt.

Hoewel de motor door BMW is ontworpen als tegenhanger van de GoldWing is de K1600GT beduidend sportiever dan zijn Japanse evenbeeld. De zescilinder lijnmotor wordt door BMW opgegeven voor een vermogen van 158 pk bij 7.500 toeren per minuut, maar indrukwekkender nog dan dat vette vermogen is het riante koppel van 175 Nm bij 6.000 toeren, waarvan al bij 1.500 toeren een heftige 123 Nm beschikbaar is. Ondanks dat het motorblok een lange-slag configuratie heeft is het heerlijk trillingsvrij en wil het gretig in de toeren klimmen. BMW K1600GTVanaf 2.000 toeren pakt de motor erg goed op, om voorbij het cijfer drie er als een turbine vandoor te gaan. Alsof je op een supersport zit (we weten het, we vallen in herhaling, maar goeiendag… wat een acceleratie heeft deze mastodont). Kicken met een hoofdletter K, wat nog extra wordt versterkt door het waanzinnige geluid wat de zescilinder ten gehore weet te brengen. Standaard al een feest, wat bij deze van Akrapovic voorziene einddempers nog eens extra werd versterkt.

Dankzij de bij BMW al sinds mensenheugenis toegepaste Tele- en Paralever voor- en achterwielophanging is de motor goed en strak afgeveerd, hoewel er natuurlijk wel grenzen zijn. Flink op z’n staart trappend kwam er bocht-uit beweging in de achterkant, waarbij de achterband wilde gaan glijden, maar zonder dat het gevaarlijk werd en bovendien ver boven het normale inzetgebied van de fiets. De fiets is probleemloos op elke lijn te leggen en geeft je totaal niet het gevoel op een ‘lange-wielbasis’ fiets te rijden, wat deels komt omdat het motorblok erg laag is gemonteerd. BMW kon dit doen door het dry-sump oliereservaat achter het motorblok te plaatsen. Sturen als een supersport (daar hebben we ‘m weer…) dus, hoewel daar bij deze demo weinig van te merken was. Met dank aan de BT021/BT022 combinatie die zijn beste tijd had gehad en de motor gedurende de test steeds meer gingen opbreken. Hierdoor moest de motor bewust op lijn worden gezet en in de bocht continue worden tegengestuurd om te voorkomen dat ‘ie zich zou oprichten.

BMW K1600GT

Naast dat onze K1600GT steeds slechter ging sturen was ook de aandrijving niet vrij van kritiek. Boven de 3.000 toeren was de zescilinder een toonbeeld van souplesse, maar rond de 2.000 toeren openbaarde zich een speling op de aandrijflijn die op z’n zachtst gezegd vervelend was. Nu was ons dit de vorige keer al opgevallen, BMW K1600GT BMW K1600GT
Centrale slotvergrendeling bij de BMW, da's nog eens handig. Voor een topkoffer verwijst BMW het liefst naar de K1600GTL. Het integrale remsysteem doet niet onder voor menig supersport rem
BMW K1600GT
Snap best dat ze haast niet aan te slepen zijn. Stuurt normaal gesproken als de brandweer (met dank aan Van Harten voor het vergelijk), dus de volgende keer graag met vers rubber meneer BMW...
maar in veel mindere mate en rond de 1.500 toeren per minuut. Ook het schakelen ging minder precies, hakerig en gepaard met veel geluid, waar ongetwijfeld die speling debet aan was. Om het zekere voor het onzekere te nemen hebben we na afloop van de test de demo van Van Harten in Amersfoort nog gereden, welke reed zoals de tourbuffel nog in ons geheugen gegrift stond. Lichtvoetig en neutraal sturen, mooi op lijn te houden en een speling op de aandrijflijn die nog maar amper op te merken was. Zo goed als de K1600GT –normaal gesproken- stuurt, zo goed zijn ook de remmen die haast van een supersport afgeleid lijken te zijn. De voorrem is erg licht te bedienen, geeft een direct gevoel en weet een aanzienlijke vertraging te realiseren, waarbij de motor mooi neutraal blijft en daardoor ook de bocht in kan worden geremd. Het verbruik van de K1600GT ging haast gelijk met de Triumph op. Gemiddeld werd een waarde van 1 op 14,5 genoteerd, volgas op de snelweg dook dat naar 1 op 12, terwijl bij een rustig snelweg tempo een waarde van 1 op 16 werd genoteerd. Binnendoor bracht de K1600GT het op één liter Euro loodvrij 14 kilometer ver.

Tourtest BMW_K1600GT_6593

  • fenomenaal motorblok, luxe en afwerking, remmen
  • stuurgedrag (exemplarisch bij onze demo), speling aandrijflijn bij lage toeren, gevoelloze knoppen.