Zoeken

Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada

Rocket III Roadster

4 september 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: Rocket III Roadster en Ducati Diavel Strada
Rocket III Roadster
Diavel Strada
Wolf in Schaapskleren
lekkere stuurbochten
Conclusie
Technische gegevens

Triumph Rocket III Roadster

Man wat waren we allemaal stil toen Triumph de Rocket aankondigde. De vijfers zijn al vaker voorbij gekomen, maar zeker het herhalen waard. Een in lengterichting geplaatste driecilinder van 2300 cc met 223 Nm (en 148 pk)…. en 367 kilo staal, aluminium, rubber en wat vloeistof. ETriumph Rocket III Roadster Triumph Rocket III Roadster
Sportieve streep of niet (staat 'm wel mooi), het neemt natuurlijk niks af van dat enorme blok
Triumph Rocket III Roadster
...en het blijft ook gewoon een dik ding
en waar monster, en daar moet dan ook nog mee gereden kunnen worden? Klinkt bijna onmogelijk, maar Triumph heeft het geflikt. In eerste instantie met ruit, floorboards, hak-teen schakeling en verstralers onder de noemer Touring, later met meer zithoogte, zonder ruit, gewone en verplaatste voetsteunen een veel meer basic uitvoering, de Roadster. Voor zover ‘basic’ ooit de lading kan dekken bij zo’n beest. Het ding is groot, lomp en zwaar, wat je ook doet. Waarom dan uiteindelijk? Omdat het kan natuurlijk.  En, zo zal blijken, zo erg is het ook weer niet.

De Rocket is heus niet de enige motor die groot en omvangrijk is. Neem een gemiddelde Amerikaan of Japanner in deze klasse en je zit snel aan een vergelijkbaar gewicht. Ook de zit, het dikke stuur, de hoeveelheid chroom, noem maar op, alles is al vaker toegepast. Alleen wil Triumph daar dan weer de grootste in zijn en dan zul je echt groot moeten denken. Bijkomend voordeel is dat de Britten gebruik maken van een driecilinder waar bijna alle concurrenten zich houden tot de twin. Dat geeft de motor een uniek karakter en dat wordt uiteraard goed uitgebuit.  Dat gebeurt op twee manieren; ten eerste is er de extra souplesse van een triple ten opzichte van een twin, ten tweede voegt de cilinderinhoud een flinke bak veerkracht toe. Dat maakt het mogelijk oTriumph Rocket III Roadsterm de motor extreem laag in toeren nog steeds super soepel te laten draaien, wat in het dagelijks gebruik heel handig uitkomt.  Hoe soepel? Het is kinderlijk eenvoudig de motor in vijf te schoppen en op stationair voort te laten tokkelen. Soepel genoeg voor u? Draai aan het gas en de motor sleurt voorwaarts. Zelfs op deze veel te lage snelheid voel je het potentieel en is de triple eenmaal in zijn groene zone beland dan ben je aan de beurt.... die groene zone is waar het om draait; dit blok is het schoolvoorbeeld van Cubic Inches en de smaak van koppel boven dat van vermogen. Natuurlijk, de motor heeft niet voor niets vijf versnellingen en natuurlijk is er van nul tot aan de rode streep goed mee te rijden, maar heb je eenmaal geprobeerd alles uit de versnellingen te persen in een sprint, merk je al snel dat de Triumph veel liever laag draait en de Newtonmeters aan het werk zet. Dat is niet lui, dat is sterk van onderuit.

Triumph Rocket III Roadster