Zoeken

Test: Honda NSS300 Forza

Trendy Look

7 oktober 2013

Honda NSS300 Forza 2013

Als je een scooter technisch vernieuwt, wil je dat natuurlijk wel duidelijk laten zien. En dus hoort daar een nieuw design bij. Je laat je nieuwe vriendin immers ook niet met een oude jurk van je moeder lopen, nietwaar? Je wilt indruk maken en dat doet Honda met een bijzonder fraai gestyld bodywork, dat niet alleen familieovereenkomsten met de oude Forza heeft, maar ook met de huidige Honda- familie. Van de Forza heeft het de brede en lage bouw, die een wat breed gevormde bovenzijde heeft, die heel ver naar de rijder toeneigt. Van de Honda-styl heeft het de V-vorm in het front, ditmaal veroorzaakt door twee amandelvormige koplampen waarvan de ooghoeken naar boven wijzen en uitmonden in de knipperlichten, die tevens als stadslicht fungeren. VHonda NSS300 Forza 2013erder valt op dat er geen rare aanhangsels zijn, maar dat alles wat erop zit ook in het design past: de passagiersvoetstenen klappen op en passen dan netjes in de vormgeving. De passagiershandgrepen zijn mooie lange beugels die zijn geïntegreerd in de bagagedrager. Die biedt trouwens weinig aanknopingspunten voor een spin. Maar er is een passende topkoffer leverbaar. Voor als je nog niet genoeg bagegeruimte hebt. Want de ruimte onder het zadel is gigantisch. Je zou er bekant een vierjarige kleuter in kunnen vervoeren. Maar dat mag niet. Twee helmen mogen wel. En dat past. De bak is lang en hoewel deze er niet heel diep uitziet, kun je er toch met gemak twee integraalhelmen in kwijt. Dat komt ook omdat er uitsparingen in het zadel zijn gemaakt waar de bovenkant van de helm in valt.

Weerstand

Nu heeft een zadel twee kanten en de belangrijkste is toch de kant waar je op zit. Gelukkig is ook die goed vormgegeven. Hij is lekker breed en de polstering is niet te zacht, zodat je hem ook als intercity kunt gebruiken zonder dat je achterste meteen gaat protesteren. De zithouding is wel een beetje krap. Je zit heel rechtop, met de voeten op de horizontale treeplanken. De schuine treeplanken staan voor mijn 1.83 net te dichtbij om ze als highway-steps te gebruiken. Het stuur zit lekker dichtbij, zodat je bij het keren op de weg nog goed bij het verste handvat komt. Op de snelweg is het wat lastiger. Dan heb je door de lage ruit vrij weinig windbescherming en omdat je ellebogen ergens naast je ribbenkast hangen, heb je weinig natuurlijke weerstand. Je hebt dan gauw de neiging om iets achterover te gaan hangen. Gelukkig zit daar een competente ruggensteun, zodat het toch goed vol te houden is. Een groot pluspunt is het zicht in de spiegels. Ze geven een goed blikveld en trillen nooit, waardoor je altijd scherp zicht hebt.

Honda NSS300 Forza 2013 Honda NSS300 Forza 2013

Panorama

Het mooiste zicht is echter het panorama dat zich midden voor je bevindt: het dashboard. Dit bevat de bovenste helft van een enorm paneel, dat doorloopt tot je knieën. In het midden zit het stuur, waarvan de stuurkolom wordt afgedekt met een ronde plaat, waar de kabels en slangen ook doorheen gaan. Dat ziet er erg netjes uit. Het dashboard zelf heeft vier klokken: De grootste twee, in het midden, zijn de snelheidsmeter en de toerenteller. Links en rechts daarvan zijn een kleinere benzinemeter en een koelwatertemperatuurmeter geplaatst. Tussen de meters zitten diverse controlelampjes, daarboven bevindt zich een rond, digitaal display, dat het gemiddelde verbruik, de kilometer- of tripstand en de tijd aangeeft. HHonda NSS300 Forza 2013
Het gecombineerde remsysteem is goed op z'n taken berust
Honda NSS300 Forza 2013
Klinkt niet echt spannend, maar daar zal je uitlatenboer vast een oplossing voor hebben
Honda NSS300 Forza 2013
Oplossingen mailen naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
eel handig is dat het contactslot zich nu horizontaal bevindt in een bedieningspaneel waarin ook de knoppen voor het openen van het zadel, de benzineklep en het linker dasboardkastje zijn ondergebracht. Die knoppen werken alleen als de contactsleutel in de accessoirestand staat, zodat onverlaten niets uit je geparkeerde Forza kunnen halen. Verder heeft de Honda twee handschoenenkastjes. Het rechterkastje is vrij ondiep en is niet afsluitbaar. Het linker kastje wel. Dit kastje is enorm diep, als past er net geen gewone paraplu in. Dat valt dan toch weer tegen... Er zit wel een 12V stopcontact in, voor het geval je je GSM wilt opladen of een navi wilt aansluiten.

Efficient

Met de contactsleutel in de laatste stand springt alle elektronica aan en kun je de NSS300 starten, mits je daarvoor de zijstandaard inklapt en de remmen inknijpt. Dan begint de eencilinderkrachtbron zachtjes te brommen uit de gigantische uitlaatdemper, die rechts naast het blok hangt. Die doet zijn werk uitstekend, want eenmaal op snelheid hoor je het motorblok eigenlijk nauwelijks meer. Het loopt zijdezacht en bijzonder soepel. Hij reageert uiterst gemoedelijk op het gas en zelfs als je het gas ineens helemaal open draait bouwt hij de trekkracht heel soepel op, zoals je een kind op de schommel zou aanduwen. Voorzichtig opvangen en dan geleidelijk kracht opbouwen. Het is trouwens leuk om te zien hoe de automatische transmissie op het gas reageert. Als je bij 80 km/uur het gas open draait schiet de toerenteller naar 6000 toeren, waarna de Forza er vlot vandoor tuft. Natuurlijk trekt hij met 26 pk geen kiezels uit het asfalt, je doet er toch wel een dikke 10 seconden over voor je de 100 km bereikt bij een stoplichtsprintje. Als je dat doet zie je de toerenteller trouwens ook interessante bewegingen maken. Eerst schiet deze naar 5000 tpm. Bij 30 km/h slaat de naald dan eens naar 5.700 tpm, een toerental dat hij dankzij de continue variabele overbrenging vast weet te houden totdat hij bijna 100 km/h rijdt. Dan zie je de toerenteller doorlopen, al gaat dat maar langzaam. Tot 100 km per uur is de Forza redelijk vlot, daarboven niet meer. Hij haalt de 120 nog vrij gemakkelijk, loopt dan langzaam door naar 130 km/uur, nog 5 meer als je probeert achter het ruitje weg te duiken. Toch is dat net genoeg. De oude Forza liep maximaal 125 en je mag tegenwoordig 130. Dus waar de Forza 250 kostbare seconden verspeelt, doet de 300 dat niet. Dat is efficient! Dat kenmerkt de Forza, vooral als je moet tanken. Als de wijzer van de benzinemeter aangeeft dat de tank leeg is, is er 8 van de 11,6 liter brandstof verbruikt en heb je 233 km gereden. Een snelle rekensom leert dat je dan gemiddeld 29,1 km op een liter hebt gereden!

Honda NSS300 Forza 2013