Zoeken

Introductie: Yamaha X-Max 400

Lombardische metropool

15 juni 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Yamaha X-Max 400
Lombardische metropool
Daarbinnen en daarbuiten
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha X-MAX 400 2013

Wie op een gewone werkdag de drukte van Milaan richting de noordelijk gelegen meren ontvluchten wil, heeft ofwel een engelengeduld ofwel een flinke tweewieler onder de kont nodig. Aangezien journalisten van natura erg ongeduldig zijn en slecht kunnen wachten en Yamaha de nieuwste scooterproduct toch graag voorstellen wil,raast een bont gezelschap schrijvers met de X-Max 400 over de notoir verstopte uitvalswegen van de Lombardische metropool. Sinds de introductie van de eerste X-Max alweer acht jaar geleden in 2005 mag deze mix van wendbare stadscooter en tourgeschikte middenklasse zich over een bijzondere populariteit verheugen – meer dan 100.000 Yamaha X-MAX_400_2013_4CM8582stuks wisten de Japanners van de X-Max wereldwijd te slijten. Het afgelopen jaar was de populariteit van de X-Max goed voor een Europees marktaandeel van 5,2% bij alle scooters boven de 125cc. Ter vergelijking: het totale Europese marktaandeel van Yamaha bedroeg in het scootersegment bedroeg een heftige 20%, met dank aan de vorig jaar vernieuwde T-Max 530. Tot nu toe was het aanbod van X-Max modellen echter tot 125cc en 250cc beperkt, maar nu wil Yamaha met de nieuwe X-Max 400 zich ook in de hogere middenklasse gaan mengen door de voordelen van de X-Max serie te benutten. Daarbij goed wetend dat de hedendaagse rijder veel meer op zoek is naar modellen met betere prestaties, zonder daarbij compromissen voor wat betreft compacte afmetingen en een sportief design te moeten doen.

Als een zwerm agressieve wespen vliegt de journalistenmeute links en rechts langs het autoverkeer naar het verkeerslicht toe, om bij groen licht met een draai aan het rechter handvat de rest van het verkeer de achterkant met dubbele achterlichten en LED-verlichting te laten zien. Met een daadkrachtige sprint schiet de X-Max verfrissend uit de startblokken weg, zelfs de geen stoplicht uit de weg gaande Italiaanse Tifosi op hun Vespa’s worden door het optreden van de Japanner verrast. Deze dynamiek heeft de Yamaha te danken aan een vloeistofgekoelde ééncilinder met een cilinderinhoud van 395 cc, benzine-injectie, vierkleps-techniek en twee bovenliggende nokkenassen. Yamaha X-MAX 400 2013 Yamaha X-MAX 400 2013
De cockpit heeft veel overeenkomsten met de T-Max 530. Het motorblok is overgenomen van de Majesty 400, maar wel op 31,5 pk teruggebracht.
Yamaha X-MAX 400 2013
Hoezo trambaan? Is het een weg of is het een weg?
Yamaha X-MAX 400 2013 Yamaha X-MAX 400 2013
Aan opbergruimte geen gebrek
De aandrijving is grotendeels onveranderd overgenomen van de sofa-scooter Majesty 400, enkel een aangepaste Variomatic aandrijving met aangepaste mapping heeft de maximale waardes van hare Majesteit ietwat getemperd – van de 34 Majesty-Pk’s zijn er bij deze X-Max nog 31,5 overgebleven. Ook het koppel valt met 34 Nm ietwat lager uit dan bij de Majesty, die een koppel van 36,3 Nm heeft. Bij het voorzichtig laveren door het drukke verkeer weet de X-Max ons met een vriendelijk en bijzonder goed controleerbaar krachtschot vanaf 2.000 toeren te verwennen, de doseerbaarheid van het vermogen is ook bij lage snelheden uitzonderlijk goed te noemen.

De aandrijving van de nieuwe X-Max wordt bij de 100% Yamaha dochter Motori Minarelli in Bologna geproduceerd, terwijl de assemblage van de scooter bij MBK in Rouvroy, Frankrijk, dat eveneens onderdeel van het Yamaha concern is, plaatsvindt. Voor de productieplanning was de ontwikkelingsafdeling van Yamaha in Milaan verantwoordelijk, waardoor de 400 met recht als Europees product mag worden bestempeld. Vooral ook omdat het design van de scooter, dat optisch sterke overeenkomsten met de X-Max familie heeft, voor de Europese smaak is gemaakt. Net als de kleine X-Max modellen wordt de vormgeving gekenmerkt door een naar voren en naar boven gerichte stroomlijnvorm. Het dynamische design wordt door een X-Max-typische boemerangvorm van de zijpanelen gedomineerd, die van het voorste bereik van de treeplanken tot onder het zadel doorloopt. In het geheel pakt de vormgeving stroomlijngunstig uit en vergeleken met z’n kleinere broertjes valt de 400 voor langbenigen ietwat gunstiger uit. De hoger gelegen vaste punten als de koplampunit, de achterkant en de cockpit hebben voor meer ruimte gezorgd, waardoor je minder gedrongen als bij de kleine versies zit.

Yamaha X-MAX 400 2013