Zoeken

Introductie: Suzuki Intruder C1500BT

Onbekend maakt onbemind?

12 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Intruder C1500BT
Onbekend maakt onbemind?
Klassieke looks
Lichtvoetige mastodont
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki C1500BT Intruder

Het moet worden gezegd, we keken begin vorige week nog flink tegen de introductie op. Niet alleen omdat cruisers niet bepaald onze meest favoriete fietsen zijn, maar meer nog omdat in de Algarve de hele week regen was voorspeld. Met als dieptepunt één dag met vooral noodweer, precies de dag die voor ons was ingepland. En met de verregende introductie van de Ducati Hypermotard nog vers in het geheugen was Suzuki C1500BT IntruderRegen en noodweer, zeggen ze dan. Die Portugese Erwin Krol mag de plank wel vaker mis slaandat het laatste waar we op zaten te wachten. Eenmaal in de Algarve bleek de Portugese Erwin Krol de plank echter volledig te hebben misgeslagen en werden we bij tijd en wijle zelfs door aangenaam zonnetje verrast. En ook onze mening over Cruisers kon in postieve zin worden bijgesteld, maar daar komen we straks op terug.

Eerst werpen we een blik terug in de tijd, want het is alweer 27 jaar geleden dat door Suzuki de Intruder werd gelanceerd. De in de Verenigde Staten ontwikkelde en ontworpen fiets, die het klassieke V-Twin design met moderne techniek combineerde, werd aangedreven door een 747cc V-Twin. Een fiets met een behoorlijk hoog Chopper gehalte, dankzij z’n sissybar, hoge voorvork en apenhanger-stijl stuur.Een jaar later kwam Suzuki met een 1.360cc Intruder 1400 variant, wat op dat moment de grootste cilinderinhoud ooit was voor een V-Twin motorfiets. In 1992 kreeg de Intruder 750 navolging in de Intruder 800,waarbij het motorblok tot 805cc was vergroot en wat de start was van de 800cc cruiserklasse. Suzuki C1500BT IntruderHoewel... geen korte broek en zonnebrand is nu wel een gemisIn totaal werden er van de Intruder 800 ruim 140.000 stuks wereldwijd verkocht, mede ook dankzij de Intruder 800 Volucia die in 2001 werd gelanceerd en waarbij de Chopper-look al een flink stuk richting cruiser was getransformeerd.

In 1998 werd door Suzuki de voorloper van de huidige Intruder C1500, de VL1500 geïntroduceerd die van een luchtgekoelde zeskleps 1.462 cc 45° V-Twin was voorzien. Ook deze Intruder was met meer dan 73.000 units wereldwijd een regelrecht succes en werd door Suzuki tot 2005 gevoerd. Het modeljaar 2005 markeerde de transformatie van de Intruder in twee nieuwe families, namelijk de C-serie voor de Cruiser modellen en de M-serie voor de Muscle bikes. Meest spraakmakend was de M1800R, een übervette cruiser die door een 125 pk sterke 1.783cc 54° V-Twin werd aangedreven en waarmee topsnelheden tot 240 km/u konden worden behaald. De jaren na z’n lancering wist de M1800R in Nederland zelfs de top 10 van best verkochte motorfietsen te halen. De C en M lijn werd ook bij de 1500 doorgezet; bij de met duidelijke Cruiser-styling saus overgoten C1500 werden de carburateurs vervangen door een injectiesysteem, terwijl bij de stoere M1500 Muscle-bike zelfs een nieuw watergekoeld achtkleps 54° V-Twin motorblok werd geïntroduceerd.

Suzuki C1500BT Intruder