Zoeken

Introductie Honda CB500F en CBR500R

Conclusie

6 maart 2013
Inhoudsopgave
Introductie Honda CB500F en CBR500R
Alles nieuw
CB 500 F
CBR 500 R
Conclusie
Technische gegevens

 HON2791H07B7522
Naked of strak in 't pak, aan jou de keus

Honda heeft er de laatste tijd een handje van héél logische motoren in de markt te zetten. Begrepen we in eerste instantie amper iets van het hele Integra/NC700 project, eenmaal er mee gereden viel het kwartje alsof het van gewapend beton was. De motor klopt gewoon, en hoe. Met de 500’s bewandelt de fabriek weer een vergelijkbaar pad. 500cc klinkt misschien niet heftig, maar dat is ook nergens voor nodig als je bedenkt dat de motor specifiek is gemaakt voor de 35 kilowatt doelgroep. Dan hóef je niet meer, want je mág niet meer.

MCB5R201383BMCB5F20138WDEn dat is van geen kant een straf. Met krap vijftig pk heb je meer dan zat. Er zit veel meer pit in dan de 125cc die we net geen bromfiets meer noemen en tevens de 250cc’s die eigenlijk nog steeds best weinig vermogen hebben. Kawasaki heeft dit ondervangen door de nieuwe Ninja naar 300cc op te boren en dat is ook al een forse stap vooruit gebleken. Maar 35 kw... het is eigenlijk helemaal te gek. Het is zat om een motor naar zo’n 170, 180 kilometer per uur te trekken, maar het is ook bijzonder goed te behappen. En wat je dan krijgt is een motor die je tot op de laatste schroef kunt uitwonen. Dus niet zoals de lichtere machines volledig stuktrekken ‘en dan gebeurt er nog steeds niks’, maar bruikbaar vermogen waar je ook echt mee uit de voeten kunt. Zeker weten dat je met een motor als de CB500 geen gek figuur slaat bij een sprintje Stelvio. Je komt echt niet als laatste boven, integendeel. En dat komt dan ook voor een deel door het pakket dat Honda heeft neergezet. Of je nou liever een volle stroomlijn hebt of juist een iets breder stuur, wil je eens echt schunnig gooien en smijten, probeer dan eens een CB. Bijkomend voordeel is dan nog dat je niet elke vijftig kilometer hoeft te tanken en je ook nog eens goed genoeg zit om op eigen kracht naar de Middellandse zee te rijden en je weet waarom Honda deze weg ingeslagen is. En nu eens verzinnen wat we hier komende zomer nog meer mee aankunnen.

  • Licht, wendbaar, onwijs veel fun
  • Nu maar hopen dat niet alleen rijscholen 'm leuk vinden

 HON2458 HON4219
Wat je ook kiest, ze rijden er geen spat slechter om