Zoeken

Introductie BMW R1200 GS - appendix

En de concurrentie?

4 april 2013
Inhoudsopgave
Introductie BMW R1200 GS - appendix
Sinds 2007
Details
En de concurrentie?

9766
"Wat nou, 'zet 'm nou niet in Rain!'"? Die lage schoenen waren trouwens echt een minder goed idee

Een directer vergelijk tussen ‘oud’ en ‘nieuw’ zou ook niet denkbaar zijn, het is slechts een druk op de knop verwijderd. De enduromodus is wel te selecteren, maar zal op de weg weinig toevoegen. Het ESA switcht eveneens naar enduromodus en dat voegt op verharde wegen weinig toe. Alhoewel, ABS en ASC zouden dan nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. In de beschikbare wegmodi zijn wheelies beperkt tot een kort uitstapje voordat de Beier het weer genoeg vindt, tenzij je –heel eenvoudig, dat wel- het vangnet uitschakelt.  Niet dat je er veel moeite voor moet doen trouwens; in eerste versnelling is een iets te enthousiaste rechterhand al genoeg om het prachtige nieuwe dashboard nader te onderzoeken. Uiteraard is ook daar over nagedacht; behalve snelheid en toeren (met wijzers) is ook een fors display voor gekozen versnelling, tripmeters en overige informatie als bandenspanning, motor- en buitentemperatuur en kalender terug te vinden. Vanzelfsprekend op te roepen via een knop onder de linkerduim. En schakel je de ecomodus ‘Ja schat, ook wij moeten aan het milieu denken hoor. Waarom denk je anders dat ik een BMW koop?’ in, dan geeft een klein pijltje aan wanneer de motor vindt dat je beter een hogere versnelling inschakelt. Prima te negeren en dus ideaal. Een klok is echter nagenoeg onvindbaar. Het is dan ook de bedoeling dat je de bijbehorende navigatie aanschaft en dat is in dit geval ook echt een aanwinst; behalve de standaard navigatiefuncties is BMW verder gegaan en is de GPS niet alleen te bedienen vvia de draaiknop op je stuur; de boordcomputer communiceert ook écht met de unit en zal je dus ook op de hoogte houden of je bijvoorbeeld op één tank je eindbestemming nog haalt – of de dichtsbijzijnde pomp als je net als wij heel mannelijk nooit op je schreden terugkeert. Zo lang de vrouw het niet weet is daar ook geen reden toe.

9493Ja joh, effe een rondje gedaan. Om de Notre Dame, Sagrada Familia en Sint PieterHet kllinkt wellicht wat vreemd voor een BiermetWorst van 240 kilo, maar het zijn stiekem de kleine dingen die het ‘m doen. Ga je beter rijden van een andere bak? Welnee. Maar fijn dat het is! Schakelde de oude al helemaal niet verkeerd, de –volledig herontworpen- nieuwe bak doet daar nog even een schapje bovenop. Bij gebrek aan een betere omschrijving is transparant het woord van keuze, waar de oude nog een beetje gedempt schakelde is er aan precisie niets veranderd, aan gevoel lijkt er een fles Ariël Color overheen gemorst te zijn. En om het af te maken heeft BMW en passant ook maar meteen een multiplaatskoppeling met slipperfunctie gebruikt. When in Rome en zo, dat werk.  En oh ja, er  is iets met de balansassen gebeurd. Door hier wat mee te rommelen, het een en ander in tegengestelde richting te laten draaien is van een kantelmoment nu echt nul meer over. Dus ook een onverhoopt moment aan het gas draaien krijgt jou niet meer van je korte pootjes af. Goed geregeld, bij Praxis.

En de wegligging? Hoe zit het met de wegligging en vooral: kunnen ook niet-bekeerde motorrijders nu BMW rijden?  Bij gebrek aan ruimte in de bagage hebben we dit zelf moeten uitproberen, maar van alle aanwezige journalisten zou iedereen zonder uitzondering de stront van een vliegenkont kunnen rijden. Over precisie niets te klagen dus, al helemaal niet in Dynamic mode. Elk spoor van vaagheid verdwijnt naarmate je hoger op de ESA-ladder klimt en ook in Winters Duitsland wordt naarstig gezocht naar een einde aan de grondspeling. Probleem is alleen dat de enigneers die zo’n 8mm hoger hebben gelegd en dat is ook ons niet gegeven in een dag weer goed te rijden.  onverhoopte wanhoopsacties en pogingen het systeem over de zeik te krijgen door bijremmen in de bocht bieden evenmin soelaas, het systeem is niet alleen volledig geïntegreerd (en wordt dus naar omstandigheden verdeeld over voor-en achterrem), maar werken op hun beurt ook weer zo goed samen met de vering dat het rijwielgedeelte er niet op- of om van kijkt. En al klinkt het vaag, het gevoel is dat allerminst. Radiaal en haarzuiver, klaar. Knijpen is stoppen, vlak vóór je die vlieg raakt.

Is de GS nu ook beter dan zijn concurrenten? Ik wil het graag weten. Het zou best kunnen. Maar ook daar zullen de meningen over verdeeld blijven. Voorlopig is de GS die we kennen op alle fronten verbeterd en dat is voor velen al genoeg.

Ter aanvulling laten we Toine Ruhe zelf nog eens aan het woord:

Een eerdere kennismaking met de 2013 GS is hier te lezen.

9969Nummer één... en dat zou best wel eens een poos zo kunnen blijven