Zoeken

Eerste test Bridgestone T30

We zullen er maar eens mee rijden

1 mei 2013
Inhoudsopgave
Eerste test Bridgestone T30
We zullen er eens mee rijden
Conclusie

BridgestoneT30-133

Het compound zelf heeft uiteraard ook weer de bekende hoogstandjes als RC Polymer en Nano Pro-tech. Wat dat precies is zal –tenzij je toevallig docent chemie aan een universiteit bent- niet bijzonder interessant zijn, maar wat het betekent wel: het zorgt voor een gelijkmatiger verdeling van de silicadeeltjes in het rubber. Door die verdeling kan het silica beter zijn werk doen en wordt de compound dus soepeler. Ergo: meer grip.

Picture3In totaal claimt Bridgestone dat de T30 zo’n beetje alles beter doet dan zijn voorganger, maar met name de handling is erop vooruitgegaan. Groter contactoppervlak voor meer grip, meer stijfheid voor minder vervorming, vertaald dus lichter sturen. Dat zullen we nog wel eens zien!

En met een ‘dat bepalen we toch zeker zelf wel’ verplaatsen we het circus van de theorie naar de gereedstaande verzameling motoren. Verrassend genoeg (of juist niet) omhelst de selectie enkele bekende modellen, van een R1200RT tot een FJR, Z800, F800GT en FZ8, totaan de good old Bandit 1250, met dus afwisselend de standaard voorband of de GT versie.

karkasDat is direct de laatste keer dat we het verschil zien, want tijdens het rijden en geregeld afwisselen valt het verschil tussen ‘standaard’ of ‘GT’ nog het minst op. Als er al iets op zou vallen trouwens, want de T30 blinkt nergens noemenswaardig in uit. Al zou dat ook verkeerd opgevat kunnen worden als ‘goh, eigenlijk maar een middelmatig bandje hoor’, wat ook niet echt terecht is. Als er al iets opvalt, dan is het wel dat de banden bijna niet opvallen. Ongeacht welke switch je ook maakt, van RT naar Z800, van FZ8 naar FJR, keer op keer zijn de banden het laatste waar je aan denkt en dat is in dit geval een goede eigenschap. Zou je op het circuit nog kunnen zoeken naar een band die naar jouw smaak sneller of langzamer instuurt, meer of minder op lijn te houden (of juist te corrigeren) is en je in de bocht ladingen grip,feedback en vertrouwen geeft en óók nog eens alle pk’s weet te vertalen in voorwaartse snelheid, op de weg wil je veel liever een band die neutraal, solide en voorspelbaar zijn werk doet. En daar scoort de T30 best aardig in. Een direct vergelijk zal het moeten bevestigen, maar het lijkt erop dat de T30 iets neutraler stuurt dan de wat lichtvoetige Pirelli Angel GT die onlangs eveneens geïntroduceerd is. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal zal dat echter nog bevestigd moeten worden. De T30 laat zich echter van zijn beste kant zien onder de Spaanse zon. Onder redelijk normale omstandigheden – voor Spaanse begrippen; temperatuur, staat van het asfalt en beschikbaarheid van bochten- geeft de band zonder opwarming direct voldoende vertrouwen om vlotjes de onbekende route te volgen. Ook het bijhouden van de voorrijder diewél weet waar hij naartoe gaat en wat er volgt na een blinde bocht is geen enkel probleem, al blijft het flink poken om met een FZ8 een Speed Triple bij te houden. Ditzelfde gevoel geeft de band onder de aanwezige Kawasaki’s, Suzuki’s, overige Yamaha’s en BMW’s. In eerste instantie gun ik de band een tikje meer blind vertrouwen dan ik gewonlijk zou doen onder vergelijkbare omstandigheden, maar zodra dit eenmaal bevestigd wordt is het vertrouwen verdiend en gaat de kraan verder open. Zo krijgt zelfs de oude Bandit 1250 een nieuw leven op een stuk bergweg waar het tempo meer wordt beperkt door het zicht in de bochten dan door de motor zelf. De oude Suzuki leeft op en beloont met de souplesse van het blok, die het mogelijk maakt het complete stuk –dik twintig kilometer aaneengesloten sturen- zo goed als in één versnelling te rijden.  Ook op hoge snelheid presteert de T30 voorspelbaar; de enige reden dat de scherp sturende Z800 wat levendig wordt is omdat de wind vat krijgt op jas en mouwen waardoor ook het stuur wat losjes wordt. Kan de band niks aan doen en dat het goed gaat bewijzen de FJR en GTR voor me wel door eenvoudig, strak en strepen trekkend op de kleine kale Kawa uit te lopen.

BridgestoneT30-7