Zoeken

Vergelijk BMW F800GS en Triumph Tiger 800

Conclusie

31 december 2012
Inhoudsopgave
Vergelijk BMW F800GS en Triumph Tiger 800
Darwin op herhaling
Twee druppels
Dus tóch
Conclusie
Technische gegevens

 GS 5986 GS 5994

De verschillen zijn klein, ernstig klein. Beide motoren hebben hun plussen en minnen, maar staan zo dicht bij elkaar dat het meer dan ooit aankomt op persoonlijke voorkeur. De BMW heeft, als je dat zou willen, de bediening van het dashboard op het stuur. Triumph laat zich op het display zelf bedienen. BMW overigens ook; de stuurknop is voor de nuttige informatie onderweg, resetten van de tripmeter en schakelen tussen trip 1 en trip 2 werkt nog ouderwets via een knop op het dashboard. Stoort zoiets je, dan zit je dus met een dilemma. Wat telt zwaarder, net iets betere windbescherming of net iets frisser stuurwerk ónder de vijf kilometer per uur? En ja, uiteraard is er nog handvatverwarming en elektronisch bedienbare vering voor comfort of sportieve wegligging, maar dat heeft een meerprijs.
Sta je buiten de groep, dan zal bij deze klasse al snel alles op elkaar lijken. En begrijpelijk, zowel uiterlijk als technisch zijn de overeenkomsten legio. Maar gun je jezelf voldoende tijd om het een en ander goed te kunnen bestuderen, word je geaccepteerd in de groep, dan komen langzaam maar zeker meer en meer unieke, individuele eigenschappen aan het licht en toont elk individu een eigen karakter. Zo gaat het met gorilla’s, maar net zo werkt het met deze motoren. Natuurlijk zijn er wel voor de hand liggende verschillen zoals het merk, de kleur, het aantal cilinders en de plaats van de tank, maar het zijn de overeenkomsten die het zo frappant maken. Pas daarna zullen zich de verschillen in kwaliteiten en foutjes kenbaar maken. We wisten dat het close zou zijn, maar zó close is wel een kleine verrassing. En dat allemaal na een barre tocht door een mistig heuvellandschap. Als je maar lang genoeg geduld hebt.

GS 5661