Zoeken

Test: Yamaha FJR1300 A

Dynamisch Touren

22 november 2012
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FJR1300 A
95.000 tevreden klanten
Dynamisch Touren
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha FJR1300 2013

Dankzij de toepassing van het YCC-T konden door Yamaha meerdere rij-modussen worden toegepast. Voor het overgrootste deel zal de Sport-modus de meest toepasselijke zijn, daar in de Touring-modus de vierklepper zich dusdanig terughoudend opstelt dat zelfs de meest onervaren motorrijder er zonder problemen een gladde weg mee op kan. De twee modussen onderscheiden zich trouwens alleen in de gasrespons, niet op de vermogensafgifte zelf. Yamaha FJR1300 2013 Yamaha FJR1300 2013
De koffers zijn groot genoeg om het nodige mee te nemen voor een weekendje weg, en steken niet ver buiten de motor uit
Yamaha FJR1300_2013_04
Snap best dat hele volkstammen hier graag willen overwinteren
Yamaha FJR1300_2013_08 Yamaha FJR1300 2013
Helaas, nog steeds geen zesbak. Het blok heeft wel een paar pk erbij gekregen. Vertragen doet de FJR goed, maar er moet wel hard in de hendel worden geknepen
Bij fors optrekken worden al te forse koppelaanvallen aan het achterwiel nu ondervangen door het TCS, ofwel Yamaha’s tractiecontrole. Door de snelheid van voor- en achterwiel te vergelijken herkent de ECU wanneer er sprake is van wielspin. Is het verschil te groot dan grijpt het TCS in door in eerste instantie via de ride-by-wire de gasklep iets te smoren. Bij een nog groter verschil in snelheid tussen voor- en achterwiel wordt ook de inspuiting gereduceerd, en tot slot kan ook nog de ontsteking worden ingedamd. Bij ingrijpend TCS licht in de cockpit een controlelampje op, maar dat kwam op de mooie en droge Spaanse wegen bij ons bijna niet voor.

Eenmaal op de snelweg laat de FJR1300 zien nog steeds een kilometervreter te zijn, en nu helemaal dankzij de cruise control die op de linker stuurhelft te bedienen is. Het maakt het leven een stuk gemakkelijker en geeft ons tijd de vele nieuwe functies van de fiets eens goed te bestuderen. Op de linker stuurhelft is ook naast cruise control ook de hoogteverstelling van het windscherm, de handvatverwarming en de instelling van het multifunctionele display ondergebracht. Hoewel het veelvoud aan knoppen en in eerste instantie onoverzichtelijk oogt hebben we de simpele structuur en het logische menu snel en zonder een echte gewenningsfase onder de knie, en dat is bij de meeste multifunctionele displays helaas toch beduidend slechter opgelost. Om het tourkarakter van de fiets te onderstrepen is de FJR1300 standaard van een zelfsluitend handschoenenvak in de kuip, twee ruime zijkoffers en een middenbok voorzien.

Yamaha FJR1300 2013

Het nieuwe windscherm wordt nu door een snellere stappenmotor bediend, waarbij de eenmaal gekozen stand ook bij het uitzetten van de motor is opgeslagen. Daarbij heeft het scherm een nieuwe vorm gekregen, wat op zijn beurt weer invloed op de luchtstroom heeft gehad. Praktischer en eenvoudiger werd ook de bediening van de windpanelen in de kuip ter hoogte van de benen. Ze zijn nu zonder gereedschap in de verschillende standen in te stellen, het effect is bij lage temperaturen goed te merken.Voor het bovenlijf geldt in deze echter ondanks alle modificaties: de windbescherming achter de nieuwe voorkant is bij geen enkele stand van het windscherm perfect. Lastige Yamaha FJR1300 2013turbulentie blijft weliswaar achterwege en ook van de erg op de zenuwen wekkende druk naar voren bij hoge snelheid is verleden tijd, maar het is nog steeds erg lawaaierig in de helm en er zijn nog steeds laminaire luchtstromen.

Het echte uitgaansgebied van de FJR ligt onomwonden op snellere landwegen. In snelle bochten voelden zowel wij als de motor zich TicTac fris, de FJR is onder hellingshoek erg stabiel en profiteert van het gripniveau van de nieuwe Metzeler Z8-Interact banden. Onder deze omstandigheden is de nieuwe ietwat stabielere voorvork met progressieve veren en aangepaste demping goed merkbaar. Bergaf en in krappe bochten duwt de bijna 300 kilo rijklare mastodont zichzelf vooral naar buiten en moet de fiets ondanks zijn aangeboren lichtvoetigheid met het nodige lichaamsgewicht op lijn gehouden worden. Door de veervoorspanning achter op te schroeven kwam daar wel verbetering in.

Op slechte ondergrond leverde de soepel aansprekende voorvork evenals de compleet instelbare achtershock een goede comfort, hoewel de feedback wel in de zachte demping wil blijven hangen. Naast de standaard FJR heeft de fiets het volgend jaar ook een AS-variant, die naast een halfautomaat van elektronisch geregelde vering is voorzien. Met een druk op een knop is daarbij de afstelling van de vering aan te passen, vergelijkbaar dus met het ESA systeem van BMW. De FJR1300 AS zal echter pas op z’n vroegst in april 2013 leverbaar zijn. Een duidelijke stap vooruit hebben de remmen van de FJR gemaakt. De voorrem vraagt nu wel de nodige handkracht, maar heeft wel als resultaat dat het gecombineerde remsysteem een zeer effectieve vertraging weet te realiseren. Voor ons gevoel greep het ABS wel te vroeg in.

Yamaha FJR1300_2013_29