Zoeken

Test: Yamaha Fazer8 GT

Grand Tourismo

7 december 2012
Waar in het verleden toursportieve motoren in alle soorten en maten vertegenwoordigd waren, is het segment het laatste decennium behoorlijk uitgedund en heeft vooral de middenklasser het veld moeten ruimen. Maar wat nou als je wel sportief wilt toeren, maar geen zin hebt in een dikke fiets of daar het budget niet voor hebt? Om die reden lanceerde Yamaha de Fazer8 GT, een aardig aangedikte Fazer8 die van alle toeristische gemakken is voorzien. In het – voor de tijd van het jaar ongekend zonnige en warme – najaar togen wij met de fiets naar het Duitse Thüringerwald, om een week sportief te toeren.
Inhoudsopgave
Test: Yamaha Fazer8 GT
Grand Tourismo
Sturen in het Thüringerwald
Conclusie
Technische gegevens

Technische gegevens

Eerlijk is eerlijk, de toevoeging GT, ofwel Grand Tourismo, is eigenlijk niet de juiste benaming bij de Yamaha Fazer8 GT. Bij deze term denken we eerder aan motoren als de BMW R1200RT en K1600GT, Yamaha Fazer8 GT 2012 Yamaha Fazer8 GT 2012
Hoewel handvatverwarming op zich zondermeer een dikke duim omhoog verdient had 't wel iets moderner gemogen. De Spaanse onderkuip sluit netjes aan en past erg goed bij het design
Yamaha Fazer8 GT 2012
Snap jij 't nou? Najaar, en dan warmer dan wat voor zomerse begrippen al warm was geweest
Yamaha Fazer8_GT_3796 Yamaha Fazer8_GT_3804
De zadeltassen zijn van goede kwaliteit en bieden voldoende ruimte om een paar dagen er tussenuit te gaan. Het aluminium frame voorkomt dat de tassen (al dan niet beladen) naar binnen klappen
de nieuwe Triumph Trophy of Yamaha’s eigen FJR1300. Motoren die van echte koffers en een cardan aandrijving zijn voorzien. Van een opgeleukte sportieve middenklasser als de Fazer8 maak je geen GT, de benaming Touring of Sporttour (ST) was hier waarschijnlijk beter op z’n plaats geweest. Daarmee is trouwens niet gezegd dat Yamaha de zaken bij deze Fazer8 GT niet grondig heeft aangepakt. De motor is voorzien van tal van accessoires die het leven van de reiziger een stuk moeten veraangenamen.

Om te beginnen met de kuipruit, die plaats heeft gemaakt voor een verhoogd model, waardoor een betere windbescherming moet zijn gegarandeerd. Hoewel het hogere scherm inderdaad een betere bescherming biedt was de toepassing van een flip-up ruit nóg beter geweest, zodat elke motorrijder de luchtstroom aan zijn eigen lichaamslengte aan kan passen. Wat ergonomisch wel een pluspunt zou zijn geweest. En over ergonomie gesproken; hoewel de motor over een sportieve maar wel erg comfortabele zithouding beschikt kan er niets naar eigen geur of smaak worden ingesteld. Het enige wat bij de Fazer8 GT kan worden ingesteld is de stand van het remhendel, een in hoogte instelbaar zadel was een welkome aanvulling geweest.

Yamaha Fazer8 GT 2012
I want to break free. I want to breaaaak free. Sorry jongens, ik weet, het heeft helemaal niks met dit verhaal te doen, maar kan iemand mij helpen. Ik krijg dit deuntje niet uit m'n kop

Naast de hogere ruit is de motor van een volledige stroomlijn voorzien, waarmee niet alleen het motorblok beter tegen weersinvloeden wordt beschermd maar waarbij je als rijder beter uit de wind wordt gehouden. De onderkuip komt uit de catalogus van TCP Aerodynamics SA, waarbij het jammer is dat van de Yamaha Fazer8_GT_3929Spaanse accessoire-producent wel de onderkuip maar niet het achterspatbord werd betrokken. Terwijl dat toch ook een erg populaire accessoire is.Wel is de motor van handvatverwarming voorzien, wat rond deze tijd van het jaar onontbeerlijk is maar ten tijde van de test niet nodig was. De handvatverwarming is in twee standen in te stellen, wat op zich voldoende is. Hoewel de toepassing van handvatverwarming absoluut lovenswaardig is (waarom zit dat eigenlijk niet standaard op elke fiets?) is het wel jammer dat Yamaha voor het oubollige systeem uit 1810 heeft gekozen, waar anno 2012 er genoeg fraaie(re) alternatieven zijn.

Andere accessoires die bij de Fazer8 GT zijn toegepast zijn een tankpad om je tank tegen krassen te beschermen en een middenbok, wat wel zo handig is als de ketting moet worden gesmeerd. Tot slot is de fiets van zadeltassen voorzien, waarbij Yamaha heeft gekozen voor de sportieve zijtassen van SW-Motech. De tassen hebben een elk een inhoud van 14 liter, wat met een rondom lopende rits tot 21 liter kan worden vergroot. En dat is ruim voldoende om spullen voor een weekendje weg in op te bergen. Voordeel van de SW-Motech tassen is dat de van een aluminium frame zijn voorzien, dat aan de achterkant van de tas in een speciale opening wordt geschoven. Hiermee wordt voorkomen dat de zadeltassen aan de onderkant naar binnen worden getrokken en daarmee bijvoorbeeld tegen band of uitlaat kunnen komen. Aan de bovenzijde zijn de tassen middels klittenband met elkaar verbonden, dat over de duozit loopt. Wel is de vraag of een duopassagier daar vrolijk van gaat worden.

Technische gegevens