Zoeken

Test: Suzuki Burgman 200 Executive

Wunderlich

31 mei 2012
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman 200 Executive
Wunderlich
Hoezo, vermijd snelweg
En weer terug
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki Burgman 200 Executive 2012

“Zeg, we hebben nog een trip naar het Duitse Wunderlich in het verschiet. Als jij dat nou eens met een Suzuki Burgman 200 gaat doen?” Zo ongeveer ging het tijdens de redactievergadering waarbij deze test met Suzuki’s goedkoopste ‘small-wheel’ motorscooter aan de orde kwam. Suzuki Burgman 200 ExecutiveNu zijn wij bij Motorfreaks er niet vies van om zaken anders dan anderen te doen, maar ditmaal gingen bij mij toch echt de wenkbrauwen fronsen. Een trip van meer dan zeshonderd kilometer, op een motorscooter waarvan alle 18,4 paarden al zenuwachtig worden zodra het bordje snelweg wordt gespot. Al mijn tegenargumenten ten spijt waren de collega’s echter onverbiddelijk, volgens hun omdat het perfect in het ‘anders-dan-anderen-Motorfreaks’ plaatje past, maar volgens mij als zoete wraak omdat niet zij maar ik naar de moeder aller introducties in Abu Dhabi was gegaan.

Hoezeer ik er op voorhand ook van baal, ergens hebben ze natuurlijk wel een punt natuurlijk, die gezellige collega’s. Het beeld wat wij motorrijders van een motorscooter hebben is niet een ding om plezier mee te hebben, maar een praktisch vervoermiddel dat ons dagelijks op een comfortabele en snelle wijze van woon naar werk weet te brengen. Laat staan een lichte tweehonderd als deze Suzuki Burgman 200, die door het grote gros puur en alleen voor in de stad wordt gezien.  Bovendien heeft Suzuki voor ons de Burgman 200 Executive beschikbaar gesteld, die –jawel- voor het rijden op de snelweg van een instelbare vario-ruit is voorzien. Om het leed wat te verzachten, zullen we maar zeggen. In de hoogste stand is het inderdaad prima vertoeven achter de –voor maxi-scooter begrippen- korte en sportieve kuipruit, zo merk ik al snel als de scooter in Vianen de snelweg op wordt gedraaid en waar de Suzuki Burgman 200 ExecutiveSuzuki Burgman 200 Executive
Aan opbergruimte geen gebrek bij de Burgman 200
Suzuki Burgman 200 Executive
Best wel groen hier. Zou dat iets met de vele regen van de laatste tijd te maken hebben?
Burgman het ‘Lekbrug op’ direct flink te verduren krijgt. Honderd haalt ie nog best snel, maar daarboven houdt het brug-omhoog niet over waardoor we geheel Freaks-onwaardig zowaar besluiten om de maximum snelheid eens in ere te houden. Eenmaal snelweg af de Lekdijk op laat de Burgman zien waarom het zo’n ontzettend populaire scooter is. De Brugman slingert zich gemakkelijker door de spaghetti aan bochten dan een sidderaal door pot met warme honing glijdt. En dat is nog maar het begin.

Dat een motorscooter voor een trip als deze eigenlijk helemaal zo gek nog niet is wordt me snel duidelijk als de spullen op de scooter moeten worden gepakt. Nu zal de gemiddelde motorrijder voor een korte driedaagse trip niet meer dan een tandenborstel, een schone onderbroek en een extra paar kousen meenemen, maar in ons geval kan daar een arsenaal aan foto- en video apparatuur bij op worden geteld. En een laptop natuurlijk, om alles ter plekke in te kunnen zien. En dan blijkt de Burgman 200 ineens een verdomd goed vervoermiddel te zijn. Nu zijn de meeste scooters al gezegend met flink wat opbergruimte, maar deze Suzuki spant wat ons betreft absoluut de kroon. Suzuki Burgman 200 ExecutiveNiet alleen beschikt de scooter over een kofferbak waar je met gemak je schoonmoeder in op zou kunnen bergen, bovendien zijn in de stroomlijn nog eens drie opbergvakken ondergebracht, waarvan er een is af te sluiten. Zo uitgebreid als de opbergruimte van de Burgman 200 is, zo beperkt is het overigens wel fraai vormgegeven display. Tenminste, voor huidige digitale begrippen. De snelheidsmeter is centraal geplaatst, met daarbuiten twee meters voor koelvloeistof temperatuur en tankinhoud, waarbij de tankmeter de tweede helft een stuk rapper dan het eerste deel blijkt te dalen. Opmerkelijk is dat in de snelheidsmeter een ouderwetse mechanische kilometerteller terug is te vinden, terwijl in dezelfde teller ook een klein digitaal display is ondergebracht. Iets groter en daar had probleemloos een arsenaal aan informatie in onder kunnen worden gebracht, maar nu is dat display slechts beperkt tot een tripmeter en een klokje. Wat ons verder nog opviel was dat deze lichte maxi-scooter niet van een handrem is voorzien, daarvoor is de scooter standaard echter weer wel met een middenbok uitgerust.

Suzuki Burgman 200 Executive 2012