Zoeken

Introductie: Moto Guzzi California 1400 Touring ABS

Cruiser met Touring DNA

29 november 2012
Het Italiaanse traditiemerk Moto Guzzi heeft een legende een nieuw leven ingeblazen. De California 1400 Touring ABS zet een meer dan veertig jaar oud verhaal voort.
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi California 1400 Touring ABS
Los Angeles Police Department
Cruiser met Touring DNA
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi California 1400 Touring

Een nieuwe zesversnellingsbak met overdrive – vooralsnog waren bij de California vijf versnellingen toereikend – samen met een lichtvoetige koppeling, waar de dubbelplaats uitvoering plaats heeft gemaakt voor een enkele droge plaat, zorgen voor een passende aandrijving. Moto Guzzi_California_1400_Touring_011Nadat met een luide Klak de eerste versnelling is ingeschakeld rolt de Cali zacht, maar nadrukkelijk vooruit. Vroegtijdig opschakelen maakt hectiek overbodig, ambitieus hoog in toeren rijden heeft amper effect en je bent tevens van de toenemende geluidsherrie verlost. Deze Guzzi – en z’n rijder – voelt zich het best tussen de 2.500 en 4.000 toeren per minuut, als de kolos z’n machtige koppel nuttig gebruiken kan. Daarmee is aangenaam cruisen het sleutelwoord, vooral omdat de nieuwe cardan aandrijving z’n werk weliswaar betrouwbaar, maar niet altijd helemaal onopvallend verricht. Zo was enerzijds het luidruchtige maalgeluid van de aandrijfstang en anderzijds lastige lastwisselreacties, zeker in de Veloce-modus, haast niet te vermijden.

Daar staat tegenover dat een innovatieve motorophanging met dempingsrubbers in het nieuwe dubbelwiegframe alle trillingen tijdens het rijden elimineert. Het frame is nu compleet om de motor gebouwd, waardoor het motorblok niet meer als dragend deel wordt gebruikt. Overigens is een ietwat fijn pulseren gebleven, maar dat werd niet als hinderlijk voor handen noch achterwerk ervaren. Bij stilstand laat de constructie echter mechanische tekenen van leven toe – het aggregaat schud en wankelt, elke draai aan het gas laat het geheel door de langsgeplaatste krukas ietwat naar rechts kantelen, waardoor een gevoel van oerkrachtige potentie ontstaat.

Moto Guzzi California 1400 Touring

De overweldigende verschijning met 2.445 mm lengte en een wielbasis van 1.665 mm is geen fake, maar een feit: compleet uitgerust brengt de Touring ABS versie 337 kilo op de weegschaal. Dankzij z’n nederige zithoogte van 740 mm is de motor bij een verkeerslicht goed te controleren, Moto Guzzi_California_1400_Touring_025 Moto Guzzi California 1400 Touring
Kenmerkend voor de Guzzi, de dwarsgeplaatste 90° V-twin. Het disply is een goede mix van sierlijk klassiek met moderne techniek
Moto Guzzi_California_1400_Touring_014
De Route Napoleon. Waren er destijds motoren geweest dan had Napoleon zeker voor deze tour-cruiser gekozen
Moto Guzzi California 1400 Touring Moto Guzzi_California_1400_Touring_028
Weer eens wat anders dan gewoon rond, de nieuwe koplamp van de Cali 1400. De zijkoffers zijn goed bereikbaar en hebben met 35 liter inhoud opbergruimte genoeg
en eenmaal aan het rollen verliest het hoge gewicht zijn schrikbeeld. Ondanks de dikke banden (18” voor, 16” achter), de ellenlange wielbasis en de chopperachtige stuurgeometrie met 32° balhoofdhoek en onvoorstelbare 155 mm naloop hoef je geen bodybuilder te zijn om de California 1400 de hoek om te krijgen. In tegendeel, het vlaggenschip is erg precies en neutraal te rijden, zelfs bij laag tempo in de stad blijft de maxitourer verhoudingsgewijs handelbaar.

Gaat het vanuit de stadspoorten richting voorzichtig kronkelend asfalt, dan buigt de Guzzi vreugdig in de bocht en verrast met een wendbaarheid die je haar niet toevertrouwd zou hebben. De positieve indruk houdt ook bij een beduidend steviger tempo stand, tenminste, tot een bepaald punt. Weliswaar laat de California 1400 zich voor het type motor erg licht de bocht doorsturen en doet daarbij aan de oer-Cali denken, die veel meer een allrounder dan een Amerikaanse cruiser was, maar al vroeg schrapen de treeplaten met uitstekende slijtbouten over het asfalt. Gaat het nog wat platter dan maken de vaste onderdelen zoals de treeplankhouders contact met moeder aarde. Het gripniveau van de gemonteerde Dunlop D251 banden wordt in ieder geval niet tot op de grens gebruikt. Waarschijnlijk was dat te verbeteren geweest door de veervoorspanning van de veerelementen te verhogen, maar om met de haakse sleutel de achtershocks te bereiken moet de vast gemonteerde koffers worden verwijderd.

Moto Guzzi_California_1400_Touring_032

Pas in krappe (haarspeld)bochten zijn de kilo’s voelbaar aanwezig en moet met een nadrukkelijke lichaamsinzet de lijn worden vastgehouden. Gaat het te snel, dan biedt de krachtige Brembo remmelarij uitkomst, die met de laatste generatie van Continental-ABS is uitgerust. Moto Guzzi_California_1400_Touring_020 Moto Guzzi California 1400 Touring
Ook voor het achtelicht geldt: fraaie mix van klassiek en modern. De remmen ogen klassiek, maar hebben onderhuids wel moderne techniek in huis
Moto Guzzi California 1400 Touring
Lijkt wel uitgestorven hier. Hoef je hartje zomer niet te proberen, dit
Bij het vertragen nemen de radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen van beide remschijven voor het grootste deel voor hun rekening, terwijl de achterste stopper niet goed tot uiting komt en alleen een gemiddelde remwerking realiseert. Grappig dat Guzzi hier geen integraal remsysteem heeft toegepast, per slot van rekening zijn ze daar zelf veertig jaar geleden mee begonnen.

Boven alle twijfel geheven is het hoge rijcomfort, dat de Guzzi tot een echte tourer maakt. Oneffenheden in het wegdek worden door de comfortabele vering opgeslokt, de niet instelbare telescoop voorvork en de beide achtershocks weten deze goed te absorberen. Enkel harde klappen worden aan het zadel doorgegeven. Naast de uitstekende rij- en zitcomfort biedt de California 1400 verdere reiskwaliteiten in de vorm van vast gemonteerde en van boven goed te vullen zijkoffers . met elk 35 liter inhoud bieden ze een toereikend vollume dat meer is dan bij de concurrenten. Erg goed bevalt daarnaast het grote tourscherm dat goede windbescherming biedt en waaraan zijdelings twee verstralers zijn gemonteerd. Afhankelijk van de lichaamslengte – in dit geval 1,74 mtr – ligt de bovenste rand van het scherm precies in het zichtbeeld en geeft een vertekend beeld naar voren. Grotere motorrijders zullen daar geen last van hebben en eenvoudigweg over het scherm kunnen kijken.

Moto Guzzi California 1400 Touring