Zoeken

Introductie: Horex VR6

Klassiek modern

25 september 2012
Inhoudsopgave
Introductie: Horex VR6
Klassiek modern
Sixpack
Conclusie
Technische gegevens

Horex VR6 Roadster

De Horex VR6 is als een klassieke naked bike gepositioneerd. Horex heeft bewust niet voor een retro-fiets gekozen, maar klassieke met moderne elementen gecombineerd. Voor het klassieke gevoel staan de grote ronde koplampen en de welgevormde analoge teller partij, waar een klein digitaal display aan is toegevoegd waar aanvullende informatie als een tripmeter en versnellingsindicator in is ondergebracht. Horex VR6 RoadsterZon, droog weer en een lekkere zescilinder onder de kont. Er zijn slechtere manieren om je dag door te komenVoor het moderne staan onder meer de enkelzijdige achterbrug, de upside-down voorvork, ABS en grafietsmering voor de kettingaandrijving waarmee de Duitsers een regelrechte primeur in huis hebben. Wat ons verder bijzonder goed aan de motor bevalt zijn de erg dicht tegen de motor gepositioneerde uitlaatdempers en de erg fraaie overgang van het frame naar de tank. Het Horex embleem is prachtig in het geheel verwerkt, het bovenste deel is op de tank bevestigd terwijl in het frame een uitsparing voor het onderste deel is aangemaakt.. Daar heeft iemand op de ontwerpafdeling zijn voorliefde voor detail absoluut mee bewezen. Daarentegen zien de bevestigingsbeugels van het kleine voorspatbord er enigszins knullig uit en doen een beetje afbreuk aan het geheel.

Na de motor kortstondig te hebben aanschouwd is het tijd om plaats te gaan nemen. De zithoogte is met 820 mm prima voor elkaar. Bovendien heeft men bij Horex aan zowel de grotere als ook de kleinere medemens gedacht, aangezien het zitje naar boven én beneden met 20 mm is te verstellen. De voetsteunen zijn niet te hoog geplaatst, waardoor de hoek van je knie ontspannen is en de positie erg aangenaam. Het stuur is eveneens op een aangename hoogte gemonteerd, waardoor de licht-voorover zithouding precies is zoals je ‘m graag zou willen hebben.Wel hadden we zelf het liefst een iets breder stuur gezien, maar ook wordt bij Horex serieus over nagedacht. Overwogen Horex_VR6_Roadster_11Horex VR6 Roadster
Het geluid van de VR6 is om kippenvel van te krijgen, opmerkelijk ook hoe smal het uitlaatsysteem is gebouwd. Oog voor detail is zeker in het logo terug te vinden, dat fraai in het frame is verwerkt
Horex VR6 Roadster
Een zescilinder, dus dat betekent grote klappen snel thuis. Mooi, want ik bedenk me zojuist dat ik nog even bij Appie boodschappen moet doen
wordt in de accessoire-catalogus verschillende sturen op te gaan nemen. Een iets breder stuur zou de zithouding nog meer ontspannen maken, met een licht naar voren gebogen bovenlichaam. Neemt niet weg dat de zithouding nu al prima voor elkaar is, maar of dat ook voor de duopassagier geld zal een uitgebreide test uit moeten wijzen.

Meest indrukwekkend aan de VR6 is natuurlijk het motorblok, waarmee de hele PR-machine enkele jaren geleden in gang is gezet. En niet vreemd, een zescilinder heeft nu eenmaal iets magisch in motorland. Waren in de jaren ’70 en ‘80 van de vorige eeuw meerdere fabrikanten in het zescilinder segment actief, momenteel zijn het enkel de Honda Gold Wing en BMW K1600 tourbuffels die met een zescilinder zijn uitgerust. Ten opzichte van de bestaande zescilinders is de bouwwijze van het VR6 motorblok uniek en door Horex heroprichter Clemens Neese gepatenteerd. Door de zescilinder op te splitsen in twee banken van drie, die onder een kleine hoek ten opzichte van elkaar zijn gepositioneerd, werden volgens Horex de voordelen van een V- en een lijnmotor gecombineerd en kon een ontzettend compacte zescilinder worden geconstrueerd. Ter hoogte van de cilinderkop gemeten is de zescilinder slechts 429 mm breed. Geen vergelijk meer dus met de extreem brede dinosauriërs uit de vorige eeuw zoals de CBX1000 of Z1300.

Horex VR6 Roadster