Zoeken

Introductie: Suzuki GSR750

Agressieve looks

20 maart 2011
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSR750
Agressieve looks
Uitgesmeerd vermogen
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki GSR750 2011

Dat Suzuki het bij het rechte eind heeft gehad wordt ons al snel duidelijk als we plaats hebben genomen op de GSR750 voor een rit van bijna 300 kilometer die men voor ons uit heeft gezet, Suzuki GSR750 2011Spaans weer voor de Nederlandse afvaardiging. En dan te bedenken dat twee dagen eerder de Spaanse collega's het moesten doen met oer-Hollands weeren waarbij de meest verschillende wegsituaties de revue passeren. Van snelweg tot bochtige secties met snelle en krappe bochten, van strak asfalt tot hobbelig wegdek waar een puistige tiener die zich aan een overdaad aan mayonaise heeft voldaan zich niet voor zou schamen en van droge wegen tot, dankzij de regen die overnacht was gevallen, nat wegdek waar vooral de uitstekende BT016 type R zich van zijn beste kant kon laten zien. Inderdaad, dezelfde band die Suzuki ook onder de beduidend sportievere GSX-R750 heeft gemonteerd.

Voor de ontwikkeling van de GSR750 had Suzuki uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoefde van de -Europese- motorrijder. Dat onderzoek had uitgewezen dat de motorrijder vooral SUZUKI_GSR750_0906
Smoelt goed, hoewel de knipperlichten wel afbreuk doen aan het mooie design. De spiegels bieden trouwens een goed zicht naar achteren.

Suzuki GSR750 2011
Overzichtelijk, goed afleesbaar en uitgebreid met twee tripmeters en twee verbruiksindicatoren. Een reservetripmeter ontbreekt echter.
Suzuki GSR750 2011
Strak kontje, maar wederom zijn het de lompe knippers die het beeld verstoren. Aftermarket boeren zullen niet rouwig zijn.
gezien wil worden als een coole rijder, die met vriendin achterop wil gaan rijden en wil genieten van het samen met vrienden rijden in de regio. En dus kwam het accent bij de GSR750 te liggen op een styling waarmee elke motorrijder graag gezien wil worden, met een motorvermogen als dat van een supersport. Een motor met een agressief ogend, gebalanceerd en compact chassis, en met een fris uiterlijk dat van futuristische details is voorzien. Dat laatste mag wat ons betreft met een flinke korrel zout worden genomen, maar dat de GSR750 zondermeer een agressieve en sportieve uitstraling heeft was de in Sevilla aanwezige internationale pers het unaniem over eens. Net als de Z750, die ongetwijfeld als voorbeeld heeft gediend bij de ontwikkeling van de GSR750, heeft de fiets een agressieve look die vanaf het hoge, scherp vormgegeven kontje naar beneden loopt.

Echter, zo agressief als de looks doen vermoeden, zo comfortabel en neutraal ontpopt zich de zithouding als het been over het zadel is geworpen. Geen ‘op de voorvork’ zit die je vertelt klaar voor de aanval te zijn, maar een ontspannen zithouding die ons eerder aan bijvoorbeeld een Bandit 650 deed denken. Het stuur, de voetsteunen, het zadel, alles zit precies waar je het zou verwachten, en misschien nog wel belangrijker: waar je het zou willen. Dankzij de uitsparingen in de tank sluiten de benen strak tegen de motor aan, waarbij we ook de grotere collega’s niet over gebrek aan ruimte hoorden klagen. De stilistisch vormgegeven koplamp wist ons daarbij goed uit de wind te houden, zelfs bij snelheden boven de 160 km/u die tijdens de rit vaker regelmaat dan uitzondering bleken te zijn. Jammer is wel dat Suzuki bij het ontwerp van de GSR750 heeft gekozen voor conventionele knipperlichten die zo uit het magazijn van 1820 lijken te zijn gehaald. Maar goed, dáár zullen ongetwijfeld de aftermarket boeren weer wél gelukkig mee zijn.

Suzuki GSR750 2011Met de Guaria Civil zijn handen vol aan een lokale demonstratie is het ongegeneerd knallen geblazen, denk je dan. Onze Britse collega van MCN zal daar ongetwijfeld anders over denkenHoewel de GSR750 ogenschijnlijk als compleet nieuw model is ontwikkeld heeft de GSR600 wel degelijk als basis van Suzuki’s nieuwste Naked Sport gestaan. Sterker, de motor werd tijdens de presentatie voorafgaand aan de testride gepresenteerd als opvolger van die GSR600. Omdat veel motorrijders het motorkarakter van die zeshonderd te hoogtoerig vonden besloot Suzuki het motorblok in te ruilen voor dat van de 2005 GSX-R750. Volgens Chef motor design, Keisuke Namekawa, was tijdens de ontwikkeling van de GSR750 ook volop getest met het motorblok van de 2008 en 2010 GSX-R, maar bleek de 2005 versie vanwege zijn kortere gearing en grotere vliegwiel uiteindelijk beter te passen bij het karakter van de GSR. Ten opzichte van de GSX-R is topvermogen ingeruild voor meer koppel bij lage toeren, en dat is duidelijk te merken. In zesde versnelling laat de motor zich afknijpen tot bijna stationair, waarna het gas vol open kan worden gezet en de motor er probleemloos en behoorlijk vlot vandoor gaat. Tot 2.500 toeren voelt de motor ietwat ‘ondertoert’ aan, maar eenmaal die grens gepasseerd gaat de motor vlot in toeren klimmen, bij vijfduizend toeren wordt de motor voelbaar krachtiger om er bij zevenduizend toeren nog een flinke schep bovenop te doen en je verwend wordt met een prachtige gil uit in- en uitlaat die je alleen maar wil verleiden tot nóg sportiever rijgedag. Volgens Suzuki is de GSR goed voor een vermogen van 106 pk bij 10.000 toeren, en weet dat vermogen tot in de begrenzer vast te houden. Op de snelweg brachten wij het tot 240 km/u, met aerodynamisch niet bepaald verantwoorde grote rugzak, terwijl op dat moment de motor nog niet aan het einde van zijn Latijn was.