Honda NC700X">

Zoeken

Introductie: Honda NC700X Crossover

Hoezo Jetski?

28 november 2011
Inhoudsopgave
Introductie: Honda NC700X Crossover
Herfst in Portugal
Hoezo Jetski?
Conclusie
Technische gegevens

Honda NC700X
Het lachen zou 'm snel vergaan. Exact tien seconden na deze shoot trok Pluvius zijn hemelsluizen wagenwijd open

In tegenstelling tot de Crossrunner was Theofilo’s inbreng bij de NC700X beperkt tot het uitwerken van het basisconcept, waarna de schetsen naar Japan werden gestuurd om door het industriële ontwerpteam verder te worden uitgewerkt. Creatief uitgangspunt van de uit Madrid afkomstige ontwerper was zoals gezegd een mix tussen fun en commuten, een motor die enerzijds tot de verbeelding moest spreken, maar die bovenal ontzettend gemakkelijk te rijden zou moeten zijn, een goede Honda NC700XHonda NC700X
Het kan dus wél. Compact, overzichtelijk én in het blikveld, het nieuwe digitale display. Waar je een tank zou verwachten is het opbergvak voor je helm. De tankdop zit onder het duozadel verborgen, wat niet zo handig is als je bagage achterop wilt binden
Honda NC700X
wegligging zou moeten hebben en ook nog eens enorm praktisch zou moeten zijn. Dat laatste is bijvoorbeeld terug te vinden in de handige opbergruimte waar met gemak een integraalhelm in past, op de plaats waar je normaal gesproken een benzinetank zou verwachten. Nu kenden we dat trucje al van de Aprilia Mana, maar waar de Mana een hoog scootergehalte heeft (niet in de laatste plaats vanwege  het scootermotorblok) heeft deze NC700X in de verste verte geen overeenkomsten met een motorscooter. Of het zou de DTC transmissie moeten zijn, maar die versie had men niet voor ons meegenomen. Wij moesten het doen met de conventioneel geschakelde versie, die zich overigens perfect en geruisloos liet schakelen.

Waar de Crossrunner is bedoeld voor de slapende motorrijder richt Honda zich met deze NC700X Crossover duidelijk op de actieve motorrijder die ofwel het 125cc rijbewijs is ontgroeid, ofwel als dagelijkse commuter op zoek is naar een spannendere motor, evenals automobilisten die overwegen vanwege het drukke verkeer hun vierwieler voor een tweewieler in te ruilen. Dat Honda daarbij ook naar de toekomst heeft gekeken blijkt uit het feit dat de motor in twee uitvoeringen op de markt wordt gezet, met vol vermogen van 38,1 kW en in 35 kW uitvoering waarmee de motor binnen het nieuwe A2 rijbewijs valt dat vanaf 2013 zijn intrede zal gaan krijgen. Honda NC700XOm de paralleltwin een zo speels mogelijk karakter mee te geven is daarbij gekozen om de kruktap 270⁰ te verzetten (net als Yamaha’s TDM), om daarmee een V-Twin karakter te simuleren. Het accent lag bij het motorblok op koppel en zuinigheid, wat werd gerealiseerd door de verbrandingskamer te optimaliseren en de interne frictie te verminderen. Met als resultaat een tweecilinder met méér koppel dan bijvoorbeeld Honda’s CBF600. Koppel dat al vanaf lage toeren wordt vrijgegeven, en dat is in het Portugese binnenland duidelijk te merken. Het meest deed het me denken aan de Yamaha MT01, ook een ontzettend laagtoerige motor. Met een maximum toerental van 6.500 toeren per minuut lijkt het misschien niet indrukwekkend, maar dat is het in de praktijk wel. De topsnelheden van 60,90 en 123 km/u in de eerste drie versnellingen klinken misschien niet spannend, maar de truck is zo snel mogelijk te schakelen om de motor zoveel mogelijk op maximum koppel, wat zich ergens rond de 4.000 toeren bevindt, te kunnen rijden.

Nu was het – gelukkig voor ons – niet de hele dag kommer en kwel, waardoor er in de ochtend toch stevig kon worden doorgereden. We zeiden het al, de NC700X is alles wat de Crossrunner niet is, en dat merk je meteen als je op de motor hebt plaatsgenomen. De zithouding is ergonomisch goed doordacht, waarbij alles zit waar je het zou verwachten. De verhouding stuur, zadel en voetsteunen zorgt voor een ontspannen zit, die maakt dat je meteen thuis voelt op de fiets. Ofwel, een Honda zoals je een Honda verwacht. Opstappen, thuis voelen en wegwezen. In de smalle straten van Faro is de motor met speels gemak langs het ochtendverkeer te laveren, wat volgens Plaza de motor aan zijn smalle ontwerp te danken heeft. Honda NC700XMocht rood niet je kleur zijn, dan heeft Honda nog een drietal kleuren in de aanbieding, waaronder deze witteHet zicht op het nieuwe digitale dashboard is perfect, het is net als bij de Crossrunner zwevend opgehangen, maar gelukkig voor ons had men ook in Japan ingezien dat het oude display niet bepaald uitblonk in overzichtelijkheid. De nieuwe Chef Display heeft duidelijk geleerd van zijn voorganger, chapeau.

Ook buiten de stad is het prima vertoeven op de NC700X, die zeker op een slingerachtige weg geen verkeerd figuur zal slaan. De motor is mooi neutraal de bocht in te leggen, waarbij ook nog eens van richting kan worden veranderd of indien nodig kan worden bijgeremd, zonder dat daarbij het rijwielgedeelte ineens gekke dingen gaat doen. Dat het motorblok ‘slechts’ 51,8 pk produceert was alleen op de doorgaande wegen te merken, waar dankzij de hevige rukwinden met inhalen we meer dan eens volgas zaten te rijden. Onder normale omstandigheden beschikt de motor echter over voldoende acceleratievermogen, zeker in het gebied tussen de 60 km/u en 120 km/u. Hét gebied waar volgens Honda de motorrijder het overgrote merendeel van de tijd zal rijden. Bovendien moet het nieuwe motorblok volgens Honda een flink stuk zuiniger zijn dan vergelijkbare motoren. Vergeleken bij die CBF600 is de motor zelfs 56% zuiniger, met een geclaimd verbruik van 1 op 27,9. Dat Honda overtuigd is van zijn zaak blijkt uit het feit dat voor het eerst we zelf de motoren na afloop van de test mogen aftanken, om het verbruik met eigen ogen te kunnen aanschouwen. En dat was inderdaad niet verkeerd, ondanks het bij tijd en wijle flinke tempo konden we een verbruik van 1 op 25 noteren.

Honda NC700X