Zoeken

Test: Versys versus Versys

tweede generatie

12 augustus 2010
Inhoudsopgave
Test: Versys versus Versys
tweede generatie
On the road
Conclusie
Technische gegevens

Versys_2805.jpg

In 2006 kwam Kawasaki met het antwoord op de succesvolle DL650 V-Strom van Suzuki, de Versys, genoemd naar het Verssatile System, hetgeen de veelzijdigheid van de motor moest aangeven cq. Onderstrepen. Vanaf de eerste kennismaking in het warme Zuid-Frankrijk waren we laaiend enthousiast, maar ondanks lovende woorden wilde het met de verkoop van de motor niet bepaald vlotten. Versys_2720.jpgSterker, daar waar de motor bij onze eerste test in eigen land de strijd met Suzuki DL650 V-Strom glansrijk won en liet zien zich met de besten te kunnen meten (zo niet de beste in het segment te zijn), was het diezelfde consument die, na een proefrit op beide motoren te hebben gemaakt, toch vaak voor die vermaledijde V-Strom koos.

Als we een jaar later wederom het genoegen hebben de van koffers voorziene Traveller uitvoering in zijn eigen kweekvijver, de Franse Alpen, stevig aan de tand te mogen voelen wordt de Versaliteit van de motor wederom onderstreept en wordt opnieuw –pijnlijk- duidelijk dat ondanks onze lovende kritiek (en niet alleen onze, de motor wordt door nagenoeg alle journalisten op handen gedragen) de motor geen verkooptopper is geworden. Dat moest anders, en dus was men in Japan al hard gaan nadenken op welke punten de Versys verbeterd zou kunnen worden, met als doel de potentiële koper nu wel te bekoren.

Nadat beide motoren uit de bus zijn gehaald valt direct op dat que design de nieuwe Versys duidelijk met een andere saus is overgoten. De nieuwe fiets heeft een duidelijk spitsere snuit en een hogere lijn aan de voorzijde. Het dashboard is hierdoor wat omhoog gekomen en de ietwat morbide koplamp van het vorige model is vervangen voor een smaller exemplaar. Het binnenwerk lijkt hierbij nog identiek te zijn aan het oude exemplaar, alleen de stadslichten aan de zijkant zijn verdwenen, er zit nu een enkel stadslicht boven de koplamp. Hierdoor heeft de Versys een beduidend andere snoet gekregen. Versys_3016.jpgVerder valt op dat het ruitje veranderd is en dat de kappen die de voorzijde met de tank verbinden op fraaie wijze zijn bevestigd. Zaten de kappen van het vorige model nog bovenop vast met boutjes, bij het 2010 model is er geen boutje meer te zien en dat oogt een stuk beter. Zoals ook de nieuwe spiegels fraai ogen en wat hoger op de poten staan, waardoor het zicht naar achter verbeterd is. Trillingsvrij zijn ze echter nog steeds niet, maar wie kijkt er nou achter zich?

Wat verder nog opvalt is dat de demper een ander eindstukje heeft gekregen, dat diverse kunststof delen net een andere vorm hebben en dat de carterdeksel een ander patroontje heeft gekregen, maar dat deze verder qua vorm hetzelfde is gebleven. Wat wel ingrijpend is veranderd is het voorspatbord en dan bedoelen we niet dat de ronde vorm veranderd is naar een wat hoekige vorm, maar meer dat de bescherming van de upside down voorvork is veranderd. Zaten er bij het oude model nog flinke beschermstukken om de poten, nu blijkt de bescherming van de poten een stuk minder te zijn, waardoor de kans op beschadiging door steenslag een stuk groter geworden is en dat vinden we jammer. Positief is dan weer het nieuwe LED-achterlicht, welke dezelfde is als we ook op de nieuwe Z-1000 hebben gezien.

Versys_2784.jpg