Zoeken

Honda XL1000V Varadero

Pagina 5

18 juli 2007
Inhoudsopgave
Honda XL1000V Varadero
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

...rocking 600

varadero_5_1_L.jpgZeer prettig zijn wel de standaard gemonteerde handkappen. Voor het oorspronkelijke doel waarvoor handkappen dienen - gebruik bij het offroad rijden - zullen ze op de Varadero minder snel worden aangesproken. Maar bij minder ideale omstandigheden om motor te rijden - zoals bij natte en/of koude weersomstandigheden bijvoorbeeld - ben je ook al zeer snel blij dat ze erop zitten. Net even dat extra stukje bescherming tegen de elementen waardoor ook in dat soort situaties motorrijden net nog wat leuker wordt. Ook met de rest van de bescherming tegen de elementen zit het wel goed op de Varadero. De grote en brede voorkant en het overige kuipwerk zorgen ervoor dat je aardig uit de wind en regen zit.

Wel zo prettig als je in achtervolging bent van vier sportieve naaktelingen. Een beetje comfort maakt het net even wat gemakkelijker om dat te doen, zover het al niet redelijk te doen is. Het 996cc tellende motorblok komt zoals gezegd van oorsprong uit de Honda Firestorm, wat toch ook een sportieve motorfiets was. Zoals het een V-Twin betaamt komt het vermogen al onder in de toeren eruit, ondanks dat op de Varadero wat minder is dan bij sommige andere V-Twins. Maar dat maakt het zeker ook wel weer goed in het middengebied waar de Varadero toch wel het sterkste aanvoelt. Terwijl erboven in het toerengebied toch ook nog wat ‘over' is. Tel de goede stuureigenschappen op bij het vermogen om - vooral uit de wat langzamere, krappere bochten - uit te accelereren en het zal niet verbazen dat in bochtige situaties de Varadero de 600-tjes redelijk eenvoudig kon volgen.

Lomp
Gaat het ‘gewoon' rechtuit dan zijn de rijeigenschappen ook zeker niet verkeerd. Door de windbescherming is het goed toefen en het rijdt allemaal soepel en stabiel. Schakelen gaat soms niet helemaal stil, maar wel soepel en doeltreffend. Tenminste... als je niet al te lomp aan het schakelen bent. Dan wil het vooral wel eens dat het schakelen van 1 naar 2 niet helemaal goed gaat, maar ja dan spreek je ook over een varadero_5_2_L.jpgrijstijl aanhouden die je niet snel op een grote Allroad hanteert. De stabiliteit wordt tevens minder als er snelheden boven de - zeg maar - 180km/u tot aan de maximale top van ongeveer 210km/u worden gereden. Dan wordt de voorkant zoekerig. Ook hier geld weer, zijn dat snelheden die je gauw zou rijden en verwacht op een Allroad? Naar onze mening niet, want a) zoveel plekken zijn er niet dat er legaal op die snelheid gereden mag worden en b) als je zulke snelheden voornamelijk wilt rijden, dan zou je wel motor uit een sportiever segment kopen.

Even alleen
Het was niet alleen maar Rock am Eifel met de 600-tjes voor de Varadero. Niet omdat de Varadero het niet kon volgen of de naked's de Honda niet bij hielden, wel omdat het geografisch handiger voor mij was om via een andere route naar huis te rijden. Deze situatie werd dan ook met beide handen aangegrepen om de Varadero op nog wat andere disciplines te ervaren. In een wat aangepast tempo werden de (nog) kleinere wegen in de Eifel richting de Moezel genomen. Nog bochtiger, krapper en meer hoogteverschillen en zoals verwacht is de Varadero in dat soort omstandigheden net zo goed in haar element door de wendbaarheid, stuureigenschappen en trekkracht. Ook werd nog geprobeerd om de offroad eigenschappen aan te spreken, ondanks dat ik de laatste tijd niet veel meer offroad heb gereden. En dat was dus goed te merken. Stefan heeft het in 2005 eigenlijk al precies verwoord en zolang het niet te ruig is, is het ook zeker te doen.