Zoeken

Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT

Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT

11 september 2006
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Una storia Italiana

Een paar jaar geleden was het erg stil rond Moto Guzzi. Er was niet echt sprake van dat "de adelaar" zijn vleugels aan het uitslaan was. Maar net zoals overal ter wereld herintroductie programma's voor verschillende soorten adelaars met succes worden uitgevoerd, lijkt ook de 'herintroductie' van het merk met als logo een adelaar aan te slaan. In 2005 werden sinds enige tijd weer jongen geboren in de vorm van de Griso, Breva en de California Vintage. In het jaar dat Moto Guzzi 85 jaar bestaat, is daar nog een model bijgekomen in het Gran Toerismo segment: de Norge 1200. Zeven jaar na de oprichting van Moto Guzzi kwamen de gebroeders Guzzi - oprichters van het merk - met voor in die tijd nieuwe technieken die het mogelijk maakte om de motorfiets ook te gebruiken voor lange reizen. Mede door gebruik te maken van een nieuw soort achtervering en swingarm werd de motor geschikt om lange afstanden af te leggen met het nodige comfort zonder dat er werd ingeleverd op de rijeigenschappen. Twee factoren die daarvoor vaak niet samen gingen. Als test, om te bewijzen dat hun motor een echte toermotor was voor lange afstanden, reed Giuseppe Guzzi van Mandello del Lario - de plaats in Itale waar de Guzzi fabriek is gelegen -  naar Lapland in het noorden van Noorwegen. Een reis die in vier weken werd afgelegd. De Guzzi G.T. - zoals de motor werd genoemd - kreeg de naam Norge mee. Als eerbetoon van de reis naar Lapland toe. Ter nagedachtenis aan deze reis en de toentertijd vernieuwde techniek, heeft ook de nieuwe Groot Toerist van Moto Guzzi de naam Norge meegekregen.

Tekst: Edwin Loos
Foto"s: Edwin Loos / Vincent Burger / Moto Guzzi