Zoeken

Rij-impressie: Husqvarna 610SM

Rij-impressie: Husqvarna 610SM

28 juni 2005
Inhoudsopgave
Rij-impressie: Husqvarna 610SM
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Supermotard!

De trend

Supermotard, de trend lijkt gezet! Het zou een keer tijd worden. Het Supermotard gebeuren lijkt al jaren door te breken, maar toch ook weer niet. Nadeel aan die hele supermotard toestanden is voornamelijk het feit dat gebruikers tot voor kort veroordeeld waren tot compromisloze sportfietsen met race-roots. Extreem in gebruik, onvriendelijk in de omgang (voor diegenen zonder ervaren hand) en voorbehouden aan de diehards. De motorrijder die de overstap waagde van straatmotor naar Supermotard kwam vaak van een koude kermis thuis en moest uiteindelijk toegeven dat al de nadelen van die compromisloosheid meestal zwaarder wogen dan het coole ‘diehard imago’ op zich.

Bad-ass

Echte Supermotard rijders waren meestal lieden met op zijn minst een aantal jaar ervaring op het onverhard. Niet vies van een driftend achterwiel en niet bang voor een valpartijtje. Hun motoren kwamen uit Oostenrijk, Zweden of Italië. Karakterbakken met een kickstarter en een bad-ass karakter. Maar ook Japan rook een marktaandeel. Wat die Europese fabrikanten konden, konden zij toch ook. Het concept verbeteren zou moeilijk worden, het concept veranderen werd het hoofddoel. Supermotards voor op straat. Funfietsen voor dagelijks gebruik, waarbij compromisloos werd ingeruild voor gebruikersgemak. Motoren met een coole uitstraling en een vriendelijk karakter. Motoren die niet bedoeld waren om de concurrentie met de europesche merken aan te gaan maar die op hun beurt het segment moesten vergroten en een nieuw marktaandeel moesten creëren.

De Honda FMX, de Yamaha XT660R en Suzuki DRZ-400, de juiste looks voor de juiste prijs. De hardcore rijders konden immers nog altijd terecht voor de Japanse hard-enduro’s voorzien van een setje 17 inch Excell’s of Behr’s.

Nieuwe troefkaart

Husqvarna lijkt met de introductie van haar nieuwe SM610 het segment nogmaals te willen verbreden. Hoogstwaarschijnlijk als tegenhanger en concurrent van de KTM 625/640/660 introduceert Husky haar nieuwe troefkaart in het Supermotard spel, de nieuwe SM 610! Een motorfiets die volgens de fabriek rechtstreeks is afgeleid van de competitie motoren. Compromisloos dus? Nee, in tegenstelling. Totaal niet. Husqvarna doet een serieuze poging om compromisloos en gebruikersgemak in één motorfiets te verenigen. Van alles wat, voor de straat, voor op het circuit en ja, zelfs voor naar je werk of naar de bakker. Alles in één blijkbaar?

Tekst: Stefan Meijer. Foto"s: Henny B Stern / MV-Agusta Benelux.