Rij-impressie: Husqvarna 610SM
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Rij-impressie: Husqvarna 610SM |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Valse trage
in het zadel De ingrediënten lijken hetzelfde. 17 inch velgen, degelijke vering, zo’n 140 kilo leeg gewicht, 55 pk’s aan de krukas en een grote remschijf met bijbehorende overige remdelen. Niks nieuws toch….hebben sommige andere Motards ook.. De Husky zal het verschil dus moeten laten zien daar waar het belangrijk is,…in het zadel.
Rank en slank
Het eerste wat opvalt zodra je op de motor plaatsneemt is de ‘op de motor houding’. Van een overgang van zit naar tank is bijna geen sprake en je zit echt op de motor. Tweede wat meteen opvalt is de compactheid van de Husky. Afmetingen die gevoelsmatig in de buurt komen van een 250cc crossmotor. Rank en slank.
Een korte druk op de startknop laat de 576 cc zware ééncilinder tot leven komen. Het geluid is zeker niet verkeerd. Geen ‘gretig blaffen’ maar zeker ook geen vriendelijk ‘spinnen’. Een korte ruk aan het gashandle tovert meteen meer leven in de Husky brouwerij.
Te stug?
Als we wegrijden met de motor laat de Husky meteen zijn vriendelijke kant zien. De vriendelijke koppeling en een soepel in de eerste versnelling schakelende versnellingsbak maken dat je met gemak deze 610SM op pad stuurt. Uiteraard duurt het niet lang of de motor krijgt de sporen. Al schakelend door de perfect werkend versnellingsbak loopt de snelheid al gauw op tot alweer illegale waarden. De Husqvarna lijkt gezegend met een voortreffelijke rechtdoor stabiliteit en een neutraal bochtengedrag. Een doordacht en geëvolueerd frame samen met goede verings-componenten zorgen voor een rijwielgedeelte dat zijn mannetjes staat. Hoewel de 45mm Marzochi voorvork nogal stug bleek afgesteld, was de motor (ondanks de stugge afstelling) toch tot een redelijke mate van comfort in staat. Kuilen, bulten en andere oneffenheden in het wegdek worden netjes geabsorbeerd. Prima.
Remmerij
Brembo verzorgt de remmerij aan boord van deze husky en dat op zich is normaal gesproken al een redelijke garantie tot vertraging op iedere gewenst moment. De Brembo remtang is combinatie met de 320mm remschijf in het voorwiel van de Husky zorgen dan ook werkelijk voor een fabelachtige vertraging wanneer de remmen worden aangesproken.
Uiteraard, één en ander heeft ook te maken met het relatief lage gewicht dat deze Husky in de schaal legt, echter, niks mis met de vertraging van deze remmen. Belangrijk bij goede remmen is een hoge mate van doseerbaarheid, zeker op een supermotard waar feedback in de remhandle en doseerbaarheid van die kolossale remschijf een pré zijn. Qua doseerbaarheid van de remmen hebben we enigszins tegenstrijdige gedachten. Een zeer sterk vertragende voorrem en een harde remhandle zijn prettig wanneer nodig, echter wanneer "redelijk" inknijpen van de remhandle al voor dezelfde vertraging zorgt als "zeer stevig" doorknijpen, is het oppassen geblazen en vooral niet te gretig willen zijn. Persoonlijk zou ik een iets beter doseerbare voorrem dan ook zeker waarderen.
Valse trage
Motorisch is alles in orde met deze nieuwe 610SM. Een gretig motorkarakter, verrassend veel soepelheid in de lage toeren regionen en voldoende adem zorgen voor een veelzijdig motorkarakter in het motorblok dat vermogen levert wanneer je er om vraagt. Geen piekerige vermogenskromme met een beperkte powerband maar een vriendelijk en vooral bruikbaar motorkarakter. Verdomde snel bovendien zo"n Husky. Ondanks dat het voor je gevoel allemaal zo snel niet lijkt te gaan maak je toch grote stappen als je de motor de sporen geeft. Gevoelsmatig zouden er dan nog zeker een pk of tien meer aan boord mogen zijn. Een blik op de rap oplopende digitale snelheidsmeter leert je echter dat de snelheid er zeker in zit. Gevoelskwestie dus. Wellicht door het vriendelijke en smeuïge motorkarakter ietsje minder rijsensatie dan bij zijn Oostenrijkse concurrent, maar zeker wel meer dan genoeg efficiënte snelheid. Een "valse trage" deze Husqvarna.