Rij-impressie: Husqvarna 610SM
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Rij-impressie: Husqvarna 610SM |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Geen watje!
Circuit
Een tweetal circuitsessies met de motor geven aan dat ook bij extreem sportief gebruik deze motor zijn mannetje weet te staan. Slechts beperkt door het Pirelli straatrubber toonde de motor op het circuit zich steevast een trouwe bondgenoot in het snode streven om alsmaar sneller rond te gaan. Geen enkele keer stelde de Husqvarna ons voor ons voor een verassing wat op zich alleen maar een bevestiging is voor het goede rijwielgedeelte. Schoonheidsfoutjes gemaakt door de rijder worden netjes gecompenseerd in plaats van keihard afgestraft zoals bij zoveel meer competitie gerichte Supermotards. Zeer zeker geen genadeloos "racewapen" deze 610 SM. Veel eerder een uitgekiend samenspel van hoogwaardige
componenten die er samen voor zorgen dat de aandacht van de rijder zich kan beperken tot het asfalt. Geruststellende gedachte en meteen een zorg minder. Altijd prettig een motor die nauw luistert naar zijn berijder in plaats van een extreem renpaard met de vaak bijbehorende nukken.
Niet ultra-rauw
Geen ultrarauw krachtpakket dus deze Husqvarna 610 SM. Niet een motor waarmee je indien je beschikt over uitstekende rijtalenten en het nodige lef een gelijkwaardige rijder op een "hard-core supermotard" zult verslaan op de lokale kartbaan of circuit. Wel een motor die ondanks het gebruikersgemak en het redelijke comfort toch in staat is om bij sportief gebruik zijn mannetje te staan. Geen watje in de gedachtegang van het rasechte supermotard publiek, een gedachtegang waarmee sommige Japanse supermotard nogal eens al dan niet terecht bestempeld worden. Nee, deze Husqvarna 610SM streeft er niet naar om de beste van de specifieke klas te zijn. Dit is een multifunctionele supermotard die gebruiksvriendelijk is op een dusdanige manier zodat je er dagelijks mee naar je werk kunt rijden zonder al te veel beperkende of ongemakkelijke factoren te moeten overwinnen. En tegelijkertijd een pret motor, of zelfs - indien gewenst - een circuitbeest voor diegenen die een (gemakkelijke) poging willen ondernemen om het onderste uit te kan te halen.
Geen Pain in the Ass
Laat het in godsnaam niemand in zijn hoofd halen om deze motor onterecht in de categorie watjes te gooien, puur en alleen door het feit dat deze Husky geen "pur-sang hardcore circuitmotard" is. Dat is simpelweg onmogelijk. Juist dat meer allround karakter van de 610SM maakt dat, in tegenstelling tot sommige Supermotards waarbij de rijder toch al de nodige kwaliteiten in huis dient te hebben om het beste uit de machine te kunnen halen, is snel gaan niet moeilijk met deze Husky. Bijkomend voordeel is daarbij dat ook langzaam rijden
niet moeilijk (lees: onmogelijk) is. Wederom, in tegenstelling tot sommige meer competitiegerichte motoren is deze Husqvarna 610SM geen "pain in the ass" wanneer je besluit de motor voor dagelijks gebruik in te zetten.
Het uiterlijk
Blijft er over het uiterlijk van deze Husqvarna. Als laatst beschreven zoals het hoort. Hoewel uiterlijk uiteraard een belangrijke en vaak meebepalende factor is in de keuze tot aanschaf van een motorfiets gaat het bij supermotard vaak meer om functie dan om uiterlijk. Met de functionele aspecten van de Husky is niets mis, dik in orde zelfs en eigenlijk kunnen we over het uiterlijk hetzelfde mededelen. Erg compleet uitgerust deze motor, een compleet en goed overzichtelijk dashboard met alle gewenste functies. Zelfs aan (overbodige?) voetsteuntjes voor een eventuele duopassagier is gedacht. Qua design is de motor ook bij de tijd. Natuurlijk, smaken verschillen maar deze Husky is niet zo extravagant gestyled dat de meningen hemelsbreed uit elkaar zullen liggen. Toch?