Zoeken

Test: Kawasaki Z750

Rij-eigenschappen

5 april 2004
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Z750
Dark Force
Rij-eigenschappen
Concurrentie
Conclusie
Technische specificaties

Kawasaki Z750 2004

Met een balhoofdhoek van 24,5 graden zit deze Kawasaki op dezelfde golflengte als een supersport en dat is te merken ook. Bij lage (file)snelheden gedraagt de Z750 zich een tikkeltje nerveus en heeft moeite om een rechte lijn te blijven volgen. Eenmaal op snelheid gekomen komt deze Kawa in zijn element, maar de machine vereist wel dat je je kop er bijhoudt. De oude ZR-7S kon je bij wijze van spreken met één vinger in je neus een bocht in sturen; bij de Z750 kun je het neuspeuteren beter uitstellen tot een later tijdstip.

Dat komt vooral door de wijze waarop de Z750 is afgeveerd: superstrak en voor niet instelbaar. Dat levert een voorspelbaar gedrag op, maar onregelmatigheden in het wegdek worden niet lekker weggewerkt en lKawasaki Z750 2004eiden soms tot een opspringend voorwiel. Ook de rij-eigenschappen neigen dus wat naar die van een supersport, zodanig zelfs dat je je afvraagt of een stuurdemper niet op zijn plaats zou zijn.

Make-up spiegels
Er is nog een reden waarom je, al rijdend op de Z750, je aandacht er bij moet houden: de spiegels. Ze zijn ontworpen om een goed beeld te geven van je armen en als je ze iets anders afstelt kun je beoordelen of je ketting weer aan een invetbeurt toe is. Dames kunnen de spiegels wat hoger zetten, de poederdoos ter hand nemen en het gezicht van een vrolijke blos voorzien. Wie verwacht ook iets te kunnen zien van het verkeer achter je komt bedrogen uit. Een andere set spiegels zou als nummer 1 op onze accessoire-verlanglijst prijken.

Bruut blok
Kawasaki Z750 2004Hét verkoopargument van de Z750 is het blok. In totaal 110 PK aan de krukas rolt er uit en dat is te merken. Aan het einde van de testperiode zochten we de grenzen eens op en die vielen alles behalve tegen. In circa 3,5 seconden zaten we op 120 km/uur - nog steeds in de eerste versnelling! De toerentalbegrenzer greep nog steeds niet in, maar gevoelsmatig weet je dat het tijd is om op te schakelen. De topsnelheid klokten we op 240 km/uur. De fut was er nog steeds niet helemaal uit, maar je ligt inmiddels wel met de snuffert op de tank en begint te bidden voor een stierennek.

Injectie zonder aan/uit effect
Volgens het boekje is de Kawasaki Z750 een injectiefiets. Ahem. Wat doet die choke daar dan op het stuur? "Het is geen choke" licht de importeur toe. "Je kunt het toerental er iets mee verhogen, wat vooral bij een koude start erg prettig is." Er bleek geen woord van gelogen. Ook bij zeer lage temeraturen loopt het blok dankzij deze "choke" meteen mooi rond. DKawasaki Z750 2004e mapping is blijkbaar van een zeldzame klasse, want het gevreesde aan/uit effect ontbreekt geheel. Ook het verbruik (gemiddeld 1:17,9) doet carburateur-zuinig aan, terwijl we de machine toch regelmatig flink de sporen gaven. Achterdochtig nemen we de specs nog eens door, maar het woord "carburateur" komt nergens in de papieren voor. Ons restte weinig meer dan een diepe buiging te maken.

Stoppers
Hoge prestaties vragen om goede stoppers en op dat punt stelt de Z750 niet teleur. Ze kunnen flink bijten, maar blijven goed te doseren. Voor heeft de Z750 de beschikking over twee 300 mm schijven met dubbele remklauwen, achter is de schijf 220 mm en moet het doen met een enkele remklauw.