Zoeken

Test: Kawasaki Z750

Dark Force

5 april 2004
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Z750
Dark Force
Rij-eigenschappen
Concurrentie
Conclusie
Technische specificaties

Kawasaki Z750 2004

De Z750 is in drie kleuren verkrijgbaar: rood, blauw en zwart. De laatste kleur kregen wij van de importeur onder de kont geschoven. Misschien wel de mooiste kleur, want het geeft de Z750 een mysterieus tintje. Het geheel straalt onverbiddelijke brute kracht uit. Een "Dark Force", waar Darth Vader met plezier zijn Imperial Shuttle voor in zou ruilen.

Afwerking
De afwerking staat op een hoog niveau: geen slordige lasnaden en prachtig in de lak. Het bikinikuipje geeft niet de indruk meer te zijn dan een esthetisch vormgegeven stukje kunststof waarmee het smoeltje van de motor wordt geaccentueerd. DKawasaki Z750 2004
Kawasaki Z750 2004
Kawasaki Z750 2004
at, zo bleek later, was een vergissing. Het uiterlijk van de Z750, met zijn scherpe lijnen, is wel even wennen. Of je het nu mooi vind of niet, van conventioneel denk- en ontwerpwerk kun je Kawasaki in ieder geval niet beschuldigen.

Het meest in het oog springende detail is het digitale dashboard. Mooi is het wel (zeker in het donker), maar functioneel? Het blijkt elke keer weer (te) veel tijd te kosten om de kerstboom aan lampjes en ledjes om te zetten in begrijpelijke informatie. Dat hoort niet zo. Een analoge tellerset vertelt in een fractie van een seconde alles wat je wilt weten en dat is bij deze modieuze dingetjes niet het geval. Je kijkt, denkt, vertaalt en in de tussentijd mis je net de auto voor je die op zijn remmen gaat staan. Er is maar in één tripmeter voorzien. Een gemiste kans. Juist als je de digitale toer op gaat levert dit soort extraatjes meerwaarde op.

Lights, please
Het lijkt een trend te worden: ook bij de Kawasaki Z750 brandt er maar één koplamp. Rechts is grootlicht, links is dimlicht. Echt positief kunnen we deze ontwikkeling niet vinden. Niet alleen wordt de symetrie van de voorpartij er door verstoord (het oog wil ook wat, nietwaar), maar ook de zichtbaarheid in het verkeer lijdt er onder.Wie wel eens een Yamaha Fazer model 2002/2003 met zijn dubbele lampen tegenkomt weet wat ik bedoel: ze vallen op als een wit schaap tussen de zwarte. Een handige knutselaar zal hier ongetwijfeld wat aan kunnen doen, maar wat ons betreft mag Kawasaki dat voor het volgende jaar aanpassen. Op de lichtopbrengst zelf hebben we overigens niets aan te merken.Net als bij alle andere nieuwe modellen motoren kun je de koplampen niet meer uitschakelen. Je zou verwachten dat zo"n mooi vrij plekje rechts op het stuur meteen wordt gebruikt om een alarmlichtschakelaar te plaatsen, maar helaas. Nederland is nu eenmaal een fileland en alarmlichten zouden het gemis aan dubbel brandende koplampen enigszins hebben goedgemaakt.