Zoeken

WSBK Monza - SBK en WSS

Pagina 3

15 mei 2009
Inhoudsopgave
WSBK Monza - SBK en WSS
Pagina 2
Pagina 3

race_begin.jpg
Begin van de race met Laverty en Sofuoglu (voorgrond) gevolgd door Crutchlow en Pitt. 

Eugene Laverty pakte direct de leiding terwijl de rest van het startveld zich enigzins voorzichtig door de eerste chicane manouvreerde, ongetwijfeld door het zien van de eerste Superbikerace. Eerst kreeg Laverty HANNspree Ten Kate coureur Kenan Sofuoglu in zijn spoor, maar die zakte in de eerste ronde al snel af tot de achtste plek achter Andrew Pitt, Cal Crutchlow, Joan Lascorz, Mark Aitchison, Katsuaki Fujiwara en Fabien Foret. Cal Crutchlow nam de leiding over van Eugene Laverty terwijl er achter de ruggen van de twee veelvuldig van plaats werd gewisseld. Door het terugvallen van Sofuoglu schoof Pitt door naar P3, nam Mark Aitchison de vierde plaats in en ruilde Joan Lascorz weer met Katsuaki Fujiwara van positie. Fabien Foret werkte zich door dit groepje heen en nadat hij in de zesde ronde al tot de top drie was doorgestoten nam hij in de achtste ronde zelfs de leiding. Achter het leidende drietal ontstond een gaatje naar Andrew Pitt, Mark Aitchison, en Joan Lascorz die het tweede groepje vormden. Daarachter streden Katsuaki Fujiwara en Matthieu Lagrive voor P7.

Top5.jpg 

Crutchlow_podium.jpgCal Cruthlow, Fabien Foret en Eugene Laverty leverden met zijn drieën een mooie strijd voor de overwinning. Dan weer nam de een de leiding, dan weer de ander totdat Foret en Laverty het in de dertiende ronde niet meer bij leken te kunnen benen. Crutchlow reed zich wat los en kwam met ruim twee-en-een-halve seconde voorsprong als winnaar over de streep. Joan Lascorz revancheerde zich voor zijn matige laatste ronde op Assen en achterhaalde Foret en Laverty waardoor hij beslag legde op de tweede podiumplaats. Enkele seconden later kwamen Andrew Pitt en Katsuaki Fujiwara als vijfde en zesde over de finish. Tussen hen en de zevende en achtste man, Michele Pirro en Garry McCoy, zat een behoorlijk gat van zo'n 10 seconden. Kenan Sofuoglu en Gianluca Nannelli finishten als negende en tiende.

Cal Crutchlow:
Het gaat echt goed hier in Monza en ik ben echt tevreden over de race. We kwamen hier eerlijk gezegd voor een top vijf finish op een circuit dat ik niet ken. We hebben goed werk geleverd met Yamaha dus dank aan iedereen die zich er voor heeft ingezet. We ware nooit zo snel als we hadden kunnen zijn maar we werkten hard. Toen ik los kwam ging ik er voor, Ik wilde alles doen om te winnen. Aan sommige inhaalacties kon je zien dat ik er green gras over liet groeien! Het is allemaal aan het team te danken dat ik hier op de hoogste trede van het podium sta, een grote oevrwinning voor het team dus!

BarrY_Praia.jpg 

Barry Veneman, vertrokken van de 17de startplek, maakte direct na de start wat plaatsen goed en kwam na de eerste ronde door op P14. Na het passeren van de Italianen Massimo Roccoli en Gianluca Nannelli reed hij even op P12, maar dat wist hij niet vol te houden. Halverwege de race had ook Alessandro Polita nog aansluiting bij deze groep gevonden en wisselden de onderlinge posities per ronde. Barry zakte terug naar P14, reed zelfs even buiten de punten, knokte zich terug binnen de top vijftien om tegen het einde van de race weer terug te vallen naar P17. Met een paar goede laatste ronden werkte hij zich echter weer op tot P13 om zo toch nog drie punten te pakken. Zijn nieuwe teammaat Alessandro Polita kende een goede start, maar moest in de eerste chicane toch weer de gewonnen plaatsen prijsgeven om na de eerste ronde op kleine achterstand achter de groep met Veneman weer op P19 door te komen. Halverwege had Alessandro de aansluiting met deze groep weer gevonden en wist hij op de streep in z'n tweede race voor het Hoegee Suzuki Team zijn eerste WK punt te behalen. Ook op de snelle baan van Monza lukte het Arie Vos nog niet om een punt te pakken. Hij startte als 24ste en finishte, door uitvallers, als 20ste. Anthony West, Yannick Guerra, Mark Aitchison, Russell Holland, Matthieu Lagrive en Massimo Roccoli finishten de race niet door een onvrijwillige duik in de grindbak.

Barry.jpgBarry Veneman:
Ik ben best wel tevreden over de Suzuki die ik in de race had. Daarmee kon ik lekker meekomen, acties maken en in de slipstream was de snelheid ook goed. Gezien de situatie en het verloop van het weekend ben ik toch tevreden. M'n start was OK en ik kon uit het gedrang blijven en in een goede groep meekomen. Op dit circuit komen we gewoon wat topsnelheid tekort, daarom was een goede groep vinden vandaag voor mij extra belangrijk. Dat lukte en in die groep hebben we hard geknokt voor de plaatsen die nog WK punten opleverden. Een ronde voor het einde kon ik nog mijn snelste rondetijd neerzetten en met een goede laatste ronde toch nog als 13de finishen en daarmee het maximaal haalbare eruit halen.

Alessandro Polita:
De Suzuki was zondag goed en in een slipstream ook snel. 'Op kop' moesten we op de lange rechte stukken wat prijsgeven. Desondanks kon ik uiteindelijk toch meedoen om de punten. Ik ben heel blij dat ik nu al voor het team en voor mezelf in de punten heb gereden.

Arie Vos:
Ik moest er weer voor vechten om niet als laatste te eindigen en dat voelt niet goed. Ik kan niet zeggen waarom mijn resultaten op het moment zo tegen vallen. Ik weet dat ik er zelf een aandeel aan lever, maar het lukt ook niet om de machine zo snel te laten gaan als ik zou willen.