Zoeken

World Superbikes 2010 - Voorbeschouwing

World Superbikes 2010 - Voorbeschouwing

25 februari 2010
Inhoudsopgave
World Superbikes 2010 - Voorbeschouwing
Pagina 2

Aanstaand weekend gaat het 23ste World Superbike seizoen van start op het circuit van Phillip Island in Australië. Het testen is voorbij en vrijdag 26 februari begint het serieuze werk. Het 2010 seizoen wordt een ander seizoen dan 2009, dat is logisch maar toch een toelichting.  

Vorig jaar werd het kampioenschap - grotendeels - gedomineerd door twee coureurs die vooraf al werden bestempeld als titelkandidaten; Noriyuki Haga en Ben Spies. Die laatste kwam over vanuit Amerika waar hij al drie maal achter elkaar de Amerikaanse Superbiketitel in het AMA had veroverd. Na een slechte start (Spies kwam in de eerste race op Phillip Island de buiten baan in bocht 2) wist hij wel de tweede race te winnen. Hierna won hij nog 13 races en dat was genoeg om Noriyuki Haga te verslaan en de World Superbike wereldtitel 2009 in de wacht te slepen.


riders_2010.jpg
Het complete 2010 SBK startveld bij elkaar. Nou ja, zonder Tamada, Scassa en Parkes.

Maar Ben Spies is overgestapt naar de MotoGP en met de terugkeer van James Toseland (Yamaha) en Chris Vermeulen (Kawasaki) uit de diezelfde MotoGP, Sylvain Guintoli (Suzuki) en Leon Camier (Aprilia) uit het Brits Superbike, Roger Lee Hayden (Kawasaki) uit het AMA en de overstap van Andrew Pitt (BMW) en Cal Crutchlow (Yamaha) zal het er voor Noriyuki  Haga niet makkelijker op worden.

Wintertesten zeggen lang niet altijd alles. Mens en machine hebben vaak lang stil gestaan (hoewel er in het geval van een coureur in de winter meestal nog wel wordt gewerkt aan de conditie) en over het algemeen is het een kwestie van ontwaken van beiden. In het begin is het een kwestie van losrijden (coureur) en inrijden (machine) en pas in een later stadium wordt er gezocht naar een goede basisafstelling en zijn snelle rondetijden van ondergeschikt belang. Soms zit een coureur goed in zijn vel en loopt en voelt de machine goed aan en komen de snelle tijden als vanzelf. Het is echter vaker een lang traject van rijden, voelen, data verzamelen en interpreteren en vervolgens zoeken naar de juiste afstelling. Als alles dan klopt, dan zijn snelle rondetijden mogelijk. De laatste test voor de SBK coureurs vond afgelopen zondag en maandag plaats op hetzelfde circuit als waar vrijdag de eerste training van het nieuwe seizoen wordt verreden. Dat is een voordeel voor deze wedstrijd maar er worden er nog twaalf verreden, op andere banen. Twaalf inderdaad want met het wegvallen van de wedstrijd in Qatar worden er dit seizoen dertien wedstrijden verreden t.o. veertien vorig seizoen, twee races minder dus.

Voor het Sterilgarda Yamaha team, dat vorig jaar dus de wereldkampioen afleverde, verliep de test op Phillip Island niet zo best, zeg maar gerust slecht. Met een 12de tijd voor James Toseland en een 17de voor Cal Crutchlow was het team geen schim van verleden jaar. Dat komt deels doordat het team voor het eerst met de 2010 machine reed (nu pas?) en het bleek dat er te weinig aan ontwikkeling is gedaan. Volgens Toseland omdat Ben Spies goed overweg kon met de Yamaha R1 zoals die was en waarom zou je dan iets veranderen? Cal Crutchlow had het over chatter die alleen te voorkomen was als er minder op de motor werd geremd, maar dan kan hij niet remmen zoals hij normaal gesproken rijdt. Op Portimão wist Crutchlow wel in het spoor van de snelsten te blijven, maar dat was dus met de ‘oude’ machine.

Toseland.jpg
James Toseland behoort tot de kanshebbers maar het loopt nog niet lekker bij Yamaha.


James Toseland:
Natuurlijk kunnen we ook met de motor van vorig jaar gaan rijden. We zitten echter in 2010, iedereen heeft vooruitgang geboekt behalve wij.


Crutchlow.jpgCal Crutchlow:
Als er niets gebeurd dan halen James en ik zondag niet eens punten. Op dit moment heb ik overal zin in behalve het rijden met een Superbike.

Heeft het team echt zulke grote problemen en achterstand of probeert men de anderen zand in de ogen te strooien? Vrijdag zal blijken waar het team staat en natuurlijk kan dit gebeuren, maar het is een professioneel team dus we gaan er van uit dat beide Britten dit seizoen mee zullen doen voor podiumplaatsen, het zij na een moeilijke start. Overigens betwijfelen wij dat er voor de eerste keer met de nieuwe machine werd gereden want na de test op Portiomão zei Toseland:


We hadden veel materiaal om te testen maar het was een genoegen om dat te doen. Er was een ontwikkelingsstop omdat de machine van 2009 het perfect deed met Ben, er was dus nauwelijks wat veranderd. Maar het is nu 2010 en het niveau van het kampioenschap zal hoger worden, we moeten niet stil zitten en afwachten. De nieuwe machine geeft een heel ander gevoel dan die van vorig jaar, we moeten dus op zoek naar een nieuwe afstelling. Op de laatste dag hadden we niet genoeg tijd en dus heb ik toen nog even gebruik gemaakt van de 2009 R1 en heb op racebanden een 1' 43.2 gereden, maar als ik hier morgen zou moeten racen dan is dat zeker voor een podium.

Het Xerox Ducati team kende een veel betere test in Australie, tenminste, Michel Fabrizio. De kleine Italiaan gaf iedereen het nakijken, inclusief teamgenoot Haga, en het zou ons niet verbazen als er dit seizoen een enorme machtsstrijd losbreekt in het fabrieks Ducati team. Vorig seizoen was er al enige wrijving omdat Fabrizio (zonder stalorders) belangrijke punten van Haga afsnoepte, punten die de Japanner aan het eind van het seizoen tekort kwam. Op Portimão kwamen de fabrieks Ducati’s nog te kort op zowel de Ducati van Shane Byrne als de viercilinders van Jonathan Rea (Honda) en Suzuki (Leon Haslam) maar ook op Phillip Island verliep het voor Haga niet vlekkeloos en waren zowel de Ducati’s van Carlos Checa, Shane Byrne als Jakub Smrz sneller. Nee, Noriyuki Haga had in 2009 een prachtkans op de titel en greep er net naast, in 2010 wordt het een stuk moeilijker.

Haga.jpg
Grijpt Noriyuki Haga de titel in 2010, of lukt het hem nooit meer?

Fab-box.jpgMichel Fabrizio:
Ik ben tevreden over de rondetijden omdat we constant snel waren. Ik heb vooral met één van de racebanden een goed tempo kunnen vinden, het ziet er dus goed uit voor het weekend alhoewel het resultaat wel afhankelijk zal zijn van het weer. Er zijn een aantal gasten snel dus het zal ongetwijfeld een moeilijk raceweekend gaan worden, net als het kampioenschap. Het gaat niet makkelijk worden maar ik ben er klaar voor!

Neukirchner-box.jpgIn 2007 werd door het HANNspree Ten Kate Honda team de wereldtitel binnengehaald met James Toseland, het jaar daarna probeerden ze het met ex-MotoGP coureur Carlos Checa en Ryuichi Kiyonari en vorig jaar met Carlos Checa en Jonathan Rea. Ryuichi Kiyonari werd alleen technisch door Ten Kate ondersteund. Jonathan Rea bleef voor dit seizoen en kreeg de Max Neukirchner als teammaat. De onfortuinlijke Duitser beleefde een dramatisch 2009 seizoen nadat het er in het begin naar uitzag dat het wel eens een mooi seizoen zou kunnen worden. De ene arts zei dat het niet meer goed zou komen, de andere was overtuigd van wel. Feit is dat Neukirchner nu in Nederlandse dienst rijdt en hoewel hij nog wat aan de Honda moet wennen mogen we aannemen dat hij voor goede resultaten kan gaan zorgen. Teamgenoot Jonathan Rea stond in de wintertesten regelmatig bovenin de tijdlijst en zeker van hem valt vuurwerk te verwachten.

Haslam-box.jpgWe haalden hem al aan, Leon Haslam, de zoon van oud-500cc coureur Ron ‘Rocket’ Haslam. Vorig jaar verraste hij vriend en vijand door op Phillip Island in de eerste race een zesde en in de tweede race een derde plaats te behalen, achter Ben Spies (1) en Noriyuki Haga (2). De rest van het seizoen was hij wat wisselvallig maar meer dan eens was hij een plaag voor de ‘grote mannen’ wat hem een uiteindelijke zesde plaats in de eindrangschikking opleverde. Ook in de wintertesten was Haslam regelmatig snel en de nieuwe combinatie Haslam/Suzuki lijkt geen verkeerde te zijn.

Leon Haslam:
Het is echt een positieve test geweest, we waren zelfs in staat de Suzuki voor het eerst in de regen en op een halfnatte baan te testen. We hadden een paar kleine probleempjes aan het eind van de dag, maar ik eindigde alsnog op een tweede plaats en ben daar erg tevreden over. Elke test tot nu toe, en dit was nummer vier, ben ik niet buiten de top 2 geëindigd. Hopelijk kunnen we blijven groeien en kan ik het meenemen naar Phillip Island.

Alstare Suzuki heeft weinig gescoord de laatste twee jaar maar dat lag vaak aan crashes en daaruit voortvloeiende blessures, de machine is altijd snel geweest. Zorgt Haslam voor de ommekeer? Of gaat Sylvain Guintoli dat doen. De Fransman en ex-MotoGP coureur heeft met een Suzuki in het Brits Superbike gereden en dus hadden we eigenlijk al wat snellere tijden verwacht. Vooralsnog moet hij de eer van snelste Suzuki coureur aan Haslam laten maar wie weet komt de echte Guintoli ineens bovendrijven.

Aprilia debuteerde vorig jaar in het World Superbike kampioenschap met Max Biaggi en Shinya Nakano. Vooral Biaggi wist met de ranke, sterke, snelle en goed sturende V-4 zich te handhaven in de top van het veld. Helemaal blanco begon het team aan een groot avontuur, geen circuit gegevens of data van de machine maar alleen man, machine en team, die moesten het doen en ze deden het goed. Het debuut leverde een wat vertroebeld beeld op maar gedurende het seizoen liet Max Biaggi mooie dingen zien. Een tweede plaats op Donington was een voorteken en op Brno was daar dan ook de eerste overwinning voor het ‘andere’ Italiaanse merk. Nog een aantal podiumplaatsen volgden en een vierde plaats in de eindstand was zijn deel. Voor dit seizoen wordt er veel verwacht van Max Biaggi, als is het alleen maar omdat hij dat zelf ook vindt of zegt. Of het allemaal gaat lukken is een kwestie van bekijken want op Phillip Island kampte het team met problemen, maar die zijn er op te lossen.

Kan Max 'Corsaro' Biaggi aan het eind van het seizoen een vijfde ster op zijn helm plakken (of laten spuiten)?

Biaggi.jpgMax Biaggi:
Ik had gehoopt op een beter resultaat. We hebben nog steeds problemen met het hobbelige asfalt en het is moeilijk om de bocht goed aan te snijden. Ik ben dan ook helemaal niet blij, ik had meer vertrouwen voor de maandag maar zelfs de nieuwe banden hielpen niet. We zullen nu op zoek gaan naar een oplossing voor de twee races komende zondag, maar het zal zeker niet makkelijk gaan worden.

Camier.jpg

Shinya Nakano vond de RSV-4 rijden als een MotoGP machine maar de resultaten bleven uit. Toen hij zich ook nog eens lelijk blesseerde besloot de Japanner te stoppen met motorracen, en dat viel hem zwaar. Hij werd de laatste twee wedstrijden vervangen door de jonge Brit

Leon Camier

(die toen al Brits Superbike kampioen was). Hij ging niet overhaast te werk en dat resulteerde in de laatste wedstrijd, op Portimão, tot een zesde en zevende plaats. Dat deed de Aprilia leiding besluiten hem tot teamgenoot van Biaggi te bombarderen en dus begint Camier vrijdag aan zijn eerste volledige SBK seizoen. Wat we van hem verwachten? Geen kampioen maar regelmatig scoren zou hem wel eens hoog kunnen doen eindigen. Een belofte.