Zoeken

World Superbikes - Valencia: SBK races

Pagina 2

10 april 2008
Inhoudsopgave
World Superbikes - Valencia: SBK races
Pagina 2

Haga pakt eerste overwinning, sterke race van Carlos Checa.

Haga_voor_BaylissDe start van de tweede race werd gekenmerkt door de afwezigheid van twee coureurs, Sergio Fuertes en Max Neukirchner. Fuertes liep bij zijn buiteling een gebroken voet op, Neukirchner een gebroken sleutelbeen. Bij afwezigheid van collega Neukirchner zette Yukio Kagayama zijn beste beentje voor en nam de leiding. Dat duurde echter maar enkele honderden meters want in de tweede bocht zette Troy Bayliss zijn Xerox Ducati er al langs. Het was een dappere poging van Kagayama maar gedoemd te mislukken want ook Ruben Xaus en Noriyuki Haga staken hem snel voorbij. Haga zette de ronde daarop zelfs de aanval in op Xaus en toen hij die gepasseerd was kroop hij in de zuiging van de Ducati van Bayliss.

Ook Carlos Checa had weer zevenmijlslaarzen aan want in de vijfde ronde zat hij al achter Noriyuki Haga, na een kuip-aan-kuip gevecht met Ruben Xaus, en twee ronden later passeerde hij met een schitterende actie in de tweede bocht zowel Haga als Bayliss, buenos dias! In het hoge tempo van Carlos Checa (snelste rondetijd in de zesde ronde; 1'35.322) wist alleen Noriyuki Haga te volgen. De twee maakten er een mooie show van, maar in de elfde ronde ging het (bijna) mis voor 'el Torro' en wenkte hij Haga voorbij te gaan. Wat was er aan de hand? Er bleek iets mis met de tractioncontrole van de HANNspree Ten Kate Fireblade en Checa verloor veel terrein. Na de race gaf hij aan van alles te hebben ingedrukt en dat het uiteindelijk lukte om de tractioncontrole uit te schakelen. Dat luchte op want in no time hervond Checa zijn snelheid.

Groep-BiaggiNoriyuki Haga voerde het veld aan voor Troy Bayliss, Yukio Kagayama en Carlos Checa. Maar juist toen Kagayama zich leek te hebben hervonden, verloor hij wederom plaatsen nadat Checa hem voorbij ging en hem daarbij raakte, oeps! Ook Troy Corser, Ruben Xaus en de oprukkende Ryuichi Kiyonari passeerden de met gebrek aan grip kampende Kagayama. Max Biaggi waagde zich er niet aan, die had genoeg aan zichzelf en koos ervoor om wat punten te scoren. Maar omdat teamgenoot Xaus wat terugviel leek hem dát wel een mooie prooi en er volgede een mooi duel tussen de twee stalgenoten, dat uiteindelijk werd beslist in het voordeel van de Spanjaard.

In de eindfase van de wedstrijd kon Carlos Checa niet meer aanzetten (miste hij de tractioncontrole?) en eindigde als derde. Ook voor Troy Bayliss was Noriyuki Haga een maatje te groot en de Japanner, die zo hard ten val kwam in de eerste race, schreef deze tweede race op zijn naam.

Noriyuki Haga:
Podium_race2Ik was boos na de eerste race omdat ik niet verwachtte de voorkant te verliezen op dat punt en ik voelde dat de machine het goed deed. In de eerste ronde van de tweede race was ik wat bezorgd omdat ik mijn tweede machine moest gebruiken en ik moest mijn vertrouwen in de voorkant terug krijgen. Het was OK toen ik merkte dat het mogelijk was om te winnen. Ik pushte stevig en maakte geen foutjes (nouja..), waardoor ik Bayliss achter me kon houden. Het was een verrassing dat ik kon winnen, maar we weten nu wat ons probleem is en het team improviseerde en vond de oplossingen waardoor ik kon winnen.

Fonsi_ChecaRyuichi Kiyonari legde verrassend beslag op de vierde plaats en de Brits Superbike kampioen lijkt zich steeds lekkerder te gaan voelen in dit deelnemersveld én op de Pirelli's. Troy Corser pakte de vijfde plaats net voor Yukio Kagayama. Ruben Xaus en Max Biaggi werden, met een klein onderling verschil, zevende en achtste. De top tien werd volgemaakt door Régis Laconi en Fonsi Nieto. De Spanjaard van het Alstare Suzuki team kende een matig weekend maar blijft wel tweede in de tussenstand om het kampioenschap.


Troy Bayliss:
Ik ben zeer tevreden met de uitslagen, hoewel het best een raar weekend was door problemen met de machine in zowel de trainingen als de kwalificatie. Mijn felicitaties gaan naar Lorenzo (Lanzi; red.), ik ben blij voor hem dat hij de race won, hij verdiende het. Ik dacht dat ik vierde zou worden en kon niet geloven wat er gebeurde met Checa en Neukirchner maar dat is racen denk ik en ik werd mooi tweede. In de tweede race had ik een mooie strijd met Nori (Haga; red.). Op een zeker moment was ik in de positie om voor de overwinning te gaan maar uiteindelijk had Haga het onder controle. Nouja, ik hoopte op veel punten omdat dat telt en dus gaan we in een sterke positie naar Assen.

MiddenveldDe laatste punten werden verdeeld onder Gregorio Lavilla, Lorenzo Lanzi(watskebeurt?), Michel Fabrizio, Jakub Smrz en Kenan Sofuoglu. (Uit-)vallers in deze race waren Makoto Tamada en Loic Napoleone.

Voor de volledige uitslag: Klik.

En de tussenstand in het kampioenschap: Klik.

Ronald ten Kate: - team manager -
Dit zijn zeker niet de resultaten waar we op gehoopt hebben. Checa reed sterk in de eerste race en won veel terrein, totdat hij in de laatste bocht aan het achterwiel van de leider onderuitging. Ik denk dat iedere coureur hier een laatste inhaalpoging had gemaakt wanneer je zo dicht bij een overwinning zit. Ironisch genoeg is Carlos zelf twee keer van de baan gereden in Qatar en Phillip Island. Als je ziet hoeveel rijders hij in heeft moeten halen om op de tweede plaats te komen denk ik niet dat je kunt zeggen dat hij aggressief rijdt. Jammer dat hij in de tweede race problemen kreeg met zijn electronica en zijn kans op een overwinning moest laten gaan. Ik heb grote complimenten voor Kiyonari, hij laat continu zien vooruitgang te maken en presteert steeds beter. Hij zal vooral zijn eerste ronden moeten verbeteren, daar laat hij nu te veel liggen en verspeeld hij zijn kansen op een plaats op het podium.

Carlos Checa:
Mijn start was een stuk beter in de tweede race en ik slaagde erin om naar voren te rijden en de leiding over te nemen. Toen ik probeerde om te versnellen en het gat met nummer twee te vergroten, leek het alsof de motor begon in te houden. Het duurde 3 of 4 ronden voordat ik door had dat het aan de tractioncontrol lag en die heb ik toen uitgeschakeld. Zonder tractioncontrol is het moeilijk om het driften van de motor onder controle te houden, maar ik had in ieder geval het vermogen weer terug. Het gat met Bayliss en Haga was al te groot om dicht te rijden, maar ik ben blij met mijn derde plaats, ik had eerlijk gezegd niet verwacht de race uit te kunnen rijden.

Ryuichi Kiyonari:
Ik ben zeer tevreden met het resultaat van de tweede race nadat ik vanochtend al voor het einde van de race eruit lag. Ik ben dit seizoen nog niet zo dicht bij een plaats op het podium geweest en het heeft mijn vertrouwen een grote boost gegeven dat ik erin geslaagd ben om zoveel rijders in te halen en vanaf de twaalfde plaats naar voren te rijden. Op een circuit als Valencia kan ik daar zeer tevreden mee zijn.

Over Carlos Checa werd zondag veel gesproken, vooral over zijn actie in de eerste race waarbij hij Max Neukirchner onderuit kegelde. Maar ook over zijn aankomst op het circuit. Checa had zich namelijk vanaf zo'n 4 kilometer uit een Cessna vliegtuig van een paar vrienden (die een vliegschool annex parachute centre runnen) laten gooien en landde mooi op de baan. Hij vond de landing in het grind vanuit de lucht een stuk aangenamer dan met de motor. Het was overigens niet zijn eerste sprong, het aantal sprongen die Carlos Checa al heeft gemaakt nadert de 50!

Checa-parachute2Checa-parachute3 

Dan was er ook nog het onderwerp aangaande de 1200cc twins van Ducati. Na drie wedstrijden zou bekeken worden of de regels (lees: meer gewicht of grotere restrictors) zouden moeten worden aangepast. Dit om de onderlinge verschillen tussen vier- en tweecilinders zo klein mogelijk te houden. Maar omdat men zelf niet precies weet hoe één en ander moet worden geïnterpreteerd is daar nog geen beslissing over genomen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Volgende wedstrijd: Assen, Nederland, 25/26/27 april!

Foto's: ducaticorsepress/yamaharacing/kawasakiracingteam/gmbracing/carloscheca