Zoeken

World Superbikes - Assen: een vooruitblik

Pagina 2

27 april 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes - Assen: een vooruitblik
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Superbikes

Benvenuto Max!

Assen is dit jaar de vijfde ronde in het World Superbikes kampioenschap en de eerste vier wedstrijden leverden al heel wat spektakel op. De komst van Max Biaggi is tot dusver een verrijking gebleken, en dat was ook de verwachting. Al direct in de eerste race op Qatar (die altijd voor iedereen te vroeg komt) wist "il Grande Max" de overwinning te pakken na een bloedstollend gevecht met James Toseland die pas in de laatste ronden zijn meerdere moest erkennen in de "oud" GP-coureur. Met een vijfde plek viel wereldkampioen Troy Bayliss wat tegen zéker omdat hij in de wintertesten uitermate snel was geweest op datzelfde circuit.

Teamgenoot Lorenzo Lanzi leek de hem geboden tweede kans met beide handen aan te pakken en finishte als derde. Het PSG1 Kawasaki duo Fonsi Nieto en Régis Laconi finishte niet, Nieto reed achter op Laconi waardoor beiden in het grind belandden. Gelukkig vielen ze daarna nog een keer, maar dat was in elkaars armen. De beide Yamaha Italia coureurs Noriyuki Haga en Troy Corser (overgestapt van Alstare Corona Suzuki) leken mee te kunnen strijden maar bleken problemen met hun banden(-slijtage) te hebben naarmate de wedstrijd vorderde en werden achtste en negende.

De tweede race was net zo spannend, zo niet spannender en werd uiteindelijk een prooi voor de HANNspree Ten Kate Honda coureur uit Sheffield. Hij vocht een verbeten duel uit met Biaggi dat pas op de streep werd beslecht. Troy Bayliss kwam niet verder dan een achtste plek maar dit zou niet de enige tegenvaller zijn voor Bayliss. Zijn teamgenoot Lanzi finishte maar net vóór hem op de zevende plaats. Troy Corser wist nu wel op het podium te komen maar op gepaste afstand, Haga werd vierde. De andere Max, Neukirchner, wist met een zesde en een tiende plaats twee mooie finishes te behalen.

De tweede wedstrijd op Phillip Island, Australië, gaf een ander beeld want Troy Bayliss was in goede doen en schreef race één op zijn naam na een bikkel hard, maar mooi, gevecht met James Toseland. Max Biaggi, die moeite met de start en de snelheid in de eerste ronden lijkt te hebben, pakte de derde podiumplek. De twee Yamaha Italia coureurs Corser en Haga hadden ook in deze race weer grip problemen en werden vier en vijf. Lorenzo Lanzi reed een wat matte race en pakte een zesde plaats. Voor Yukio Kagayama was dit een wedstrijd om snel te vergeten, hij kwam hard ten val in de training en er werd gevreesd voor een gebroken sleutelbeen en enkele gekneusde ribben.

Nader onderzoek toonde aan dat er niets gekneusd of gebroken was maar dat wel één van zijn longen een zware klap had gehad. Kagayama werd dan ook niet fit bevonden voor de race. De tweede race waren de rollen omgedraaid en kwam op naam van James Toseland, alweer na in gevecht te zijn geweest met Troy Bayliss. Ook deze race moest Max Biaggi weer van ver komen en na het duo Haga en Corser verschalkt te hebben leek een derde podiumplek binnen bereik. Hij had echter alleen nog maar gehoord over de vechtlust van de "italiaanse japanner" Haga maar weet daar inmiddels over mee te praten.

Noriyuki Haga pakte de derde podiumplek vóór Biaggi. Opvallende prestaties waren er ook voor Ruben Xaus en Max Neukirchner. Xaus, op een ex-fabrieks Ducati 999F06 met traction control, wist beslag te leggen op een zevende en zesde plek terwijl Neukirchner, met een ex-Alstare Corona Suzuki GSX-R1000 K6, twee achtste plaatsen scoorde. Na een Pirelli test op Valencia werd wedstrijd nummer drie op een koud en nat Donington Park verreden. Na een overwinning in race één, waarin Troy Bayliss ten val kwam en als gevolg daarvan twee kootjes van zijn rechterpink moet missen, was daar in race twee het technisch mankement aan de Honda Fireblade van James Toseland waardoor hij niet tot scoren kwam.

In de eerste race pakten Corser en Biaggi de beide andere podiumplaatsen, Noriyuki Haga kwam tot een vierde plek. Lorenzo Lanzi scoorde een vijfde plaats en de beide PSG1 Kawasaki coureurs Nieto en Laconi de zesde en zevende. Alessandro Polita kwam in deze race vervelend ten val. Hij ontwrichte daarbij zijn rechterschouder en liep een breuk op in zijn bovenarm. Twee ronden voor het einde van de wedstrijd kwam ook nog Ruben Xaus ten val, hij hield er geen blessures aan over.

Zoals gezegd kreeg James Toseland in race twee met pech te kampen, de race kende echter een ongemeend spannend verloop en werd in de laatste bocht beslist. Noriyuki Haga pakte de overwinning met een verschil van 0.111 seconde op Max Biaggi die daar sterk van baalde. Maar de "Romeinse keizer" is veranderd en lijkt tegenwoordig goed om te kunnen gaan met zijn "verlies".

Teamgenoot Yukio Kagayama was zover hersteld dat hij kon rijden maar wéér een val op het vochtige en koude Donington (waarbij hij enekele minuten bewusteloos bleef liggen) maakte dat hij ook deze race niet reed. Troy Corser pakte de derde podiumplek en daarmee leek het bandenslijtage probleem in het Yamaha Italia een halt toe geroepen. Ruben Xaus en Lorenzo Lanzi hadden een onderling duel dat werd gewonnen door de Spanjaard. Hij lijkt zich goed thuis te voelen op de ex-fabrieks 999F06 en zou voor nog meer verrassingen gaan zorgen.

Dat deed hij in zijn thuisland Spanje waar hij op het Ricardo Tormo circuit te Valencia afrekende met de top en de eerste race, die op een opdrogende baan werd verreden, op zijn naam schreef! Noriyuki Haga en Troy Bayliss (twee weken na zijn operatie/amputatie!) deelden het podium met de lange Catalaan. Troy Corser kwam nog tot een vierde plek op geringe afstand, maar James Toseland moest met zijn vijfde plaats een behoorlijk gaatje laten tot de winnaar, ruim zeventien seconden!

Gelukkig voor hem had concurent Biaggi moeite met het afstellen gehad en kwam die niet verder dan een achtste plaats. Tijdens de tweede race was het inmiddels droog en opgedroogd en kreeg het publiek een mooie race voorgeschoteld die uiteindelijk nipt werd gewonnen door James Toseland vóór Max Biaggi en Noriyuki Haga. Ruben Xaus kon het tempo lange tijd volgen maar moest deze drie laten lopen en pakte een vierde plek, nét voor Lorenzo Lanzi. Troy Bayliss wist net Josh Brookes (die zich naar een derde tijd had getraind) voor te blijven, maar duidelijk was dat de ingreep van twee weken daarvoor invloed had hoewel hij zelf zei daar géén last van te hebben.

Troy Corser, die na Donington zei géén afstelgegevens meer aan teamgenoot Noriyuki Haga door te spelen, kwam teleurgetseld als negende over de streep. Yukio Kagayama reed wel op Valencia maar was verre van fit en finishte als vijftiende en dertiende. Dus wat kunnen we verwachten op Assen? In de tussenstand van het wereldkampioenschap gaat James Toseland aan de leiding met 151 punten, gevolgd door Max Biaggi met 138, Noriyuki Haga met 124 en Troy Corser met 101.

Wereldkampioen Troy Bayliss kent een moeilijk begin van zijn campagne en staat vijfde met 90 punten, maar de stugge Australiër is nog niet verslagen en hij houdt van het circuit van Assen. Max Biaggi heeft wat moeite met de starts en de eerstvolgende ronden en moet zich daarna door het halve veld heen naar voren werken. Als hij dat eenmaal een beetje voor elkaar heeft mogen de andere toppers zich wel zorgen gaan maken. Maar, Max Biaggi heeft nog niet op het nieuwe TT-circuit gereden! In zijn gedwongen "sabatical" heeft het circuit zijn huidige vorm gekregen en hij zal de eerste training moeten gebruiken om te wennen. Maar een coureur van zijn kaliber kan dat als de beste en dat mag dan ook geen probleem opleveren. Zelf zegt hij daarover:

Ik vind Assen leuk, maar ik weet niet hoe het voor mij zal uitpakken omdat het circuit veranderd is sinds de laatste keer dat ik er reed. De meeste coureurs hebben er vorig jaar wél gereden dus heb ik een kleine achterstand en moet ik de baan eerst leren kennen voordat ik kan pushen. Maar normaal gesproken leer ik banen behoorlijk snel dus ik verwacht niet dat dat een groot probleem zal zijn. Ik geniet ontzettend van deze World Superbikes en ik heb helemaal geen probleem met de twee races op een dag. Het biedt je twee maal de mogelijkheid om het goed te doen, dus als je de eerste verknalt heb je altijd die tweede om het goed te maken.

Corser kan al aardig overweg met de Yamaha R1.

De Yamaha Italia tandem bestaande uit Troy Corser en Noriyuki Haga mag in staat worden geacht voor podiumplaatsen te strijden nu het slijtage probbleem lijkt te zijn verholpen. James Toseland rijdt een beetje "thuis" voor het HANNspree Ten Kate Honda team en zal willen zorgen dat zijn voorsprong gehandhaafd blijft of liever, vergroot. Zijn teamgenoot Roberto Rolfo heeft flink moeten wennen aan de viercilinder Honda Fireblade en heeft af en toe laten zien waartoe hij in staat is. Hopelijk brengt deze thuiswedstrijd hem geluk.

De teamgenoot van Bayliss in het Xerox-Ducati team, Lorenzo Lanzi kende een prima start maar reed daarna wat mat en heeft nog niet kunnen imponeren. Zo ook het PSG1-Kawasaki duo Régis Laconi en Fonsi Nieto. Zéker van de Spanjaard mocht, na zijn uitspaken aan het begin van het seizoen, meer verwacht worden. Het team kent meer inbreng van de fabriek dan voorheen maar de resultaten laten nog op zich wachten.

En de subtobbers? Kun je Ruben Xaus nog wel een subtopper noemen met het materiaal dat hij tot zijn beschikking heeft? Hij krijgt in ieder gevak géén directe steun van de fabriek dus stellen we vast dat hij dat is. Dan mogen we zeggen dat hij het als subtopper heel behoorlijk doet. Staat zevende in de tussenstand met 83 punten en maar drie punten achterstand op fabriekscoureur Lorenzo Lanzi. We hebben Xaus al vaker over Assen zien vegen dus dat zou hij deze keer best weer kunnen doen.

Max Neukirchner heeft ook al een paar leuke uitslagen achter zijn naam staan met als beste klassering een zesde plaats in de eerste race, van het seizoen, tijdens de wedstrijd in Qatar. Hij heeft het goed naar zijn zin in zijn eigen team en op de ex-Alstare machines maar of een hogere klassering er in zit in dit veld?

Het PSG1-Kawasaki duo Laconi en Nieto presteert zoals gezegd té wisselvallig, waarbij zeker van Nieto meer verwacht werd. Vorig jaar reed Nieto twee sterke westrijden op Assen, hij pakte een derde en vierde plaats, dus misschien komt er een omslag in Assen en kunnen de mannen voor wat groen voorin zorgen.

Dan zijn er nog een aantal Honda Fireblade coureurs waarvan vooral Michel Fabrizio tot nu toe tegenvalt. Een grote belofte die maar niet doorbreekt en moet hopen op een dagsucces. Zijn teamgenoot Steve Martin, die na sponsor problemen vanaf Donington van race tot race leefde en het na Valencia voor gezien hield bij het DFX-Treme team, zal op Assen de machine van landgenoot Kevin Curtain rijden.

De twee Alto-Evolution coureurs Muggeridge en Brookes beleefden tot dusver nog niet veel successen met de ex-Klaffi Honda"s. Josh Brookes kwalificeerde zich op Valencia wel als derde maar kon dat in de race niet waarmaken en viel terug naar een negende en zevende plaats. Karl Muggeridge lijkt de weg kwijt te zijn en heeft nog maar drie maal (weinig) punten gepakt.