Zoeken

SBK testen in Qatar, Valencia en Phillip Island

SBK testen in Qatar, Valencia en Phillip Island

9 februari 2006
Inhoudsopgave
SBK testen in Qatar, Valencia en Phillip Island
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Yamaha en DFX-Treme in Qatar

De afgelopen dagen hebben diverse teams uit zowel de Superbikes als Supersport de nodige testkilometers gemaakt op verschillende circuits "around the world". Zo waren de teams van Yamaha-Motor-Italia en DFX-Treme-Honda actief op de baan waar het seizoen eind deze maand van start gaat, Losail, Qatar. De WSBK coureurs reden daar hun ronden als laatste voorbereiding op het seizoen 2006.

Samen met een aantal MotoGP teams - waaronder het Camel-Yamaha team - bewees het Yamaha-Italia team de kracht en betrouwbaarheid van het blok met de nieuwe specificaties en stelden ze de herziene Magneti Marelli electronica af. De 2006 YZF-R1"s van het team bevatten een aantal nieuwe onderdelen t.o. de 2005 versie, speciaal ontworpen om de machines een betere vermogensafgifte en controleerbaarheid te geven. Ook werden een aantal nieuwe frame-delen getest waaronder een nieuwe achterbrug en Öhlins vering volgens de 2006 specificaties.

 Het was Noriyuki Haga die het tempo aangaf voor de andere drie aanwezige rijders te weten Andrew Pitt (teamgenoot), Michel Fabrizio en Frankie Chili. Hij wist op de eerste dag een tijd van 2"02.0 neer te zetten. Zijn teamgenoot Andrew Pitt kwam tot een tijd van 2"02.2, Michel Fabrizio 2"03.0 en Frankie Chili 2"03.1. Op maandag gingen de rondetijden verder omlaag toen het Yamaha team vooruitgang boekte met hun nieuwe electronische systemen en dat ondanks het feit dat er geen nieuwe 2006 banden van Pirelli voor handen waren om te testen. Wederom was Haga de snelste met een 2"01.6 met Pitt daar vlak achter, 2"01.7. Chili liet zien dat ervaring telt en deed een 2"01.8 terwijl z"n nieuwe teamgenoot Fabrizio een 2"02.0 neer zette. Deze twee rijders van het DFX-Treme-Honda team testten nieuwe vorkpoten en drie nieuw ontworpen achterbrugen.

Michel Fabrizio op de Fireblade van team DFX-Treme.

Aangezien Pirelli alleen 2005 racebanden had geleverd kon het Yamaha-Motor-Italia team zich volledig richten op de veranderingen aan de machine in plaats van ook nog eens nieuw ontwikkelde banden te testen. Op deze racebanden waren beide rijders sneller dan tijdens de Pirelli test in December waaruit blijkt dat het team in de winter progressie heeft geboekt. Had Andrew Pitt de laatste dag last van z"n maag, voor Noriyuki Haga kwam er op een wat vervelender manier een eind aan deze test. Hij werd door een onvervalste highsider uit het zadel van de R1 geworpen, zo"n klein half uur voor het einde van de test. Gelukkig liep de R1 meer schade op dan Haga zelf, die ongedeerd bleef.

Noriyuki Haga was de snelste in Qatar.

 Noriyuki Haga:

Het was niet zo"n slechte test, hoewel het zonde was om met een highsider te eindigen. In de laatste rechter snelle bocht verloor ik de achterkant en werd er af gegooid. Ik ben O.K. maar misschien krijg ik er de volgende ochtend pas last van! De nieuwe machine is echt verbeterd, hoewel we nog steeds proberen de perfecte setting te vinden. De motor is zeker veel vriendelijker; minder agressief en sterker bij het uitkomen van de bochten. Het team heeft verbeteringen op alle gebieden weten te bereiken. Aan het eind hebben we wat veranderingen aan de voorkant doorgevoerd en voor mij was gingen we de goede kant op. Ik ben blij met de progressie die we hebben gemaakt, maar we hebben nog niet met onze rivalen getest, dus pas bij de eerste race zullen we weten hoe competitief we zijn.

Andrew Pitt, in het wit, heeft vertrouwen in 2006.

Andrew Pitt:

Ik was best tevreden met hoe het ging de afgelopen drie dagen. Ik merk een aantal grote veranderingen t.o.v. van vorig jaar, zeker bij de electronica en het afremmen op de motor. We hebben een hoop gedaan hier en we rijden nu met de 2006 vering, voor en achter, en "t werkt nu al goed. De rondetijden zijn goed en constant en we hadden geen chatter problemen die we hier in voorheen hadden, dus da"s ook een grote stap voorwaarts. Er zijn nog een aantal zaken die we moeten proberen voor de eerste race en ik moet nog de juiste voorband vinden die "t goed doet over de gehele raceafstand.

Massimo Meregalli

, team cöordinator van Yamaha-Motor-Italia, wist te vertellen dat ze eigenlijk alleen een paar kleine electronische problemen hadden gekend op de eerste ochtend. Het was goed geweest dat de rijders hadden ervaren wat het team al op de Dyno had gezien. Over de banden zei hij:

Natuurlijk hebben we in December veel nieuwe banden getest en weten we niet welke banden Pirelli mee gaat nemen voor de eerste race, maar we zijn tevreden met de settings die we op de huidige gevonden hebben. Onze tijden lagen onder die de banden technici haden voorspeld dus dat is een positieve aanwijzing voor de eerste race.

Dat het om een test ging was duidelijk...

Tijden Superbikes: zondag:

 Rijder: 
 Merk: 
 Tijd: 
 Haga   Yamaha-YZF-R1   2"02.2 
 Pitt   Yamaha-YZF-R1   2"02.2 
 Fabrizio   Honda-CBR1000RR   2"03.0 
 Chili   Honda-CBR1000RR   2"03.1 

Tijden Superbikes: maandag:

 Rijder: 
 Merk: 
 Tijd: 
 Haga   Yamaha-YZF-R1   2"01.6 
 Pitt   Yamaha-YZF-R1   2"01.7 
 Chili   Honda-CBR1000RR   2"01.8 
 Fabrizio   Honda-CBR1000RR   2"02.0 

Tijden Superbikes: dinsdag:

 Rijder: 
 Merk: 
 Tijd: 
 Haga   Yamaha-YZF-R1   2"00.5 
 Pitt   Yamaha-YZF-R1   2"00.8 
 Fabrizio   Honda-CBR1000RR   2"01.3 
 Chil   Honda-CBR1000RR   2"01.4 

Tijden van de eerste SBK-race van 2005: Snelste trainingsronde: Troy Corser(AUS): 2"1.244 Snelste raceronde: Sebastien Gimbert(F): 2"1.852