Crash, maar ook snelste tijd voor Toprak Razgatlioglu 2e testdag Jerez
Na twee verregende test-events voor de winterstop konden de coureurs van het WK Superbike de afgelopen twee dagen opgelucht ademhalen tijdens de eerste onofficiële wintertest van het jaar. Met een graadje of 15 was het weliswaar nog behoorlijk fris en vanwege nachtvorst kwam de baan ook pas tegen het eind van de ochtend op temperatuur, maar het was droog en zonnig en dus kon het maximale uit de 2 testdagen worden gehaald.
Het meest op de baan was opnieuw regerend wereldkampioen Alvaro Bautista, die maar liefst 87 ronden op de baan was en daarmee zijn totaal in twee dagen op 175 ronden heeft gezet. Toprak was pas later de baan op gegaan en in totaal 61 ronden afgelegd, terwijl Jonathan Rea 'slechts' 56 ronden op de baan had doorgebracht, maar in tegenstelling tot dag 1 nu ook in de ochtend de baan op was gegaan, gelijktijdig met Toprak Razgatlioglu.
Al in zijn eerste run vloog Toprak na drie ronden in de laatste bocht keihard onderuit en werd daarbij door zijn R1 geraakt, maar kon wonderwel zelf de grindbak verlaten. Wat niet van de R1 kon worden gezegd, die compleet werd vernield, waardoor de reddingswagen de baan op moest en de training kortstondig moest worden stilgelegd. Toprak dacht in eerste instantie zijn been te hebben gebroken, zoveel pijn als hij had, maar dat bleek mee te vallen, ruim een uur later zat hij alweer op de baan.
Het weerhield de voormalig wereldkampioen er eveneens niet van om in de namiddag wederom voor een snelle tijd met de SCQ achterband te gaan. Na afloop van de eerste dag had Toprak nog optimistisch gezegd de tweede dag voor een 1'37 te gaan, maar de chronometer bleef steken bij 1'38.269 - 3 tiende sneller dan de tijd die hij de eerste dag had gezet. Zeker geen slechte prestatie voor iemand die vier uur daarvoor nog serieus is gecrasht.
Een uur later stak ook Jonathan Rea een SCQ achterband in, dook in de eerste en tweede sector onder de tijd die Toprak had gezet, maar gaf in de derde en met name de vierde sector tijd toe en gaf 83 duizendste seconde op de tijd van Toprak toe. Rea zei echter na afloop tijdens de time-attack niet tot het uiterste te zijn gegaan, omdat de prioriteit erop lag om de nieuwe aspecten te leren kennen en te begrijpen wat hij nodig heeft.
Rea verklaarde onder andere met de wielbasis te hebben gespeeld, om de balans van de ZX-10RR beter te begrijpen. In de loop van het jaar komt Kawasaki nog met nieuwe elektronica, maar volgens Rea hadden ze deze test op dat vlak al grote stappen gezet.
Net als Toprak zette ook Alvaro Bautista zijn snelste tijd met nog 2 uur te gaan en deed dat ook met de zachte SCQ kwalificatieband, maar gaf bijna 2 tiende op de tijd van Toprak toe. Met een topsnelheid van 279 km/u noteerde Bautista wel wederom de hoogste topsnelheid, 11 km/u harder dan de 268 km/u die door Toprak en Rea werd gerealiseerd.
Ondanks 'slechts' de tweede tijd te hebben gezet was Bautista na afloop zeer positief over de 2023 Panigale V4 R, hij zei nooit zo'n goed gevoel te hebben gehad. Ook Bautista zei niet op een snelle rondetijd te hebben gefocust, maar om een goed gevoel bij de motor te krijgen en te begrijpen waar de grens van de machine ligt. "Het juiste gevoel is voor mij belangrijker dan een snelle rondetijd", aldus de regerend wereldkampioen.
Best of the rest was Ruben Rinaldi, die nog eens 2 tiende op de tijd van zijn teamgenoot toegaf, maar daarmee wel als enige in de buurt van de drie favorieten voor de wereldtitel wist te blijven. Alex Lowes gaf met de 5e tijd al bijna een seconde op de snelste tijd toe.
Opmerkelijk was wederom het optreden van rookie Dominique Aegerter, voor wie het weliswaar de tweede test met de R1 was, maar pas de 1e test op een droge baan. De 2-voudig WK Supersport wereldkampioen reed vandaag 8 tiende van zijn tijd van woensdag af en was daarmee niet alleen de snelste privé rijder, maar ook nog eens sneller dan Andrea Locatelli op de fabrieksteam-Yamaha.
Ook Danilo Petrucci had de tweede dag flink wat van zijn snelste tijd afgesnoept en zei over zijn racesnelheid wel tevreden te zijn, maar nog geen gevoel te hebben met nieuwe banden, nog niet te weten hoe met nieuwe banden een snelle tijd te zetten. "ALs ik push worden de tijden niet sneller, maar langzamer en als ik het rustig aanpak gaat het beter." Net als iedereen zette Petrucci zijn snelste tijd met de SCQ achterband, maar was daarmee slechts 2 tiende sneller dan met de SC0.
WK Superbike wintertest Jerez, tijden dag 2:
Naam | Motor | Team | Tijd | Verschil | |||
1 | 54 | Toprak Razgatlioglu | TUR | Yamaha YZF-R1 | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | 1'38.269 | |
2 | 65 | Jonathan Rea | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'38.352 | +0.083 |
3 | 1 | Alvaro Bautista | ESP | Ducati Panigale V4R | ARUBA.IT Racing - Ducati | 1'38.449 | +0.180 |
4 | 21 | Michael Ruben Rinaldi | ITA | Ducati Panigale V4R | ARUBA.IT Racing - Ducati | 1'38.646 | +0.377 |
5 | 22 | Alex Lowes | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'39.175 | +0.906 |
6 | 77 | Dominique Aegerter | SUI | Yamaha YZF-R1 | GRT Yamaha WorldSBK Team | 1'39.193 | +0.924 |
7 | 55 | Andrea Locatelli | ITA | Yamaha YZF-R1 | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | 1'39.280 | +1.011 |
8 | 9 | Danilo Petrucci | ITA | Ducati Panigale V4R | Barni Spark Racing Team | 1'39.311 | +1.042 |
9 | 7 | Iker Lecuona | SPA | Honda CBR1000RR | Team HRC | 1'39.337 | +1.068 |
10 | 87 | Remy Gardner | AUS | Yamaha YZF-R1 | GRT Yamaha WorldSBK Team | 1'39.464 | +1.195 |
11 | 76 | Loris Baz | FRA | BMW M 1000 RR | Bonovo Action BMW | 1'39.517 | +1.248 |
12 | 45 | Scott Redding | GBR | BMW M 1000 RR | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | 1'39.710 | +1.441 |
13 | 97 | Xavi Vierge | ESP | Honda CBR1000RR | Team HRC | 1'39.860 | +1.591 |
14 | 5 | Phillipp Öttl | GER | Ducati Panigale V4R | Team GOELEVEN | 1'40.023 | +1.754 |
15 | 31 | Garrett Gerloff | USA | BMW M 1000 RR | Bonovo Action BMW | 1'40.101 | +1.832 |
16 | 60 | Michael van der Mark | GBR | BMW M 1000 RR | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | 1'40.221 | +1.952 |
17 | 66 | Tom Sykes | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Puccetti Racing | 1'40.750 | +2.481 |
18 | 34 | Lorenzo Baldassari | ITA | Yamaha YZF-R1 | GMT94 Yamaha | 1'40.975 | +2.706 |
19 | 121 | Florian Marino | FRA | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'41.553 | +3.284 |
20 | 52 | Oliver König | CZE | Kawasaki ZX-10RR | Orelac Racing VendNatura | 1'41.595 | +3.326 |