Yamaha blokkeerde MotoGP-deal Alex Marquez en Petronas SRT
Alex Marquez maakte in 2020 zijn MotoGP debuut in het Repsol Honda team, waar hij de plaats innam van drievoudig MotoGP wereldkampioen Jorge Lorenzo nadat deze aan het eind van het 2019 seizoen het verrassende besluit had genomen zijn contract met Honda niet uit te zitten en in plaats daarvan zijn racecarrière te beëindigen.
Het was voor de 2-voudig wereldkampioen een moeilijke tijd. Sinds 2013 had Honda de focus volledig op Marc Marquez gelegd, met een zeer indrukwekkende 6 wereldtitels als resultaat, maar Marc was meteen de enige coureur die hard met de RC213V kon gaan.
Lorenzo was er niet geslaagd en voor Alex Marquez als rookie was het helemaal onbegonnen werk, helemaal nadat Marc in de eerste race in het vanwege de uitbraak van de coronapandemie sterk vertraagde seizoen in Jerez zijn bovenarm brak, waarvoor hij ruim een jaar uitgeschakeld zou zijn.
Desondanks stond Alex Marquez dat seizoen wel tweemaal op het podium, op Le Mans en Motorland Aragon, waar hij op de tweede plaats finishte en eindigde het seizoen met 74 punten op de 14e plaats. In 2021 maakte hij de overstap naar LCR Honda, met als beste resultaat een 4e plaats in de tweede race op het circuit van Portimao, de Algarve Grand Prix. Het is meteen de enige keer dat Alex met LCR een top-5 finish heeft gehaald.
Afgelopen jaar maakte Alex Marquez de overstap naar Gresini Racing op de Ducati GP22, waarmee hij de eerste Grand Prix op Portimao op de vijfde plaats finishte en een week later in Argentinië zelfs op het podium stond. In Maleisië was hij voor het eerst écht dominant, met een overwinning in de Sprint en een tweede plaats in de Grand Prix.
In een documentaire op DAZN over zijn carrière heeft Alex Marquez nu onthuld dat hij in 2019 een aanbod had om in 2020 nog een seizoen in de Moto2 te rijden en daarna met Petronas SRT de overstap naar de MotoGP te maken als Fabio Quartararo naar het Yamaha fabrieksteam zou gaan, maar dat Yamaha hierover zijn veto uitsprak.
Het schokkende nieuws wordt in de documentaire bevestigd door voormalig SRT en RNF teambaas Razlan Razali, die zelfs onthult dat het contract al was getekend, maar dat Yamaha dit heeft geblokkeerd en tegen hem zei dat "geen lid van de Marquez familie bij Yamaha kan zijn."
De wrok die Yamaha koesterde (en nog steeds koestert) tegen Marc Marquez gaat terug naar het beruchte incident tussen Valentino Rossi en Marc Marquez in Sepang. Rossi beschuldigde Marquez in de pre-event persconferentie ervan op Phillip Island onder een hoedje te hebben gespeeld met Jorge Lorenzo.
Het hele weekend was er tussen de twee spanning op de baan, met als dieptepunt de clash in de race, toen Rossi uit pure frustratie in bocht 14 een trapbeweging naar Marquez maakte, die daarop crashte.
Rossi finishte alsnog op de derde plaats, maar kreeg 3 strafpunten voor 'het veroorzaken van een crash', wat zijn totaal op 4 strafpunten bracht en hij de laatste Grand Prix in Valencia een gridstraf kreeg en van de laatste plaats moest starten.
Rossi lag in het kampioenschap 7 punten voor op teamgenoot Jorge Lorenzo, maar wist dat een tweede plaats finish vanaf de laatste plek op de grid een nagenoeg onmogelijke opgave zou zijn en dat als Lorenzo de race zou winnen hij op de tweede plaats zou moeten finishen, om zijn 10e wereldtitel veilig te stellen.
De 9-voudig wereldkampioen ging bij het Court of Appeal in beroep, maar kreeg geen gelijk en overwoog daarna uit protest niet in Valencia te racen, maar deed dat toch, zette in de vrije training zelfs de tweede tijd achter Andrea Iannnone en finishte de race op de 4e plaats, op 20 seconden van winnaar Jorge Lorenzo die daarmee zijn derde MotoGP wereldtitel veiligstelde.
Tot op de dag van vandaag is Rossi ervan overtuigd dat het in zijn ogen vuile spel van Marc Marquez hem de wereldtitel heeft gekost, waardoor sinds die tijd niet alleen hij, maar ook Yamaha een wrok tegen Marc Marquez heeft gehad, die dus zo ver is gegaan dat het zijn jongere broer Alex een contract met Petronas SRT heeft gekost.
"Ik reed in 2019 al 5 jaar in de Moto2 en werd daarover veel bekritiseerd", zegt Alex Marquez. "Ik wilde de overstap maken naar de MotoGP en halverwege het seizoen had ik in Brno een aanbod van Petronas SRT om nog een seizoen Moto2 en ik meen 2 jaar in MotoGP met Petronas Yamaha te doen."
"Fabio Quartararo reed (in 2019) vooraan en was met Marc in gevecht, en het was een machine die mij wel zinde. Ik dacht dat die goed bij mijn rijstijl paste, maar uiteindelijk liep het uit op niets om 'x' redenen."
Razali doet daarna uit de doeken waar die 'x' voor staat. "In 2019 hadden we (SRT) een machine in de Moto2, maar we kregen van Dorna voor 2020 nog een zitje", zegt Razali. "Ik vond Alex aardig en hij stond op mijn lijstje. Dus hadden we enkele geheime meetings en tekenden in Marquez' motorhome dat hij bij ons voor nog een seizoen Moto2 zou rijden, en in 2021 met Fabio naar het fabrieksteam Alex in het MotoGP team onder te brengen."
"Ik heb een foto hier (op mijn telefoon), want ik tekende het en toen kwamen Marc en Alex. We tekenden het contract dat Alex voor ons zou gaan rijden. Dit was in augustus 2019, om 10 uur 's avonds."
"Ik vertelde Yamaha dat ik Alex wilde contracteren voor de Moto2 en daarna de MotoGP en Yamaha zei toen "nee, geen enkel lid van de Marquez familie kan bij Yamaha zijn." Ik vroeg "waarom, dit is mijn team." Het was vanwege Marc en alles wat in 2015 was gebeurd. Het was persoonlijk voor ze (Yamaha) geworden."