Zoeken

Nabeschouwing Commercialbank grand prix Qatar

Volgende race: 26 april - Motegi, Japan.

15 april 2009
Inhoudsopgave
Nabeschouwing Commercialbank grand prix Qatar
Stoner's revenge
Honda likt zijn wonden

Honda likt zijn wonden 

Qatar_MotoGP_middenveld.jpg

Vijfde plaats in de race ging naar Honda Repsol coureur Andrea Dovizioso, die lange tijd zijn resultaat van afgelopen jaar leek te evenaren maar uiteindelijk die plek toch moest afgeven aan Colin Edwards. Dovizioso zag zich in de wedstrijd (zoals velen) geconfronteerd met problemen aan de voorkant, waardoor hij het tempo moest laten zakken. Het probleem had in de trainingen nog niet gespeeld, waardoor Dovizioso daar in de praktijk mee om moest leren gaan. Ondanks zijn teleurstellende vijfde plaats werd Dovizioso nog wel als beste Honda coureur afgevlagd, wat ook alles zegt over de achterstand die 's werelds grootste op dit moment heeft opgelopen in de MotoGP.

Qatar_MotoGP_Dovizioso.jpgAndrea Dovizioso (5):
Ik had geen goede start maar was wel in staat enkele coureurs in te halen waardoor ik op de derde plaats kwam te rijden. Gedurende de eerste drie ronden ging alles - net als in de trainingen - prima en probeerde ik bij Rossi in de buurt te blijven, maar toen begonnen ik problemen met de voorkant van de machine te krijgen. De voorvork werd erg beweeglijk met insturen van de bocht en later ook in de bocht, waardoor ik niet kon sturen zoals ik wilde. Ik moest het tempo laten zakken en gaan compenseren door met de achterkant in te gaan sturen. Dit probleem hebben we nog niet eerder gehad, ook niet in de voorjaarstrainingen dus moeten we uitzoeken wat er aan de hand is en de motor meer aan de Bridgestone banden aanpassen. Het was een hard gevecht, maar ik ben tevreden en we hebben veel geleerd. Nu nog de data analyseren en hard werken voor de volgende race in Motegi.

Achter Dovizioso eindigde mede Honda coureur Alex de Angelis de wedstrijd uiteindelijk op een zesde plaats, na in de elfde ronde een omstreden inhaalpoging te hebben gemaakt op Repsol Honda's Dani Pedrosa. De aan pols en knie geblesseerde Spanjaard had een goede start en reed lange tijd rond de tiende plaats, maar kreeg net als zijn teamgenoot te kampen met problemen aan de voorzijde, moest daardoor het tempo laten zakken en zag zich voorbij gestoken door Chris Vermeulen en niet veel later de Angelis. De San Carlo Honda Gresini coureur wilde Pedrosa binnendoor voorbij steken, maar ging bij het uitaccelereren van de bocht erg wijd en kwam drukte daardoor Pedrosa bijna van de baan.

Qatar_MotoGP_Elias_Puniet.jpg

Alex de Angelis (6):
Qatar_MotoGP_de_Angelis.jpgIk ben erg blij met dit resultaat waarvan ik denk dat we het verdiend hebben na al het harde werk dit weekend. Ik had geen goede start maar wist dat mijn racetempo oke was, dus probeerde ik vooral rustig te blijven, zoveel mogelijk mensen in te halen en posities goed te maken. We wisten dat het podium geen haalbare kaart zou zijn, maar ik voelde wel dat we voorin zouden kunnen eindigen en een zesde plaats is daarin perfect. Ik moest me na afloop bij de wedstrijdleiding melden om mijn kant van het verhaal omtrend de aanvaring met Pedrosa te vertellen, maar er was geen aanklacht tegen mij ingediend dus was het niet echt belangrijk. Dit was slechts de start van het seizoen en hoewel we weten dat dit circuit mij en mijn rijstijl prima ligt is ons doel constant te blijven en resultaten als deze te blijven scoren.

Qatar_MotoGP_Pedrosa.jpgDani Pedrosa (11):
Over het geheel gezien ben ik tevreden met mijn progressie het afgelopen weekend. Ik heb mezelf in elke sessie verbeterd en ben blij hier uiteindelijk vijf punten te hebben gescoord, hoewel ik licht teleurgesteld ben omdat het er ook tien of elf hadden kunnen zijn. Ik had een goede start en de race verliep goed in het begin, maar na zeven of acht ronden begon het voorwiel te trilllen, wat gedurende de race verergerde. Ik verloor grip aan de voorzijde waardoor mijn rondetijden achteruit liepen, we moeten uitzoeken wat hiervan de oorzaak is geweest. Psychisch had ik het zwaar te verduren in de wedstrijd, en toen werd ik ook nog eens door de Angelis aangetikt. Die aanrijding was te vermijden geweest want volgens mij had De Angelis mij ook netjes kunnen inhalen. Tegen het eind van de race had ik veel pijn aan mijn knie en was mijn linkerarm zwaar vermoeid, maar we hebben de race tot een einde gebracht en punten gescoord, wat ons doel voor de wedstrijd was.

Qatar_MotoGP_Vermeulen.jpg

De top tien werd verder aangevuld met Chris Vermeulen, Mika Kallio, Toni Elias en Randy de Puniet. Voor de Rizla Suzuki coureur was het een evenaring van zijn beste resultaat op het in de woestijn gelegen circuit van Qatar. Gestart vanaf de derde startrij kende Vermeulen een goede start en kwam de eerste ronde als 6e door, voor de Puniet en Melandri op de enige Kawasaki ZX-RR machine. In de vierde ronde werd de Australiër voorbij gestoken door Colin Edwards en een ronde later gevolgd door Pedrosa. In de elfde ronde ging Vermeulen Pedrosa weer voorbij maar niet veel later verloor hij die positie weer aan de Angelis. Op de streep wist Vermuelen nog wel Pramac Ducati rijder Mika Kallio voor te blijven, die met rasse schreden op de Suzuki rijder aan het inlopen was.

Chris Vermeulen (7):
Qatar_MotoGP_Vermeulen_2.jpgIk maakte een goede start en zat in een lekkere groep waarin ik de hele wedstrijd hoopte te blijven. De omstandigheden waren anders dan de dagen daarvoor en anders dan de testdagen hier waar de motor op was afgesteld. Ik worstelde met verminderd gevoel aan de voorzijde, en tegen het eind van de wedstrijd werd ook de grip van de banden beduidend minder dus dat is ook iets waar we aan moeten werken. We hebben te weining racesimulaties gedaan tijdens de testen wat het extra zwaar maakte, zeker nu de sessies allemaal zijn ingekort en je gedurende het weekend geen goede simulatie meer kunt doen. Het was niet het resultaat wat we hadden gehoopt, omdat we hadden gedacht in de top 5 te eindigen. We hebben nog behoorlijk wat werk te verrichten om aanspraak te kunnen maken op het podium, dus moeten we onze denkpet opzetten om in Motegi een beter resultaat neer te zetten.

Teamgenoot Loris Capirossi, die aan zijn twintigste Grand Prix seizoen is begonnen, begon het weekend erg voortvarend om het uiteindelijk de race als enige in de grindbak te zien eindigen. De Italiaan maakte vanaf de tweede startrij een superstart en kwam als tweede uit de eerste bocht, voor Dovizioso, Lorenzo, Rossi en Edwards. Twee ronden lang wist Capirossi die positie vast te houden, voordat hij kreeg te kampen met verminderde grip aan de voorzijde en posities in moest leveren. In de elfde ronde ging verloor zijn machine alle grip aan voorzijde en ging Capirossi genadeloos onderuit. Hij liep daarbij geen blessure op en zal in Motegi weer gewoon van de partij zijn.

Qatar_MotoGP_Capirossi.jpgLoris Capirossi (DNF):
Ik baal vooral voor het team dat vanaf de winter keihard heeft gewerkt en het zo goed heeft gedaan. Het was een bittere pil die ik moest slikken. Het was erg vreemd, omdat we de trainingen alles goed was gegaan en pas in de warm-up training werden geplaagd door chatter aan de voorzijde. De race werd precies hetzelfde verhaal, de voorband deed gewoon niet wat hij in de trainingen wel had gedaan. Ik had 25 tot 30 probleemloze ronden gereden met dezelfde band, maar nu voelde de band al na enkele ronden totaal versleten aan. Het is gebeurd en we moeten uitzoeken wat de oorzaak is geweest en ons concentreren op de volgende race.

MotoGP rookie Mika Kallio hield zich uitstekend in het MotoGP geweld en eindigde de wedstrijd op een prima 8e positie, vlak achter de Rizla Suzuki van Chris Vermeulen. De Fin begint steeds meer vertrouwd te raken met het vermogen van de Pramac Ducati GP9 MotoGP racer, die dit weekend een sticker op de kuip had ter nagedachtenis van de slachtoffers van de aardbeving in Italië vorige week. Gestart vanaf de vierde startrij verloor Kallio de eerste ronde twee posities maar namate de wedstrijd vorderde kwam hij steeds beter in zijn ritme en wist hij achtereenvolgens Randy de Puniet en Dani Pedrosa te verschalken. Twee plaatsen winst kreeg de voormalig KTM 250cc fabrieksrijder in de schoot geworpen dankzij de crash van Capirossi en het uitstapje van pechvogel Marco Melandri, die een goede training had gekend maar alle harde werk van het weekend verloren zag gaan nadat hij zijn rempunt miste en als laatste, op negen seconden van laatste man Canepa, zijn weg via de grindbak moest vervolgen. De voormalig Ducati fabrieksrijder eindigde zijn eerste wedstrijd voor het Hayate Kawasaki Team op een keurige 14e plaats.

Qatar_MotoGP_Kallio.jpg

Tegenvallend was wederom het optreden van Kallio's teamgenoot Niccolo Canepa, het afgelopen jaar nog (samen met Vittorio Guareshi) officieël testrijder bij Ducati voor de MotoGP machines. Net als in de voorjaarstrainingen worstelde de Italiaan het hele weekend met de Pramac Ducati GP9 die hij het afgelopen jaar zelf had ontwikkeld en reed een kleurloos MotoGP debuut.

Mika Kallio (8):
Op voorhand had ik gedacht dat een top 10 notering een goed resultaat zou zijn, en de 8e plaats is dan ook een uitstekend resultaat. Ik had geen goede start, maar wist wel een goed ritme te handhaven. Ik probeerde de groep voor me in te halen, maar besloot al snel mijn eigen tempo te blijven rijden. Die strategie had resultaat, in de laatste ronden kwam ik nog dichtbij Vermeulen, maar de wedstrijd was net een paar ronden te kort voor mij om hem in te kunnen halen. In het algemeen hebben we een goed weekend achter de rug en we zullen proberen dit niveau in Motegi vast te blijven houden.

Niccolo Canepa (17):
Ik had gehoopt het in de wedstrijd beter te doen, maar het was vanaf de eerste sessie een moeilijk weekend en alleen een mirakel had ons kunnen helpen. In de laatste ronden wist ik achter Toseland te blijven waar ik veel van heb geleerd. We zullen proberen onze performance in Japan te verbeteren ondanks dat het voor mij de eerste keer is dat ik daar zal rijden. Ik zal zeker aggressiever gaan rijden want dat is wat ik moet gaan doen.

Qatar_MotoGP_podium.jpg

Uitslag Commercialbank Grand Prix van Qatar, MotoGP race:
1 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team Ducati 42'53.984
2 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha 7.771
3 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 16.244
4 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 24.410
5 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 27.263
6 Alex DE ANGELIS RSM San Carlo Honda Gresini Honda 29.883
7 Chris VERMEULEN AUS Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 33.627
8 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Ducati 34.755
9 Toni ELIAS SPA San Carlo Honda Gresini Honda 39.481
10 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda 42.284
11 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 48.526
12 Nicky HAYDEN USA Ducati Marlboro Team Ducati 48.883
13 Sete GIBERNAU SPA Grupo Francisco Hernando Ducati 52.215
14 Marco MELANDRI ITA Hayate Racing Team Kawasaki 56.379
15 Yuki TAKAHASHI JPN Scot Racing Team MotoGP Honda 1'00.286
16 James TOSELAND GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 1'14.978
17 Niccolo CANEPA ITA Pramac Racing Ducati 1'15.028

DNF
 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 15 Lap