F.C.C. Honda domineert 24 uur Le Mans
FCC TSR Honda France heeft de best mogelijke start gemaakt van de FIM Endurance World Championship-titelverdediging met een overwinning in een actievolle, dramatische 24 Heures Motos, die een weekendbezoek van 77.200 fans registreerde, het hoogste aantal sinds 2011.
Mike Di Meglio, Josh Hook en Alan Techer pakten samen de overwinning op de #1 met Bridgestone uitgeruste Honda CBR1000 RR-R voor een toekijkende Gino Rea. De Brit maakte deel uit van de F.C.C. TSR Honda France-line-up die als derde eindigde in de race van vorig jaar, maar nog steeds herstellende is van ernstig hoofdletsel opgelopen bij een crash in de Suzuka 8 Hours afgelopen augustus.
Rea ontving een erewacht van de EWC-rijders en hun teams toen hij aan een zeer emotionele paraderonde begon, kort voordat de 46e 24 Heures Motos zaterdag om 15.00 uur van start ging. Vervolgens volgde hij de vorderingen van zijn voormalige teamgenoten met grote belangstelling voordat hij de Anthony Delhalle EWC Spirit Trophy ontving voor zijn ongelooflijke vastberadenheid om niet op te geven ondanks grote tegenspoed.
Delhalle won twee keer de 24 Heures Motos, maar kwam aan het begin van het seizoen 2017 om het leven bij een testongeval. Zijn vrouw en twee jonge kinderen waren aanwezig op Le Mans om de prijs uit te reiken.
Voor de Fransman Di Meglio en de Australiër Hook betekende het resultaat ondertussen hun derde overwinning in de 24 Heures Motos. Voor Techer was de overwinning zijn tweede in de traditionele EWC-seizoensopener op Circuit Bugatti.
“Ongelofelijk. We hebben vorig jaar het kampioenschap gewonnen zonder daadwerkelijk een race te winnen. Natuurlijk willen we races winnen, we willen laten zien dat we de beste zijn en hier komen, de eerste ronde van het seizoen en Le Mans winnen, zo'n geweldige geweldige race die iedereen wil winnen, het is een race op de bucketlist en om te komen hier en winnen is geweldig en alle dank gaat uit naar het team.
Ze hebben de winter zo hard gewerkt om dit jaar naar de race te komen met een motor die een winnend pakket is. De prestaties van vandaag laten dat gewoon zien. Onze race was foutloos, er was geen fout in de garage, met de monteurs, de motor was goed en alle drie de rijders maakten ook geen fout. Het is naar mijn mening de perfecte 24-uursrace en het komt niet vaak voor dat je een 24-uursrace doet en geen problemen hebt. En een geweldige dag voor ons.”
Het Japanse team kwam door een typisch uitdagende dag- en nachtwedstrijd en ging met een marge van twee ronden op YART Yamaha en drie ronden op BMW Motorrad World Endurance Team in de jacht op de overwinning. De teams op de tweede en derde plaats beleefden allebei periodes aan de kop, maar verloren cruciale minuten in de pits.
Een probleem met de remklauw kwam YART Yamaha duur te staan toen Niccolò Canepa achter het stuur zat voordat Karel Hanika in de vroege uren van zondagochtend op olie crashte. Ondertussen crashte Illya Mykhalchyk zijn BMW laat op zaterdag, maar herstelde zich goed.
Voor polezitter en winnaar van de afgelopen twee edities Yoshimura SERT Suzuki was de race al na 300 meter over en uit. Greg Black had bij de start vanaf de pole meteen de leiding genomen in de race, maar werd in de eerste bocht door Josh Hook aangetikt en kwam daardoor ten val, waarna de GSX-R1000R in de grindbak meermaals rondstuiterde en hij een zwaar gehavende motor terug naar de pits moest duwen, om met een achterstand van 18 ronden de race te hervatten.
Door de nacht racen is altijd een van de meest veeleisende aspecten van de EWC, maar de uitdaging werd aanzienlijk groter toen de omgevings- en baantemperaturen tot net iets boven het vriespunt daalden. Rook van de volgepakte campings dicht bij de baan betekende ook dat het zicht in het gedrang kwam door vroege ochtendmist die een ander gevaar voor de mix opleverde. Ondanks de zware omstandigheden werden zeer snelle tijden genoteerd - slechts 2 seconden langzamer dan de tijden die overdag werden gerealiseerd.
24 Heures Moto Le Mans, uitslag race:
No | Team | Motor | Klasse | Laps | verschil | |
1 | 1 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 827 | |
2 | 7 | YART - Yamaha Official Team EWC | Yamaha YZF-R1 | EWC | 825 | +2 Lp. |
3 | 37 | BMW Motorrad World Endurance Team | BMW M 1000 RR | EWC | 822 | +5 Lp. |
4 | 333 | Viltais Racing Igol | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 820 | +7 Lp. |
5 | 6 | ERC Endurance Ducati | Ducati Panigale V4 R | EWC | 820 | +7 Lp. / 22.248 |
6 | 4 | Tati Team Beringer Racing | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 818 | +9 Lp. |
7 | 12 | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 805 | +22 Lp. |
8 | 9 | Tecmas Mersen GMC | BMW M 1000 RR | SST | 802 | +25 Lp. |
9 | 11 | Webike SRC Kawasaki France Trickstar | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 800 | +27 Lp. |
10 | 36 | 3ART Best of Bike | Yamaha YZF-R1 | SST | 799 | +28 Lp. |
11 | 8 | Team Bolliger Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 794 | +33 Lp. |
12 | 77 | Wójcik Racing Team EWC 77 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 793 | +34 Lp. |
13 | 44 | No Limits Motor Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 791 | +36 Lp. |
14 | 41 | RAC41 Chromeburner | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 787 | +40 Lp. |
15 | 65 | Motobox Kremer Racing #65 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 785 | +42 Lp. |
16 | 72 | Junior Team LMS Suzuki | Suzuki GSX-R1000 | SST | 778 | +49 Lp. |
17 | 119 | Slider Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 771 | +56 Lp. |
18 | 97 | ADSS 97 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 765 | +62 Lp. |
19 | 27 | TRT / Bazar 2 La Becane | Suzuki GSX-R1000 | SST | 762 | +65 Lp. |
20 | 777 | Wójcik Racing Team STK 777 | Yamaha YZF-R1 | SST | 759 | +68 Lp. |
21 | 135 | CAM Racing Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 758 | +69 Lp. |
22 | 90 | Team LRP Poland | BMW M 1000 RR | EWC | 754 | +73 Lp. |
23 | 20 | Moto Sport Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 748 | +79 Lp. |
24 | 212 | WERC Motors Events | Suzuki GSX-R1000 | SST | 744 | +83 Lp. |
25 | 91 | Energie Endurance 91 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 743 | +84 Lp. |
26 | 16 | Holland Motorstore Racing | Yamaha YZF-R1 | SST | 741 | +86 Lp. |
27 | 10 | Team 2TS | Yamaha YZF-R1 | SST | 739 | +88 Lp. |
28 | 112 | Impac LCR Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 738 | +89 Lp. |
29 | 74 | Seigneur Motorsport team Mont Blanc | BMW M 1000 RR | SST | 734 | +93 Lp. |
30 | 82 | Uniserv Moto82 Team | Kawasaki ZX-10RR | SST | 725 | +102 Lp. |
31 | 22 | Team 202 | Yamaha YZF-R1 | SST | 708 | +119 Lp. |
32 | 14 | Maco Racing Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 639 | +188 Lp. |
33 | 15 | Aprilia Le Mans 2 Roues | Aprilia RSV4R | EXP | 638 | +189 Lp. |
34 | 56 | Players | Kawasaki ZX-10RR | SST | 635 | +192 Lp. |
Niet geclassificeerd (vereiste: moet finishlijn zijn gepasseerd) | ||||||
35 | 35 | TMC 35 PMO | Yamaha YZF-R1 | SST | 672 | +155 Lp. |
Niet geclassificeerd (vereiste: 75% van het aantal Lp. van de winnaar = 601 Lp.) | ||||||
36 | 30 | GT Endurance Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 295 | +532 Lp. |
37 | 83 | Team RR | Yamaha YZF-R1 | SST | 253 | +574 Lp. |
DNF | ||||||
38 | 101 | Team Aviobike | Yamaha YZF-R1 | SST | 633 | +194 Lp. |
39 | 55 | National Motos Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 583 | +244 Lp. |
40 | 45 | Metiss | Metiss | EXP | 576 | +251 Lp. |
41 | 99 | KM99 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 521 | +306 Lp. |
42 | 34 | JMA Racing - Action Bike | Suzuki GSX-R1000 | SST | 469 | +358 Lp. |
43 | 216 | Ferre Feurprier Racing Team | Yamaha YZF-R1 | SST | 467 | +360 Lp. |
44 | 85 | Team Racing 85 by Soleane | Kawasaki ZX-10RR | SST | 449 | +378 Lp. |
45 | 86 | Pitlane Endurance #86 - JP3 | Yamaha YZF-R1 | SST | 426 | +401 Lp. |
46 | 33 | TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO | Kawasaki ZX-10RR | SST | 408 | +419 Lp. |
47 | 116 | Kingtyre Fullgas Racing Team | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 405 | +422 Lp. |
48 | 18 | Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore | Yamaha YZF-R1 | SST | 349 | +478 Lp. |
49 | 53 | MANA-AU Competition | Yamaha YZF-R1 | EWC | 337 | +490 Lp. |
50 | 13 | OG Motosport World Endurance Team | Yamaha YZF-R1 | SST | 298 | +529 Lp. |
51 | 121 | Falcon Racing | Yamaha YZF-R1 | SST | 257 | +570 Lp. |
52 | 24 | BMRT 3D Maxxess Nevers | Kawasaki ZX-10RR | SST | 180 | +647 Lp. |
53 | 96 | Moto Ain | Yamaha YZF-R1 | EWC | 175 | +652 Lp. |
54 | 21 | Bimtrazer FLY | Yamaha YZF-R1 | EWC | 15 | +812 Lp. |