Zoeken

Nader bekeken: Honda CRF1000L Africa Twin

Tijden van weleer

24 juli 2015
Inhoudsopgave
Nader bekeken: Honda CRF1000L Africa Twin
Tijden van weleer
Technische gegevens

Honda CRF1000L Africa Twin

De nieuwe CRF1000L Africa Twin moet de oude glorieuze tijden van de oorspronkelijke XRV750 Africa Twin, die werd geroemd om z’n gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en rijgedrag, zHonda CRF1000L Africa Twin
Het uiterlijk an sich is niks mis mee
Honda CRF1000L Africa Twin
En ook vanachter het stuur ziet 'ie er gelikt uit
Honda CRF1000L Africa Twin
Alleen dat blok. Jongens, 95 pk, is dat niet een beetje té 1985?
owel op als naast het asfalt, doen herleven. De nieuwe twin heeft echter geen enkel onderdeel gemeen met z’n gelijknamige voorvader, maar heeft volgens Honda wel het karakter en de spirit die de XRV750 zo goed maakten geërfd.

Uitgangspunt bij de nieuwe Africa Twin was een motor die zowel op het terrein als tijdens lange reizen op straat, en alles daartussen, goed moest presteren. Het nieuwe paralleltwin motorblok, dat z’n cilinderinhoud van 998 cc uit een boring maal slag van 92 x 75,1 mm heeft gehaald, steunt zwaar op Honda’s offroad ervaring met competitiemachines als de CRF250R/450R en de CRF450R Rally en maakt gebruik van hetzelfde compacte Unicam-cilinderkop design met vier kleppen. De lichtgewicht nokkenassen zijn van hetzelfde materiaal als bij de Fireblade, voor de ontbranding zijn dubbele bougies toegepast.

De nieuwe paralleltwin wordt opgegeven voor een topvermogen van 95 pk bij 7.500 toeren en een maximum koppel van 98 Nm bij 6.000 toeren per minuut, wat volgens Honda dankzij zijn krachtige en lineaire afgifte bij elk toerental onmiddellijk respons moet bieden, begeleid door een aangename en karaktervolle diepe brom wanneer hij in de toeren klimt. Fraaie woorden van Honda om het gebrek aan échte paardenkrachten te maskeren. Een 270° gefaseerde krukas moet voor een karakteristieke krachtsontplooiing zorgen en een uitmuntend gevoel voor tractie verschaffen. Tweeassige primaire balansassen moeten trillingen de kop indrukken.

De beperkte hoogte van het motorblok heeft bijgedragen aan de bodemvrijheid van de CRF1000L Africa Twin, wat onontbeerlijk is bij een échte allroad. De motoronderdelen zijn volgens Honda ook slim georganiseerd met het oog op een dynamisch én esthetisch effect. De waterpomp is ondergebracht in de behuizing van de koppeling, terwijl zowel de olie- als waterpompen aangedreven worden door een gezamenlijke balansas. Ook het ontwerp van het ondercarter, waarin de olie wordt opgeslagen en de drukgevoede pomp is ondergebracht, draagt bij tot de compacte afmetingen van de motor.

Honda CRF1000L Africa Twin

De lichte en tegelijk robuuste zesversnellingsbak maakt gebruik van hetzelfde schakelvork design als de CRF250R/450R om vlotte schakelovergangen te garanderen. Een antihop koppeling controleert de aandrijving bij het vertragen en terugschakelen, waardoor de fiets ook bij lomp terugschakelen nog goed controleerbaar blijft.

Voor het rijwielgedeelte van de CRF1000L werd gestreefd naar drie belangrijke eigenschappen waarin de oorspronkelijke XRV750 uitblonk: offroad prestaties, het comfort van een toerfiets en de wendbaarheid van een geweldige allrounder. Een semidubbel stalen wiegframe moet een perfect evenwicht moet bieden tussen stabiliteit bij hoge snelheid - ook met volledige belading - en echte offroad capaciteiten, wendbaarheid en pure kracht. DHonda CRF1000L Africa Twine fiets wordt opgegeven voor een rijklaar gewicht van 232 kg, bij de DCT versie kan daar nog een extra tien kilo worden opgeteld. Volgens Honda kan met de 18,6 liter benzinetank minimaal 450 kilometer worden afgelegd.

Behalve dat de Africa Twin van een Showa upside down voorvork is voorzien wordt er in de persinformatie van de fiets met geen woord over de specs van de vering gerapt. Uiteraard is aan de voorkant een 21” voorwiel met 90/90 voorband voorzien, terwijl in het achterwiel een 18” spaakwiel met 150/70 achterband steekt. Radiale Nissin vierzuiger remklauwen in combinatie met 310 mm wavedisks moeten de Africa Twin tijdig tot stilstand krijgen. Uiteraard met ABS dat uitschakelaar is, maar niet van een hellingshoek optie is voorzien. De tractiecontrole, door Honda HSTC (Honda Selectable Torque Control) gedoopt, is in drie standen instelbaar en uitschakelbaar.

Of dit nu de motor is waar de wereld op heeft zitten wachten is echter de grote vraag, ook wij hadden echt wel wat meer verwacht dan wat Honda nu heeft gepresenteerd. Sinds de kredietcrisis heeft Honda het roer radicaal omgegooid en het over de ‘zuinig is hot’ en ‘minder is meer’ boeg gegooid, maar daarin zijn ze de laatste tijd wat ons betreft echt te ver doorgedraaid. Een CB650 als opvolger van de CB600 waarbij het vermogen met 15 pk is ingedamd, een straatversie van de RC213V MotoGP racer met minder vermogen dan een Fireblade en dan nu deze Africa Twin, die met 95 pk nog niet in de schaduw van fietsen als een 1190 Adventure of Multistrada 1200 kan staan.

Honda CRF1000L Africa Twin

Nu zou dat in de praktijk best nog wel eens mee kunnen vallen, als Honda z’n huiswerk goed heeft gedaan. Daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar de 1050 Adventure, die tot 6.000 toeren qua vermogen niet voor z’n 1190 zus onderdoet en haast nog lichtvoetiger stuurt. En met vermogen van 70 kW en een rijklaar gewicht van 226 kilo niet ver van deze Africa Twin af staat. Alleen is dát een KTM, het Oostenrijkse merk dat vette porno tot handelskenmerk heeft gemaakt.

De CRF1000L Africa Twin is zoals gezegd vanaf eind dit jaar leverbaar, voor de standaard versie moet € 13.890 (€ 12.190 BE/LUX) worden neergelegd.