Zoeken

Nader bekeken: Harley-Davidson Sportster S

Revolution Max 1250T

14 juli 2021

Laten we 'm dus maar eens nader gaan bekijken. Te beginnen met het mechanische hart dat Revolution Max 1250T heet, een vloeistofgekoelde V-Twin die is getuned voor vet veel koppel bij lage toeren, met een koppelkromme die over het hele boerenbereik zo vlak is als Ayers Rock. "Motorprestaties die zijn ontworpen om vanaf lage toeren een sterke acceleratie te leveren met robuust vermogen door de midrange", aldus Harley-Davidson. 

In tegenstelling tot de Revolution Max 1250 in de Pan America, die een topvermogen van 150 pk bij 9.000 tpm levert, heeft de 1250cc Revolution Max 1250T V-twin in de Sportster S 'slechts' 121 pk bij 7.500 tpm, maar levert 'ie wel hetzelfde maximum koppel van 127 Nm bij een iets lager toerental van 6.000 tpm. De essentiële verschillen tussen de 1250 en de 1250T?

  • - de cilinderkoppen hebben kleinere kleppen en poort-afmetingen en de verbrandingskamer heeft een andere vorm, waardoor de luchtstroom door de verbrandingskamer bij lage toeren moet zijn vergroot en het blok in de toerenkelder en het middengebied meer koppel levert (10% meer in het gebied van 3.000 tot 6.000 tpm).
  • - de zuigers zijn aangepast op de nieuwe afmetingen van de cilinderkoppen.
  • - de lengte en vorm van de inlaatkelken, in combinatie met het volume van de airbox, is afgestemd om performance over de hele linie te maximaliseren.
  • - de nokkenasprofielen en fasering van de VVT variabele kleptiming is ontworpen om aan te sluiten op de gewenste performance van het blok.


Om het totale gewicht van de motorfiets tot een minimum te beperken, is de motor als dragend onderdeel van het chassis in het voertuig geïntegreerd. Het gebruik van lichtgewicht materialen helpt bij het bereiken van de gewenste vermogen-gewichtsverhouding. De gelaste stalen achterbrug heeft een verstevigd ontwerp en een gestempeld X-element om het chassis verder te verstevigen, terwijl de vorm de motorfiets een uniek stijlelement geeft.

Rijklaar met 11,75 liter brandstof in de tank weegt de Sportster S slechts 228 kg en dat is niet alleen voor Harley-begrippen zeker geen slechte waarde, maar we hadden liever gezien dat het 235 kilo rijklaar bij een 18 liter tank was geweest - 11,75 liter is gewoon extreem klein. De hoge 2-in-1-in-2 uitlaat is ontworpen om een aangename lage frequentie toon te produceren. 

Hoe zit 't met de ergonomie?

Vooruit geplaatste voetbediening en een laag stuur zetten de Sportster S-rijder in een agressieve rijhouding. De onbeladen zithoogte is 751 mm, laag genoeg voor de meeste rijders om bij een stop probleemloos de voeten op de grond te plaatsen. Rem- en koppelingshendels zijn verstelbaar voor bereik, zodat ze aan te passen zijn op de handgrootte of voorkeur van de rijder. Geef maar toe, je vindt 'm wel vet...Voor wie de standaard zit niet bevalt heeft Harley ook nog een Mid-Control conversie kit bedacht, waarbij de voetsteunen meer in een mid-positie staan.

Wat rijwielgedeelte betreft is de Sportster S uitgerust met volledig instelbare, premium voor- en achtervering in vorm van een Showa 43 mm upside-down voorvork en een Showa Piggyback-reservoir achterschokbreker. De achtervering is voorzien van hydraulische veervoorspanning waarvan de draaiknop aan de linkerkant van de motorfiets zit. Lichtgewicht gegoten aluminium wielen met een verspringend vijfspaaks ontwerp zijn voorzien van brede Dunlop GT503 banden.

Premium Brembo-remcomponenten moeten volgens Harley voor een fantastisch remgevoel en uitstekende remprestaties hebben gezorgd. De enkele 320 mm remschijf voor heeft een radiale Brembo monoblock vierzuiger remklauw, terwijl aan de achterkant een tweezuiger Brembo-remklauw zijn tanden zet in een 260 mm schijf.

De Sportster S is verder voorbereid voor verwarmde handgrepen voor extra comfort bij koud weer, en is uitgerust met twee speciale stroompoorten voor verwarmde rijkleding (verwarmde handgrepen en verwarmde rijkleding/kleding, elk afzonderlijk verkrijgbaar), plus een USB oplaadpoort voor een telefoon of ander apparaat. Een externe omgevingstemperatuursensor en een waarschuwing We hadden 't niet erg gevonden als dit de locatie was geweest van de presslaunch. Maar ja, corona...voor lage temperaturen op het scherm waarschuwen de rijder voor veranderende omstandigheden. Cruise control en een op nabijheid gebaseerd beveiligingssysteem behoren tot de standaarduitrusting.

En dan de elektronica. Harley heeft de Sportster S voorzien van drie voorgeprogrammeerde, selecteerbare rijmodi (Sport, Road en Rain), die elektronisch het rijkarakter van de fiets en het niveau van technologische interventie regelen. Twee custom modi kunnen door de rijder worden gebruikt om een reeks prestatiekenmerken te creëren om aan persoonlijke voorkeuren of speciale situaties te voldoen. Cornering Rider Safety Enhancements by Harley-Davidson, een verzameling technologieën die bedoeld is om het vertrouwen van de rijder te vergroten in onverwachte situaties of ongunstige wegomstandigheden, is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen, zowel rechtuit als in bochten.



Een rond 4-inch TFT-scherm geeft alle instrumentatie weer en ondersteunt infotainment vanaf het met Bluetooth® uitgeruste mobiele apparaat en de helmheadset van de rijder, waaronder muziek, inkomende en uitgaande oproepen en navigatie via de Harley-Davidson® app. Volledige LED-verlichting omvat een Daymaker Signature LED-koplamp die is ontworpen om een homogene lichtspreiding te produceren, waardoor storende "hot spots" worden geëlimineerd. De koplamp heeft een kenmerkende

ovale of capsulevorm die de voorkant zijn stijl geeft en de Sportster S herkenbaar maakt voor andere rijders en automobilisten.

Voor wie de Sportster S nog wat verder aan wil kleden heeft Harley al flink wat accessoires uitgewerkt. Naast de eerder genoemde Mid-Control ombouwset voor de voetsteunen is er een duokit, een passagiersvoetsteunkit en een passagiersrugsteunkit, elk afzonderlijk leverbaar. Het duozadel en de sissybar zijn voorzien van dezelfde bekleding als het originele zadel. 

Daarnaast is er nog een Sundowner zadel voor meer comfort op lange afstand, een compact verwijderbaar windscherm in donkere tint dat met snelsluitbeugels op de voorvork wordt gemonteerd en een Sportster S achtertas, waarvan Harley adviseert het over het afzonderlijk aan te schaffen accessoire-zadeltasje te monteren. De bagagecapaciteit is 2,25 kilo, het volume is uitbreidbaar van 8,2 tot 11,5 liter.

"De Sportster S is de volgende geheel nieuwe motorfiets gebouwd op het Revolution Max-platform en zet een nieuwe prestatienorm voor de Sportster-lijn”, aldus Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. “Dit is een volgende generatie Sportster die wordt gekenmerkt door kracht, prestaties, technologie en stijl. En het maakt deel uit van onze toewijding om motorfietsen te introduceren die aansluiten bij onze strategie om de aantrekkelijkheid te vergroten en de erfenis van Harley-Davidson te stimuleren.”