Zoeken

Nader bekeken: BMW M 1000 RR, 212 pk bij 192 kilo

Aerodynamica troef

23 september 2020

Tot zover het blok, de aanpassingen aan rijwielgedeelte, elektronica en aerodynamica zijn minstens zo indrukwekkend. Laten we met dat laatste beginnen. BMW heeft de S 1000 RR van winglets voorzien die in de hedendaagse racerij niet meer weg te denken zijn. Winglets onderdrukken bij acceleratie de wheelie-neiging, waardoor je meer tractie hebt (BMW claimt dat 0-100 km/u 0,1-0,2 seconden sneller gaat), maar zorgen ook bij extreem hard remmen voor meer stabiliteit.
Aarodynamica heeft een belangrijke rol gespeeld in de 

Bij de autoafdeling al sinds jaar en dag een begrip, en nu dus ook voor het eerst bij BMW Motorrad: de M

In totaal geven de winglets volgens BMW de M 1000 RR 16,3 kilo downforce bij 300 km/u
Bij 200 km/u zorgen de winglets voor 5,9 kg downforce op het voorwiel en 1,3 kilo op het achterwiel, bij 300 km/u is dat 13,4 kg voor en 2,9 kg achter.

Nu heeft elk voordeel z'n nadeel en bij winglets is dat het toegenomen frontaal oppervlak en daarmee de luchtweerstand. Het ontwikkelingsteam heeft dat echter weten te ondervangen door de vorm van het windscherm aan te passen, waardoor er een betere airflow rond de helm is ontstaan. Daarvoor hebben fabrieksrijders Tom Sykes en Eugene Laverty uren in de windtunnel doorgebracht. De downforce is trouwens niet alleen goed voor gasten als Sykes en volgend jaar van der Mark, maar ook voor Jan-met-de-pet. Volgens BMW snoept een semi-professionele coureur dankzij de winglets 0,5 tot 0,7 seconde van z'n rondetijd af.

Dan het rijwielgedeelte zelf. BMW heeft het aluminium deltabox frame, door de Duitsers het Flex Frame genoemd vanwege z'n optimale interactie tussen hoofdframe, subframe en swingarm betreft, compleet herzien. Het blok is 32° voorover gekanteld en maakt deel uit van de dragende constructie. Ten opzichte van de S RR is de voorvork een halve graad onderuit gezakt (23,6° t.o.v. 23,1°), is de wielbasis met bijna 6 mm vergroot (99,8 mm t.o.v. 93,9 mm) en tegelijkertijd is de wielbasis naar 1.457 mm vergroot (was 1.441 mm bij de S 1000 RR). Dat laatste komt voornamelijk door nieuwe, eendelige achterbrug die van We denken dat Michael van der Mark dit nieuws al een tijdje heeft geweten606,6 mm naar 618,3 mm is verlengd, wat de tractie aan het achterwiel zeker ten goede zal zijn gekomen. Tot slot zijn ook de instelmogelijkheden van het scharnierpunt van de achterbrug vergroot. 

Ook de vering zelf is flink onderhanden genomen bij de M 1000 RR. Aan de voorkant is net als bij de S RR een 45 mm upside down voorvork voorzien met zogeheten gesloten cartridges met gescheiden hydraulische kanalen, wel heeft BMW de onderpoten aangepast op de nieuwe M remklauwen die nu zijn gemonteerd. Daarnaast heeft BMW ook de bovenste en onderste kroonplaat aangepast, deze zijn uit massief aluminium gefreesd, zwart geanodiseerd en ongeveer 20 gram lichter. Aan de achterkant heeft BMW een Full Floater Pro voorzien, die compleet onderhanden is genomen.

Oh ja, nog over die remklauwen, net als bij de autotak zijn ook bij deze BMW Motorrad M de remklauwen blauw gekleurd van van M logo voorzien. De M remklauwen, die 60 gram lichter zijn dan die van de S RR, zijn ontwikkeld in samenwerking met Nissin waarmee BMW ook in het WK Superbike racet. BMW zegt dat de kennis en ervaring van alle vorige generaties RR, van customer support en van ABS race trackfuncties is toegepast op de M remmen. In aanvulling op intern onderzoek naar volumetrische flow en remmentesten is
De blauw geanodiseerde M remmen zijn in samenwerking met Nissin ontwikkeld 

Titanium uitlaatsysteem is dik 3,5 kilo lichter dan dat van de S 1000 RR. 6,5" TFT display is gelijk aan de S RR
ook intensief getest met de EWC (Endurance World Cup)coureurs, de testrijders van het ontwikkelingscenter in samenwerking met het BMW Additive Manufacturing Centre (AMC). De focus heeft bij de M remmen naast uitmuntende remkracht en dito controleerbaarheid gelegen op thermische stabiliteit en daarmee een constant rempunt. En nog een oh ja, de M 1000 RR is standaard van dezelfde carbon wielen voorzien die bij de S 1000 RR in het M Pakket zijn ondergebracht. 

Tot slot dan nog de elektronica, die eveneens flink onderhanden is genomen. Volgens BMW is bij de M RR nu een onderscheid gemaakt tussen twee rijmodi werelden: de straat en het circuit. De M 1000 RR heeft de vier standaard rijmodi Rain, Road, Dynamic en Race, evenals de additionele rijmodi Race Pro 1, Race Pro 2 en Race Pro 3. De laatste generatie Dynamic Traction Control (DTC) is voorzien, geregeld door een 6-assige IMU. Uiteraard is zo'n beetje alles wat je op elektronicagebied kunt instellen instelbaar: tractie controle, wheelie controle, engine brake controle. Uiteraard is launch control en een pitlimiter standaard, en... (je kunt er lachen of niet) Hill Start Control Pro.

De 2021 M 1000 RR, die ook nog eens met een M Competition Package kan worden uitgebreid, komt tegen het eind van Q1 / begin Q2 beschikbaar in Nederland voor het prijskaartje van € 39.380 (slik). Geïnteresseerden kunnen vanaf vandaag na een aanbetaling van € 1000,- alvast een pre-order plaatsen op de M 1000 RR met M Competition Package, voor de M 1000 RR zonder M pakket is geen aanbetaling vereist.