Zoeken

Nader bekeken: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin

DCT

25 september 2019

Honda heeft in Europa meer dan 100.000 motorfietsen met DCT verkocht sinds het systeem 10 jaar geleden zijn intrede maakte, in 2009. Als getuige van hoezeer de motor aanvaard is in de markt: het voorbije financiële jaar werden 48 procent motoren met DCT verkocht op de modellen waarop het systeem beschikbaar is. 

Het unieke DCT systeem levert consistente en supersnelle versnellingswissels en men raakt er zeer snel aan gewend. Er worden twee koppelingen gebruikt. Eentje voor opstarten, 1e, 3e en 5e versnelling, De andere voor de 2e, 4e en 6e met de hoofdas voor elke koppeling die geplaatst Omdat het kanis in de andere, voor een compacte structuur. Elke koppeling wordt afzonderlijk gecontroleerd door een eigen electro-hydraulisch circuit. Als er een verandering van versnelling is, selecteert het systeem de beoogde versnelling die nog niet in gebruik is. De eerste koppeling wordt dan elektronisch uitgeschakeld terwijl de tweede koppeling simultaan geactiveerd wordt. 

Het resultaat is een consistente, naadloze en supersnelle versnellingswissel. Daarbovenop komt dat als de twee koppelingen het overschakelen van een versnelling naar een andere sturen, dat er slechts een minimaal schokeffect is, waardoor het wisselen van versnelling als bijzonder soepel ervaren wordt. Er is ook een groot voordeel op het vlak van duurzaamheid, want fout schakelen behoort niet meer tot te mogelijkheden. Bovendien is het onmogelijk het blok per ongeluk te laten afslaan en de vermoeidheid van de rijder wordt verder beperkt. 

Er zijn verschillende rij-gebruikersmodi: MT-modus biedt manuele controle, waarbij de rijder schakelt via triggers en knoppen op het stuur. De automatische D-modus is ideaal voor de stad en de snelweg, en biedt de grootst mogelijke zuinigheid. De automatische S-modus biedt drie niveaus Plaatje, toch?van sportief rijden omdat de ECU het blok hoger in de toeren laat klimmen alvorens op te schakelen en hij schakelt sneller af als bij het remmen meer motorrem nodig is. 

Zowel in D- als in S-mode laat het DCT ook manuele tussenkomsten toe wanneer dat gewenst is. Het volstaat voor de rijder om een van de bedieningsknoppen te gebruiken op de linker stuurhelft. Op het juiste moment schakelt DCT terug naar de automatische mode, afhankelijk van de openingsstand van de gashendel, de snelheid van de motor en de gekozen versnelling.

DCT voor de Africa Twin is er ook op gericht optimaal te functioneren in een avontuurlijke omgeving met offroad functionaliteit geactiveerd via de G-schakelaar op het TFT touchscreen. Het activeren van de G-schakelaar in gelijk welke rij-modus verbetert het gevoel van tractie en controle door het verminderen van de koppelingsslip bij het veranderen van versnelling.

Een andere opvallend kenmerk van de DCT is de detectie van de hellingshoek. Hier wordt het schakelpatroon aangepast op basis van de hellingshoek, zodat er te allen tijde een optimale controle is. Een nieuw kenmerk van de Africa Twin is de bochtendetectie van de DCT. Als de IMU vaststelt dat de motor in een bocht is, past het systeem subtiel het schakelprogramma aan met het oog op de meest natuurlijk aanvoelende versnellingswissels.