Zoeken

Nader bekeken: 2019 Italjet Dragster

Innovatie pur sang

2 januari 2019

Waar de oorspronkelijke Dragster werd aangedreven voor een range aan tweetaktmotoren, variërend van 50cc tot 180cc (met een handjevol 250cc viertakt modellen), zal de nieuwe versie waarvan de productie in april in de Italjet fabriek ten zuidoosten van Bologna zal worden opgestart alleen in 125cc en 200cc uitvoering op de markt worden gebracht, waarbij gebruik zal worden gemaakt van Euro4 DOHC
Scooters duf? Dan heb je zeker nog nooit van Italjet gehoord

Innovatief in het kwadraat
vierkleps Aprilia/Rotax viertaktmotoren met CVT transmissie en riemaandrijving. Bewezen aandrijvingen, in 125cc trim goed voor 14,9 pk vermogen bij 10.000 toeren met 12,5 Nm koppel bij 7.750 toeren per minuut. De 200cc versie heeft al meer pit en levert 19,8 pk bij 8.250 toeren en 17 Nm bij 6.250 toeren per minuut.

De 2019 Italjet Dragster is de enige scooter ter wereld waarbij gebruik wordt gemaakt van een modulair chassis ontwerp dat uit een stalen vakwerkframe in combinatie met aluminium schetsplaten bestaat. Behouden is de enkelzijdige voorwielophanging met naafbesturing van z’n klassieke voorganger, maar dan nu van gietaluminium gemaakt in plaats van staal en met een iets langere wielbasis van 1.330 mm (versus 1.310 mm) voor extra stabiliteit en iets meer ruimte voor de rijder. Dankzij de naafbesturing zijn de veer- en stuurbeweging gescheiden van elkaar, wat de handling ten goede komt, met name tijdens het remmen. Zelfs onder extreem hard remmen is de gewichtsverplaatsing minimaal, waardoor de vering zich volledig op z’n Zeg nou zelf, dit ziet er toch gewoon vet uit?taak kan richten, ervoor zorgen dat zo min mogelijk oneffenheden of trillingen naar het stuur worden doorgegeven. Het sportieve naar achteren gebogen stuur is ook uniek en eveneens van aluminium gemaakt en van Domino handvatten voorzien. 

Net als de oude Italjet heeft ook de 2019 versie een monoshock ontwerp met instelbare veervoorspanning voor en achter, met opnieuw verschillende wieldiameters die nu 1 inch groter zijn. Dus met nu een 1270 Pirelli Diablo Rosso 12 inch sportband om het voorwiel en een vette 13 inch achterband in de maatvoering 150/70. Het gecombineerde remsysteem omvat een 175 mm schijf voor 240 mm schijf achter, met tweezuiger remklauwen uit huize Brembo, waarbij de 200cc versie standaard van ABS is voorzien. De 9 liter tank is onder de vloerplaten gemonteerd, wat in een aanzienlijke verlaging van het zwaartepunt heeft geresulteerd en tegelijkertijd voor een ideale gewichtsverdeling heeft gezorgd. 

Het meest spraakmakende aan de Italjet is echter het uitgesproken ontwerp, waarbij de technologie net als zij z’n voorganger aan de buitenkant is aangebracht. “in een samenleving waar alles hetzelfde uitziet en als je iets anders doet zo vaak de wenkbrauwen worden gefronst, geloof ik dat de Dragster de perfecte combinatie is van Italiaans ontwerp, toonaangevende technologie en een sportieve uitstraling,” zegt Italjet’s grote smurf Massimo Tartarini. “Ik had nog Dragster in m’n bloed en dus zou het te gemakkelijk zijn geweest om de oude versie met een Euro4 motorblok uit te rusten – maar de Dragster vroeg om meer en dus hebben we het ontwerp compleet herzien. Ik ben erg trots de nieuwe Dragster te presenteren, nadat meerdere pogingen de scooter een nieuw leven in te blazen om een of andere reden zijn mislukt. Deze man hebben we het uiteindelijk allemaal te danken, wijlen Leopardo TartariniDitmaal stonden de sterren goed in lijn, en we zijn dan ook ervan overtuigd dat dit staaltje techniek in z’n puurste vorm dat tegelijkertijd betaalbaar is, een nieuwe mijlpaal in de scootermarkt zal zijn. Ik geloof dat het nieuwe frame, nieuwe blok en de nieuwe enkelzijdige wielophanging met SIS onafhankelijk stuursysteem bij het nieuwe publiek tot de verbeelding zal spreken. Ik wil deze creatie toewijden aan mijn vader Leopardo, die het origineel 25 jaar geleden bedacht – dank voor de inspiratie pappa!”

Hoe betaalbaar? De Italjet Dragster zal vanaf juni 2019 leverbaar zijn in twee kleuren: grijs/rood/wit en grijs/geel. De richtprijs voor de Italiaanse markt zal liggen tussen de € 4.500 en € 4.800 inclusief 22% btw voor respectievelijk de 125cc en 200cc, voor bij ons in Nederland kan daar nog een vrachtlading aan BPM bij op worden geteld. 

Italjet is synoniem geweest voor tweewieler innovatie en passie, al sinds z’n oprichting in 1959 door Leopoldo Tartarini, een voormalig Ducati fabrieksracer die in 1953 de Milano Taranto eendaagse marathon won en de legendarische World tour in 1957-1958 voorbracht (vijf continenten en 42 landen in 13 maanden) met compagnon Giorgio Monetti op twee Ducati 175 eencilinders. Gedurende het 44-jarige bestaan ontwikkelde Italjet meer dan 150 verschillende spraakmakende motor- en scootermodellen, de meeste uit de hand van Leopoldo zelf, die daarnaast – en bovenal – het bedrijf moest runnen. Bovenop het consulterend werk dat hij meer dan een decennium lang nog voor Ducati deed. In die hoedanigheid is Tartarini verantwoordelijk geweest voor een van de meest iconische Desmo V-twins van de Borgo Panigale fabriek, de 750SS straatlegale replica van Paul Smart’s ’72 Imola 200 winnende fabrieksracer. Bij Italjet werden ook verschillende Ducati modellen geassembleerd in de periode dat het toen in staatseigendom zijnde bedrijf meer en meer door in Rome gevestigde bureaucraten werd gerund die zich meer op de productie van dieselmotoren voor auto’s en vrachtauto’s gingen toeleggen.