Zoeken

Holy Kawasaki ZX-10R Marco Melandri Replica

Höly shit, da's pas fietsen...

30 september 2009
Nadat Kawasaki zich officieël had teruggetrokken uit de MotoGP wist Dorna directeur Camelo Ezpeleta de groenen toch binnen te houden middels een uniek project: Hayate Racing. Duits kawasaki dealer Motorrad Höly maakte een replica van deze unieke fiets op basis van een ZX-10R.

IMG_6814.JPG

Tekst: Ed Smits
Foto's: Lucas Design
 

unieke verschijning

IMG_6767.JPG

Lucas Design

IMG_3674.JPG

Lucas Design is een Duits ontwerpburo dat de complete ombouwen van Höly Specials ontwerpt. Maar dat is niet het enige waarom het ontwerpburo bekend staat. In 2007 en 2008 verzorgde Lucas Design het ontwerp van het Kawasaki MotoGP team, voor zowel de team truck als ook de paddock scooter, ZX-RR racer en ZX-10R replica. 

De in Schriesheim gevestigde Kawasaki specialist deed een beroep op Lucas Design dat verantwoordelijk was voor het design van deze ZX-10R Marco Melandri MotoGP replica. Tot in het kleinste detail werd de bestickering overgenomen van de Hayate, dat Japans is voor 'snelle wind', Racing Team ZX-RR MotoGP racer waarmee Melandri dit jaar enkele fraaie resultaten heeft weten neer te zetten.

Melandri's beste prestatie dit seizoen is tot op heden een tweede plaats in de Grand Prix van Le Mans, en dat is - met nog vier Grand Prix te gaan - nu al één podium meer dan zijn 2008 seizoen op Ducati, en één podium meer dan Hopkins en Anthony West in 2008 wisten te scoren op de Kawasaki ZX-RR racer. Daarnaast heeft de Italiaan nu al meer punten in de tussenstand (87 om 51 punten) dan in 2008,  en bijna net zoveel als Hopkins en West in 2008 samen wisten te scoren (57 resp. 50 punten).

Niet vreemd dus dat Motorrad Höly de Hayate racer als uitgangspunt nam voor hun meest recente project, maar dat even terzijde.

IMG_6780.JPGIMG_6781.JPG
IMG_6782.JPGIMG_6785.JPG

IMG_6839.JPGEnkel een haargetrouw spuitwerk is echter niet het enige wat deze MotoGP replica bijzonder maakt. Zo werd een speciaal door het Spaanse IXIL gefabriceerde GP-achtige uitlaat gemonteerd die welliswaar van ABE goedkeuring (Allgemeine Betriebserlaubnis, algemeen bedrijfsgoedkeuring) is voorzien, maar voor wat geluidseisen waarschijnlijk verre van legaal zal zijn. De uitlaat maakte dat de lange onderkuip kwam te vervallen, hetgeen de ZX-10R opvallend sportiever en ogenschijnlijk korter heeft gemaakt. Bijpassend voordeel is dat de bijzonder fraai vormgegeven -origineel gebleven- achterbrug nu veel beter uit de verf komt. Je zou je haast afvragen waarom Kawasaki zelf niet op het idee is gekomen.

IMG_6827.JPGIMG_6787.JPG
IMG_6828.JPGIMG_6841.JPG

IMG_6800.JPGOok het zitje van de motor werd nóg smaller en strakker gemaakt en moest het standaard zadel plaatsmaken voor een fraaie suede handgemaakt exemplaar. Uiteraard mochten staalomvlochten remleidingen niet ontbreken, kreeg de ZX-10R een fraaie volledig instelbare remschakelset en werden handgrepen en rem- en koppelingshandle vervangen door erg fraaie aftermarket exemplaren. Dat Höly oog voor detail heeft gehad is ook te zien aan de ketting die van rode schakels is voorzien. Höly zelf maakt ook nog melding van geintegreerde knipperlichten, maar die konden we nergens ontdekken (of ze zijn heel erg goed geintegreerd).

Het eindresultaat mag er zondermeer wezen. Deze ZX-10R Marco Melandri Hayate MotoGP replica is met verve de fraaiste ZX-10R special van de afgelopen jaren.

IMG_6858.JPG

Mocht je trouwens interesse hebben in deze fiets, hij is te koop. Hoeveel de motor moet kosten laat Motorrad Höly in het midden, prijzen worden op aanvraag vrijgegeven. Uiteraard kun je ook je eigen machine door Höly laten ombouwen.

IMG_6789.JPG