Zoeken

Susanne B. vs. Bernice S. - De uitslag

Pagina 3

7 juni 2006
Inhoudsopgave
Susanne B. vs. Bernice S. - De uitslag
Pagina 2
Pagina 3

Susanne

Het weekend van Susanne verliep een stuk beter dan dat van Bernice. Susanne wist zich te kwalificeren met een keurige vierde positie in de 600cc klasse. De start van de race ging minder florissant. Susanne verremde zich en moest aan een inhaalrace beginnen, en dat deed ze zeer behoorlijk...

Kun je in het kort je avontuur in Hengelo beschrijven? Een enorm heftig weekend vol met leermomenten, erg nat met veel modder, primitief kamperen wat het ook weer gezellig maakte, lol gehad en gelukkig alles heel gehouden.

Wat heeft het afgelopen weekend de meeste indruk achter gelaten? Mijn onwaarschijnlijke remfout voor de van Manenbocht in de eerste ronde van de race, met als gevolg dat ik rechtdoor moest, Fabienne Migout uit Frankrijk onderuit ging en haar Ducati aan me voorbij schoof en ik na te hebben gekeerd weer vanachter de safety car kon beginnen om te proberen de dames weer voorbij te gaan. Ik heb vijf dames binnen kunnen hengelen maar toen was de koek op, moest ik mijn plaats consolideren en mij en de motor heel houden. Uitrijden, dat was mijn streven voor de race en dat heb ik gedaan. Nadat ik op het rechte stuk na de Boschbocht Bernice voorbij ging dacht ik dat ze wel aan zou klampen, dat wou ze ook vertelde ze naderhand. Maar ze had een schakelfout gemaakt en was rechtdoor hard het weiland in geschoven kort nadat ik haar voorbij was gegaan.

Hoe beviel je eerste ervaring op een stratencircuit? Super, wel erg smal, maar Hengelo is naar mijn mening door de organisatie (Hamove) zo veilig mogelijk gemaakt. Ik zou ook niet erg vinden als de EWCup volgend jaar weer verreden zou worden op de Varsselring. Ook voor de Italiaanse dames was rijden op een stratencircuit een nieuwe ervaring. Dat is in hun land niet mogelijk zoals één van de Italiaanse dames liet blijken in een gesprek met Iris.

Wat vond je van het niveau van de concurrentie? Dat Iris ten Katen niet bij te benen zou zijn had ik natuurlijk al wel verwacht. Maar wat is die Nina Prinz met die dikke 1000 cc machine van haar ontzettend snel zeg. Die rijdt echt mannelijke tijden om het zo maar te omschrijven. Het is gewoon jammer dat beide dames niet de eerste prijs mee naar huis hebben mogen nemen in verband met hun diskwalificatie, ze waren gewoon de snelste dames. De meeste dames zijn erg snelle meiden. Ik wil proberen me te blijven verbeteren en een echte concurrent te zijn en te blijven.

Wat zou je bij een volgend optreden op Europees niveau anders doen? Eigenlijk zou ik daar niet echt een antwoord op kunnen bedenken. Maar ik denk dat ik qua voorbereiding hetgeen gedaan heb wat ik kon en tijdens dit weekend veel geleerd heb. Natuurlijk neem je die ervaringen mee naar de volgende race.

Ben je, nuchter terugkijkend op het weekend, tevreden met je prestatie? Ik had meer naar voren kunnen zitten als ik me niet verremd had in de 1ste ronde, maar ik had dit resultaat vooraf niet verwacht en ik mag, gezien dat het mijn tweede race ooit is, niet klagen met deze prestatie op Europees niveau.

Heb je veel geleerd tijdens je eerste Europese optreden? Ja, ontzettend veel, rijden in de stromende regen op regenbanden, rijden op een stratencircuit, het moeten kwalificeren, de gemoedelijke sfeer tussen de meiden onderling, eigenlijk teveel om op te noemen, kan er wel een boek over schrijven!

Wanneer en waar kunnen we je de volgende keer in actie zien komen? Ik denk de eerstvolgende KNMV-cup in Assen 10 juni of de EWCup in Kroatië 18/19 juni beetje afhankelijk of deelname aan de EWCup in Kroatië haalbaar is.

Wat vond je van het optreden van Bernice? Bernice heeft er alles aan gedaan om zo hard mogelijk met de Ducati rond te gaan. Ze heeft in de trainingen twee keer stil gestaan en in de race de nodige pech gehad met een haas die voor haar voorwiel kwam en daarna ging ze er ook nog eens hard af. Ze komt gewoon vermogen tekort om met die machine mee te kunnen komen. Maar heb uit betrouwbare bron dat er misschien wel een Suzuki Daemen Leather Cup machine aan zit te komen voor haar.

Smaakte dit weekend naar meer? Absoluut! Ik wil proberen de resterende twee races van de EWCup te rijden en dus om te gaan rijden in Kroatië en Spanje, maar Kroatië is al over drie weken dus er is werk aan de winkel. We moeten veel logistieke zaken organiseren, materialen aanschaffen om te kunnen blijven racen en het liefst zo dat we die meiden echte tegenstand kunnen bieden door in de punten te rijden en wie weet, voor podiumplaatsen te strijden.

Susanne werd uiteindelijk vijfde in haar eerste EK race

Susanne's Factsheet:

 Naam:  Susanne Bolhaar
 Geboortedatum:  19 maart 1977
 Woonplaats:  Enschede
 Gewicht:  66 kg
 Lengte:  1,69 m
 Hobbies:  Motorsport, taekwondo, hardlopen en nog veel meer...
 Motor:  Yamaha R6 2002
 Favoriete circuit:  Assen
 Beste rondetijd in Assen:  2006; 2.06 min
 Website:  www.susanne-racing.com