Zoeken

Interview Timur Sardarov

Nieuw netwerk

22 november 2022

AC: Hoe worden de MV Agusta motoren door KTM verkocht? Zal het via KTM-dealers zijn of zal KTM een netwerk van zelfstandige MV Agusta-dealers opzetten?

TS: We gaan samen een netwerk ontwikkelen, dus het zullen multi-brand dealers zijn of zelfstandige dealers, afhankelijk van het land, maar het zal zeker leiden tot betere dealers in het algemeen. Ik hoop dat sommige van onze bestaande dealers bij ons blijven, want velen van hen hebben zwaar geïnvesteerd in MV. Ik ben ze daar erg dankbaar voor en ik zal ervoor zorgen dat ze nog steeds deel uitmaken van onze familie. Maar sommige andere dealers hebben gewoon niet gepresteerd, dus die laten we gaan.

 

AC: De belangrijkste potentiële markt voor MV Agusta is de VS, maar het merk is daar altijd zeer beperkt aanwezig geweest ondanks dat de motoren die Amerikaanse klanten aanspreken. Denk je dat KTM je in feite in staat zal stellen om de positie op de Amerikaanse markt veilig te stellen die MV eigenlijk al die tijd had moeten hebben?

TS: Dat is het belangrijkste element van deze nieuwe strategie, die in het belang is van zowel KTM als MV Agusta om te bereiken - onze belangen zijn duidelijk afgestemd op het uitbreiden van onze aanwezigheid in de VS. We willen volume krijgen, we willen beter verkopen en we willen meer verkopen.

 

AC: In hoeverre zal de betrokkenheid van KTM het Italiaanse element in het merk MV Agusta verzwakken?

TS: Helemaal niet. CRC zal onze nieuwe modelstrategie blijven definiëren.

 

AC: Dus toekomstige MV Agusta-modellen zullen in Italië blijven worden ontworpen?

TS: 100%.

 

AC: Zullen de motoren ook in Italië blijven worden geproduceerd?

TS: 100%. Het zou dom zijn om te denken dat Italiaanse producten die het erfgoed, de traditie en de stijl van dit land bevatten, ergens anders geproduceerd kunnen worden. Alleen Italianen kunnen Italiaanse producten ontwerpen en ze moeten in Italië worden gemaakt - en dit is vele malen bewezen door verschillende fouten die bepaalde mensen hebben gemaakt. Aston Martins zouden in het VK moeten worden geproduceerd, Porsches in Duitsland, Ferrari's in Italië en Bugatti's in Frankrijk, en hetzelfde geldt voor Italiaanse motorfietsen die hier worden bedacht.

 

AC: Is technische ontwikkeling echter iets anders, omdat KTM een extreem sterke R&D-afdeling heeft? Zou het niet verstandig zijn om dat te gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe MV Agusta-producten?

TS: 100% zullen we dat doen. We gaan natuurlijk alles delen wat met technologie te maken heeft – daar zie ik geen probleem in. Nogmaals, we staan ​​super open voor het verbeteren van de manier waarop we het bedrijf runnen - we zullen verbeteren, we zullen beter worden, we hebben veel respect voor de vaardigheden en technische knowhow van KTM, en we staan ​​​​er erg open om het te delen. Maar alles wat te maken heeft met de sterke DNA-punten van MV Agusta moet blijven - door KTM, door ons, door iedereen die met een van ons werkt. Want de enige manier waarop MV Agusta financieel kan worden gedijen, is door de kwaliteit van zijn DNA, en dit hele DNA kan alleen worden gemaakt door MV Agusta.

 

AC: Vermoedelijk zal dit ook van toepassing zijn op de Lucky Explorer Allroad modellen die je aan het ontwikkelen bent? Je werkt nu samen met KTM, 's werelds nummer één offroad-fabrikant, blijf je de Lucky Explorer modellen volledig in eigen huis ontwikkelen of gebruik je de offroad-expertise van KTM?

TS: We zullen zeker overleggen over dit soort ontwikkelingen - we staan ​​​​er absoluut voor open om dit te doen als het ons in staat stelt een superieur product te produceren. Maar de Lucky Explorer 9.5 is een ander soort model dan alles wat KTM tot nu toe heeft gemaakt - ze hebben nog geen equivalente modellen, omdat die van ons een andere filosofie hebben, een ander offroad-DNA. Maar we zullen zeker meer leren over dit marktsegment, hoewel ik zou zeggen dat er momenteel geen KTM offroad modellen vergelijkbaar zijn met ons LXP-duo.

 

AC: Wanneer begin je met het leveren van de 5.5 LXP aan klanten? 

TS: Eind maart, de 9.5 zou een maand later moeten komen.

 

AC: Waar verwacht je dat MV Agusta over drie jaar staat, met de samenwerking van KTM?

TS: Ik verwacht dat we onze productieaantallen hebben verdrievoudigd, financieel solide en op weg zijn naar de prestatiedoelstellingen voor 2027 die we met KTM zijn overeengekomen.

 

AC: Als Stefan Pierer naar je toe komt en zegt: "Ik wil MV Agusta terugbrengen naar de MotoGP", zelfs als dat in vorm gaat van een KTM met MV Agusta logo, wat zeg je dan?

TS: Natuurlijk - waarom niet, zolang het geen invloed heeft op het DNA van de straatfietsen van onze klanten.

 

AC: Oké - maar wat gebeurt er dan als Herr Pierer naar je toe komt en zegt: "Ik wil 100% van MV Agusta kopen"?

TS: Ik herhaal, met alle respect voor KTM, MV Agusta moet een individuele ondernemer hebben die het beheert, niet de manager die hij zou moeten installeren om het bedrijf voor hem te leiden - hij heeft het veel te druk om dit te kunnen doen zelf , ook al zou hij daar persoonlijk toe in staat zijn.

 

AC: Zou je zeggen dat jullie op dezelfde golflengte zitten?

TS: Ik denk dat we elkaar begrijpen - ik heb enorm veel respect voor wat Stefan voor KTM heeft gedaan en ik kijk voortdurend uit om hem samen te werken en van hem te leren.

 

AC: Hij heeft een grote entree gemaakt op de elektrische markt en vandaag heb je de eerste elektrische scooter van MV ontdekt, de Ampelio, die je samen met Kymco hebt ontwikkeld. Zal de samenwerking worden voortgezet, los van KTM?

TS: Natuurlijk zal het – ja. Het is niet in ons belang of dat van KTM om een ​​​​van onze projecten te laten vallen als die al halverwege zijn. En ook, KTM is nog niet echt van scooters, terwijl Kymco een van de beste scooterfabrikanten ter wereld is. We zijn erg blij met deze samenwerking en kijken er naar uit om deze voort te zetten.