Zoeken

In gesprek met Joost Goedhart over Goedhart Seizoensopening

Motorbeurs nieuwe stijl

28 januari 2019

Ruim 20 jaar heeft Goedhart Motoren met veel plezier op de motorbeurs gestaan. Maar Berry en Joost Goedhart vonden dat het tijd werd om de zaken anders aan te pakken: De wereld verandert”, vertelt Joost Goedhart in het prachtige pand langs de A12 bij Bodegraven. “De Motorbeurs begon als koopjesbeurs, waar je als motorzaak overjarige motorkleding en motoren kwijt kon. Door het verdwijnen van de RAI werd het ook een nieuwsbeurs en dat trok nog meer publiek. De meeste mensen kwamen echter voornamelijk om goedkoop een motorpak of accessoires te kopen, of om een gebruikte motor op de kop te tikken. De keuze was er enorm, dus je hoefde niet een hele reeks motorzaken af te lopen om de motor te vinden die bij je past. Maar tegenwoordig heb je Internet. Mensen kunnen precies zien wat elke motorzaak heeft staan en kunnen gericht gaan kijken. Daarvoor hoeven ze dus niet meer naar de beurs. Wij dus ook niet, onze winkeldochters raken we via motoroccasion.nl wel kwijt. Nu gaan veel importeurs ook niet meer en dat verandert het karakter naar de beurs helemaal. Dan moet je nadenken of je je marketingbudget niet anders moet investeren.” 

 

Naamsbekendheid

Een andere, belangrijke reden om een eigen event te organiseren is de rompslomp: “Als we gaan, moeten we de halve winkel afbreken en 25 minuten verderop opnieuw opbouwen. Dan hebben we een mooie stand, maar dan kun je nog altijd niet laten zien wat je allemaal in huis hebt. Bovendien sta je er met je concurrenten vlak naast je. Dat leidt de aandacht af van jouw bedrijf. We maken het mee dat mensen na de beurs bij ons komen als er wat met de gekochte motor of het motorpak is en dat ze dan ontdekken dat ze die helemaal niet bij ons hebben gekocht. De beleving van jouw bedrijf hebben ze dus niet en dat is juist waar je het voor doet. Voor de omzet doe je het niet, mensen komen er immers voor koopjes. Je doet het voor je naamsbekendheid. Maar dat werkt duidelijk niet meer.” 

 

Ogen geopend

Goedhart bedacht zich dus dat het eigenlijk gek is om klanten naar de beurs toe te laten komen, terwijl ze in Bodegraven een mooie winkel hebben. “In september hebben we ook een evenement, dat is voor ons driemaal zo druk als de beurs. Daar kopen we speciaal voor in. Dat heeft onze ogen geopend. Op de beurs vraag je entree aan je klanten om ze te laten kijken of ze wat bij je willen kopen, met hele dure cateringprijzen, terwijl ze hier gratis naar binnen kunnen en een broodje maar 3 euro kost. We willen de klant bereiken, de klant verwennen en ervoor zorgen dat hij met en goed gevoel aan Goedhart Motoren terugdenkt. Dat lukt ons op de beurs niet. Op onze eigen beurs hadden we viermaal zoveel omzet en leuke interactie met de klanten, die dankzij ons een echte leuke dag hadden. Dat heeft een enorme meerwaarde voor ons.” 

 

Tijdstip

Een andere overweging die parten speelt is het tijdstip van de beurs: “De nieuwe motormodellen hebben in Keulen, Milaan en Brussel gestaan”, stelt Joost. “De beurs loopt daar achter de feiten aan, de modellen van Kawasaki en Suzuki staan al bij de dealers. Mensen hoeven dus niet naar de beurs om ze te zien. Dat kan bij de dealer ook, zeker bij ons. We hebben alle merken behalve BMW en Harley. Nu veel motorimporteurs hebben besloten om niet naar de beurs te gaan, valt het onze kant op. We hebben onze nek hier ook voor uitgestoken, we hebben de meeste nieuwe modellen staan, ook de motoren die nog niet bij anderen in de showroom staan. Er is bij ons dus meer nieuws te zien dan waar dan ook! Kawasaki, KTM, Triumph, Yamaha en veel andere merken doen mee. KTM neemt de X-bow mee, Triumph de Speed Twin en Ducati de Diavel 1260. En dan is het natuurlijk nog de vraag of het slim is om aan het begin van het seizoen kleding tegen dumpprijzen weg te doen, als je nieuwe assortiment in de winkel hangt. Daar moeten we ook een beter evenwicht in vinden. Dat kan thuis beter.”  

 

Nieuws, koopjes en vermaak

Bij Goedhart motoren kun je dus op 8, 9 en 10 februari terecht voor een “alternatieve motorbeurs”, met veel nieuwe motorfietsmodellen en aanbiedingen op het gebied van kleding en occasions. Maar dat is nog lang niet alles: “Voor de beleving bouwen we 600m2 winkeloppervlak om alsof het een beursstand is. Het buitenterrein wordt compleet overdekt, zodat we bijna 7.000 m2 winkeloppervlak hebben. Daarnaast organiseren we heel veel workshops: over motorkleding, over je motor klaarmaken na de winter, Horizon reizen vertelt over reizen met de motor, overal komen specialisten aan het woord met presentaties: Ieder uur worden er op die drie dagen presentaties gegeven, zodat we minstens 1500 man op een leuke manier kunnen voorzien van leerzame informatie. Die mogelijkheid misten we bij de beurs. Natuurlijk zijn onze nieuwe kleding- en helmencollecties ook aanwezig. Daarnaast geven we 10% korting op zo’n beetje alles.” 

 

Motorbeurs “nieuwe stijl” 

Kortom, mocht je zin hebben in een Motorbeurs Nieuwe stijl, kom dan op 8, 9 en/of 10 februari naar Goedhart Motoren in Bodegraven! Wij vinden het wel een strak plan van Neerlands grootste motordealer in het groene hart van Nederland.