Verslag: Moto Guzzi Open House 2018
Drukte van jewelste
Bij de Guzzi fabriek is het inmiddels al een drukte van jewelste. De wachtrij voor het Moto Guzzi museum is meer dan een half uur – Guzzi heeft het aantal bezoekers dat tegelijkertijd in het museum mag zijn beperkt, waardoor de Guzzi liefhebbers pas worden toegelaten nadat anderen naar buiten zijn gegaan – waardoor we dit bewaren voor de tweede dag, net als de nieuwe V85TT waarvoor de wachtrij Dé trekpleister, de V85TT die volgend jaar op de markt zal worden gezet. Info volgt op de EICMA in Milaanniet minder lang lijkt te zijn. Bovendien staat voor ons een rondleiding langs de motorblok assemblage en motorfiets assemblage gepland door niemand minder dan Nello Mariotti, die als Plant Manager verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken binnen de Guzzi fabriek.
Afhankelijk van de tijd van het seizoen kan de productie flink worden opgevoerd, van 30 motorblokken per dag in de rustige tijd van het jaar tot een kleine 100 stuks in het hoogseizoen. Opmerkelijk daarbij is dat de seizoenen wat productie betreft gelijk lopen met de verkoop-seizoenen, met dus het voorjaar vanaf maart de drukste tijd van het jaar. Je zou verwachten dat de productie iets voorloopt op het seizoen, maar zo dus niet bij Moto Guzzi. Volgens Mariotti kan hierdoor de productie precies op de behoefte vanuit de markt worden afgestemd. Fabricage van onderdelen zie je hier in Mandello trouwens niet, dat is bij toeleveranciers uitbesteed.
Productie wordt afgestemd op de vraag vanuit de markt. Elk motorblok wordt na assemblage eerst mechanisch getest
"Yes, we have a lot of women working here, nice isn't it?" aldus Nello Mariotti
De meeste wel in de buurt van Mandello of Mandello zelf, aldus Mariotti, waardoor het toch een product uit de streek van Mandello blijft.
Na assemblage ondergaat elk van motorolie voorziene motorblok een mechanische test zonder dat daarbij het blok wordt gestart, maar dus met een elektromotor die het blok aandrijft. Als het blok de test heeft doorstaan gaat het naar de tweede assemblagelijn, waar de motorfietsen in elkaar worden gezet. In tegenstelling tot de enkele assemblagelijn voor het motorblok, waar zowel het 1.380cc blok van de California als de 744cc en 853cc V-Twin van de V7 en V9 worden geassembleerd, heeft Moto Guzzi twee assemblagelijnen voor de motorfietsen zelf; een voor de 1400 en een voor de V7 en V9.
De 2018 editie van Guzzi’s Open House had meer activiteiten voor het publiek dan ooit. Naast de tours langs de productielijnen was het Moto Guzzi Museum, waar meer dan 150 motoren - van 1919 GP prototype tot de waanzinnig vette MGS-01 Superbike racer - zijn ondergebracht, minstens zo interessant. In het centrum van de Moto Guzzi Village, werd live muziek afgewisseld met talk shows met onder andere de managers van de V85 TT, die in de oude windtunnel "Ja, mag ik twee patat speciaal en een berenklauw met pinda?"voor het eerst voor het publiek te bezichtigen was en waarvoor ter plekke ook al een proefrit kon worden gereserveerd. Meer dan 1.000 enthousiastelingen schreven zich in, de pre-registratie kan trouwens ook online worden gedaan. Trouwens, over proefrijden gesproken, de complete line-up (waaronder de laatste toevoeging van de V7, de V7 III Limited) stond in de Village klaar om in de omgeving van Mandello aan de tand te worden gevoeld en ook daar werd gretig gebruik van gemaakt: meer dan 800 proefritten werden tijdens Open House genoteerd.
Dat snappen we best, haast geen betere plek dan de bergen rond het Comomeer om - net als wij met een V7 III Carbone, waarvan het verhaal binnenkort op ditzelfde kanaal te lezen zal zijn - een 'rondje om de kerk' te doen, zeker wanneer je een zonovergoten hemel hebt bij temperaturen van tegen de 30 graden boven nul waarmee het noorden van Italië uitgerekend dit weekend werd verwend. Open House 2018 was met meer dan 30.000 bezoekers een groot succes, maar in alle eerlijkheid; al was het 'slechts' de helft geweest, de sfeer en ambiance zou er niet minder om zijn geweest. Over 3 jaar in 2021 wordt ongetwijfeld flink uitgepakt, maar voor de échte Guzzisti is volgend jaar het grote feest, als het 100-jarig jubileum van het G-P Prototype wordt gevierd.