Zoeken

Terugblik EICMA 2022

I - O

21 november 2022

 

Indian FTR Sport

De FTR-lijn van Indian wordt versterkt met de FTR sport. Deze motor is sportiever vormgegeven dan de andere FTR’s. Verder zijn de FTR sport, de FTR Rally en de FTR R Carbon voorzien van een nieuw dashboard dat bestaat uit een 101 mm groot touchscreen met Ride Command en navigatie. De drie worden aangedreven door een vloeistoffen de V twin die 125 pk levert. 

Indian Challenger Elite

De Indian Challenger Elite is een luxe, in beperkte oplage vervaardigde cruiser met tophalf en harde koffers. Hij onderscheidt zich door een chique, blauwe kleurstelling en heeft veel luxe features waaronder drie rijmodi, elektrisch verstelbare veer voor spanning achter, smart-lean technologie, adaptieve koplampen en een audiosysteem met luidsprekers in de koffers. De 60° V-twin van deze Indian levert 178 Nm koppel.

Italjet Dragster 500 GP

Het Italiaanse Italjet staat bekend om zijn scooters met extravagante en zeer sportieve uitstraling. Dat geldt zeker voor de Dragster 500GP, een concept scooter voorzien van een 43 pk sterke één cilinder viertaktmotor met vloeistof koeling en dubbele bovenliggende nokkenassen. Uniek is dat deze scooter geen automaat heeft, maar een zesversnellingsbak met een natte multiplaatskoppeling. Deze scooter komt in 2024 op de markt.

Italjet #e01 Electric

in de tweede helft van 2023 zal Italjet de #e01 introduceren. Dit is een elektrische scooter met een piekvermogen van 12kW en een continuvermogen van 6 kW. 14,91 kWh batterij zorgt voor de opslag van energie, daarmee haalt de scooter 180 km in de stad, 90 km op de snelweg en 150 km in de NEDC-cyclus.

Kawasaki Z-e en Ninja e

Kawasaki is het eerste grote merk dat met een echte elektrische motorfiets komt. Het stelde in Milaan bijvoorbeeld een Z-e en Ninja e voor. Deze twee maken gebruik van dual battery motive power met een maximumcapaciteit van 3,0 kWh. De 12 kg wegende batterijen zijn uitneembaar zodat ze elders kunnen worden opgeladen. Zowel de Z als de Ninja zijn geschikt voor het A1-rijbewijs. Deze BEV’s komen in de loop van 2023 op de markt.

Kawasaki Ninja Hybrid

Kawasaki komt ook met een hybride-Ninja. Deze heeft dus zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor, waarbij je kunt kiezen of je elektrisch rijdt of op benzine. Deze motor komt in 2024 op de markt.

Kawasaki en waterstof

Kawasaki maakte in Milaan ook bekend te werken aan een motorfiets op waterstof, die in 2030 op de markt zou komen. Het gaat hierbij om een auto met verbrandingsmotor, die op waterstof loopt. Het toonde een motorblok met directe injectie en compressor. Maar dat is dus allemaal toekomstmuziek.

Kawasaki Ninja H2 SX

Hij is vernieuwd voor 2023, maar het persbericht is karig met informatie: een van de features waarin de nieuwe Ninja zich onderscheidt van de oude is dat hij niet alleen is voorzien van Radar camera’s voor en achter, maar dat hij nu ook een automatisch groot licht heeft, dat automatisch tussen groot licht en dimlicht schakelt.

Keeway Blueshark

Keeway brengt in 2023 een leuke scooter op de markt met de naam Blueshark. Deze scooter heeft een topsnelheid van 80 km/h en kan in drieënhalf uur volledig opgeladen worden. De twee uitneembare 48 V Lithium-ion batterijen hebben elk een energie-inhoud van 30 Ah en kunnen in drieënhalf uur volledig opgeladen worden. Daarmee heeft hij een range van 60-120 km. De scooter weegt 90 kg.

Kymco SuperNex en Revonex

Kymco presenteerde een prachtig prototype van een EV, de Supernex en Revonex. Maar ja, prototypes…

Kymco Downtown 350GT

Wel leverbaar wordt de Kymco Downtown 350GT. Kymco zegt hierover: “Il Downtown 350GT, come si evince dal nome, è uno scooter pensato come instancabile compagno di viaggio, con cui vivere sia la città, sia lunghi tragitti extraurbani.” Prachtige taal, ik beheers hem helaas niet. Potenza, 28 pk. 12,5 liter tankinhoud, 14 inch voorwiel, 13 inch achter. TFT, USB, cruisecontrol, 198 kg. A2-geschikt. Meer kan ik er niet van maken.

Lambretta X125

Lambretta introduceerde onlangs de X300 en voegt daar een X125 aan toe. Net als de andere Lambretta’s is de basis een stalen monocoque. De aandrijving geschiedt door een vloeistofgekoelde 124cc eencilindermotor die 14 pk@ 9.500 tpm levert. Hij staat op 12 inch wielen en heeft 7 l tankinhoud.

MBP T1002V

MBP Moto is een merk van de Chinese fabrikant Keeway. En onder die naam worden een paar prachtige motoren gemaakt, die qua cilinderinhoud ook in ons straatje passen. Zoals de T10002V. Dit is een flinke reis-allroad, aangedreven door een 1000 cc V twin met een blokhoek van 80°. Dit blok levert 98 pk (70 kW) @ 7.600 tpm bij een maximum koppel van 102 Nm bij 6500 tpm. Hij is voorzien van elektronische injectie van Bosch en heeft een 21-litertank. De vering is van KYB, de website dan voorvork heeft 160 mm veerweg. Het remsysteem is van het Spaanse J.Juan. Hij staat op een 19 inch spaakwielen voor en een 17 inch spaak wil achter. Het TF 2-dashboard heeft connectiviteit met M-link GPS. Het drooggewicht is 235 kg. 

MBP C1002V

Op basis van het motorblok dat ook in de T10002V zit, heeft MBP ook een fraaie custom neergezet. De vermogenscijfers zijn hetzelfde, ook is deze motor voorzien van KYB-vering, maar dan met wat kortere veerwegen. J.Juan zorgt weer voor de vertraging, verder is ook deze motor voorzien van het IOT-systeem met ingebouwde navigatie en telefoonconnectie, zodat meneer XI precies kan zien waar je uithangt. De zithoogte is met 680 mm erg laag, de topsnelheid met 198 km best wel hoog. De tankinhoud is 22 l.

MBP SC300

In de mobiliteit-sector speelt MBP een rol mee met de SC 300. Dit werkpaard is voorzien van een vloeistof gekoelde 778 cc één cilinder motor die 25 pk (18,5 kW) @7,500 tpm en 24,5 Nm bij 6750 tpm levert. Hij is voorzien van een automatische transmissie, 15 inch TF 2-scherm en staat op 13 inch wielen. Ook hier weer remmen van J. Juan en het IOT- systeem met navigatie en smartphone connectivity. De scooter weegt 151 km en heeft een topsnelheid van 102 20 km/h.

Moto Guzzi V100 Mandello

Al iets voor de Eicma geïntroduceerd, maar wel nieuw voor 2023 is de moto Guzzi V100 Mandello. Dit is een motor die de inmiddels vergeten categorie van de sport-toermotoren weer nieuw leven in blaast. Hij wordt aangedreven door een verbeterde versie van moto Guzzi’s dwarsgeplaatste 90° V-twin, voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De cilinderinhoud is 1042 cc, waaruit het blok een maximumvermogen van 115 pk (84 kW) @8.700 tpm haalt. De motor heeft twee niveaus voor de motorremwerk, vier niveaus voor de tractiecontrole, cruisecontrole en vier rijmodi alsmede een quickshifter. De standaardversie is voorzien van een 41 mm voorvork en een achter schokdemper met hand- insteller voor de veervoorspanning, de S-versie heeft semi-actieve Öhlins vering bijzonder is verder dat dit de eerste motor ter wereld is waarbij de Aerodynamica adaptief is: de stand van de defecte toren naast de tank worden automatisch aangepast aan de snelheid en de geselecteerde rijmodus.