Report: Italo classico
Report: Italo classico
Inhoudsopgave |
---|
Report: Italo classico |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Ancara di nuovo
Klassiek
Nadat we eerder al een reportage maakten over de Amerikaanse motorfiets producent Confederate en u niet lang daarna met de "ultieme naked bike" de "Macchia Nera" voorschotelden gaan we deze keer wederom op de exlusieve toer. Klassiek exclusief om precies te zijn. Niet zo exclusief als de eerder uitgelichte "Macchia Nera" wellicht, daar is er immers maar één van. Grote verschil is echter dat "macchia Nera" te koop is voor een ieder met ruim voldoende cashflow. De motoren die de uitgebreide fotoreportage op de volgende pagina"s sieren zijn niet te koop, voor geen geld van de wereld. Kijkt u mee Motorfreaks kwam op het spoor van een wel heel bijzonder drietal. Exclusief, zeer zeldzaam en bovendien onvervangbaar. Eigenaar Jack V. gunde onze camera een indringende blik op al dit moois. Unieke plaatjes van een wondermooi klassiek Italiaans trio. De kans om dit drietal motoren tesamen te zien is bijzonder klein. Wij mochten ze aanschouwen, bevoelen en fotograferen. * MV-Agusta 750S 1972 De exotische sportmotoren van het Italiaanse MV Agusta uit de 70er jaren zijn verworden tot "droommotoren" pursang. En dat is niet verwonderlijk. Machine"s ontstaan direct uit de racerij. Duur, exclusief en exotisch. Tussen 1966 en 1972 was het superster Giacomo Agonstini die zeer veel succesen in de racerij boekte met MV-Agusta racemotoren. MV Agusta was werkelijk onverslaanbaar op de diverse circuits en net als de beroemde rode racemotoren waren ook de "gewone" motoren voor op de weg ware juweeltjes. In 1969 kondigde MV Agusta een "racer" voor op de openbare weg aan, De MV Agusta 750S. De daadwerkelijke productie van de motorfiets zou tot begin 1971 op zich laten wachten. De 750S was zowel in technisch als in uiterlijk opzicht een waar juweel. Een felrood frame, de grote blauw / witte benzinetank en het vele gepolijste aluminium waren een feest voor het oog. Op de tank prijkte trots een sticker waarop aangegeven stond dat MV-Agusta reeds 34 maal wereldkampioen in de racerij was geworden. De meeste eer was echter weggelegd voor de krachtbron. Italiaanse technologie ten voeten uit, prachtig om te zien en nog mooier om te horen. De MV Agusta 750S werd geproduceerd van 1971 tot en met 1975 en de totale productie bedroeg 650 exemplaren! De op deze pagina"s getoonde MV Agusta is één van die 650 exemplaren. De motorfiets heeft als bouwjaar 1972. De motor verkeert in absolute originele nieuwstaat en heeft zelfs nog nog nooit een druppel regen gezien. De kilometerteller geeft na 33 jaren een kilometerstand van 9900 kilometer aan. Het zal duidelijk zijn dat dit een zeer zeldzame en exclusieve motorfiets is.
* Lavera 750SFC 1975
De Laverda 750SFC (Sportivo Freni Competitione) is een ware legende. Een motorfiets met absolute racehistorie. Vooral in de lange afstandracerij voor productiemachines waren deze feloranje Italianen bekend en berucht. Heden ten dage is een originele SFC een veelgezochte verzamelaars motor. Er zijn in de loop der jaren door liefhebbers zelfs de nodige "gewone" 750 Laverda"s omgebouwd tot SFC replica. De echte SFC is op zeer bescheiden schaal geproduceerd. De motor werd geproduceerd van 1971 tot en met begin 1976. In totaal werden er precies 549 exemplaren gebouwd. De Laverda 750 SFC op deze pagina"s is een origineel uit 1975. Wederom in nieuwstaat. Aangezien het productieaantal van deze motorfiets slechts zeer bescheiden was en gezien het feit dat de nodige SFC"s in de racerij zijn gesneuveld moge het duidelijk zijn dat ook deze motorfiets tot de absolute elite behoort.
* Ducati 750SS 1976
De Ducati 750SS. Een zeer beroemde motorfiets. Direct afstammend van de beroemde motorfiets waarmee Paul Smart in 1972 de 200 mijls race in Imola wist te winnen. Uitgerust met de door Fabio Taglioni ontworpen koningsasser krachtbron. De meest gezochte 750SS motoren stammen uit het jaar 1974. De beroemde "greenframe"s, met 401 gebouwde exemplaren. De 750SS op deze pagina"s stamt uit het jaar 1976. De staat van de motorfiets is onberispelijk en 100% origineel. Van deze 750SS werden in Bolonga in totaal 599 exemplaren geproduceerd.
Kijkt u mee en geniet van de door onze fotograaf gemaakte fotoreportage.
Woord: Stefan Meijer / Beeld: Vincent Burger