Zoeken

Dagje circuitrijden? Motorsport Lifestyle.

Pagina 5

10 oktober 2006
Inhoudsopgave
Dagje circuitrijden? Motorsport Lifestyle.
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Stoppen op het hoogtepunt

Voor we weer los gaan tijdens de middagsessies kom ik in gesprek met instructeur 'Clay'. We raken aan de praat over circuitrijden en motoren, hoe kan het ook anders. Aan de hand van de plattegrond van het circuit bespreken we de bochten, de bochtentechniek en geeft Clay me tips en trucs. Zijn enthousiasme straalt vertrouwen uit en vlak voor we onze pakken weer aan trekken besluit hij zijn verhaal met 'rij komende sessie met mijn groepje mee'.

Clay, instructeur van Motorsport Lifestyle, geeft uitleg

Sessie 3: Vertrouwen en... snelheid!
Tijdens de vooropstelling sluit ik bij Clay aan. Mede dankzij het iets lagere tempo in het begin van deze sessie begint het vertrouwen in de motor en het circuit te komen en langzaam maar zeker begint de snelheid ook te komen. Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats en de finishvlag valt voor mijn gevoel veel te vroeg. Ook de overige deelnemers hadden nog wel langer rond willen blijven rijden. Toch merken we ook dat het fysiek zwaar begint te worden na drie sessies. De hoge temperaturen en inmiddels een uur hard rijden begint z'n tol te eisen. Ook Clay geeft tijdens de debriefing aan dat het er best redelijk uit zag en we voor sessie vier eigenlijk wel klaar waren om zonder begeleiding de baan op te gaan. We spreken af dat we een ronde voor de instructeur rijden en vervolgens zelf het circuit mogen gaan verkennen. De bezwete hoofden mogen zich voorbereiden op het echte werk.

Sessie 4: Mixed feelings Clay staat ons voor het begin van de vierde sessie al op te wachten. Links en rechts geeft hij de deelnemers nog wat tips en beantwoordt hij vragen. In de tussentijd genieten we van de snellere groep drie die over het rechte stuk met enorme snelheden voorbij komt. De serieuze gezichten van de deelnemers in groep twee verraadt de spanning en de droom om ooit ook zo hard over het circuit te kunnen rijden. Ze schrikken op van het signaal dat ze zich moeten prepareren voor een sessie waardoor ze weer een stap dichter bij hun droom kunnen komen.

Clay geeft nog een aantal last-minute tips

Na een ronde achter Clay te hebben gereden zitten we weer lekker in het ritme. Als ik het seintje krijg dat ik voor Clay uit mag rijden merk ik een wereld van verschil met voorgaande sessies. De Kawasaki voert me over het circuit met een ongekend vertrouwen. Eindelijk begin ik de draai te vinden en heb ik een lekker gevoel op het prachtige circuit. Ik rij bij de rest van de groep weg en haal buitenom in de Arie Luyendijk bocht een andere Kawasaki ZX-6R in. Een ontzettende adrenaline rush pompt door mijn lichaam, maar het verstand neemt de overhand. Ik merk dat de andere deelnemer mij in de Tarzanbocht uit probeert te remmen en besluit niet teveel risico te nemen. Achter de andere 'mean grean machine' aansluiten en op naar de volgende bochten. Lekker stoeien en al snel ben ik hem weer voorbij, dit keer voor goed.

Dan, na vier ronden heerlijk te hebben gereden, zwaaien de baancommissarissen de rode vlag. Vanwege een ongeval moeten we eerder dan gepland de pitstraat opzoeken. De sessie komt tot een einde. Hoewel vier ronden vrij kort waren was ik uitermate tevreden over de vierde sessie. Het tempo begint ergens op te lijken en de Kawasaki en ik zijn vriendjes geworden. Voor mij betekent de vierde sessie ook het einde van de dag. De laatste sessie sla ik over om de Kawasaki ZX-6R op tijd thuis te brengen. Met Clay bespreek ik nog een paar opvallende zaken en hij geeft me nog wat tips voor een volgend circuitbezoek. Na een welverdiende poetsbeurt keren de Kawasaki en ondertekende naar huis. Een vriendschap die moeilijk op gang kwam eindigde in een liefde na het vertrouwen van de instructeurs van Motorsport Lifestyle.