Zoeken

D3O protectie: ademende bescherming

Alternatief

11 oktober 2021

Een motorpak wordt door onze wetgever sinds 2018 gezien als een PBM (persoonlijk beschermingsmiddel). Dat betekent dat een motorpak aan een Europese norm moet voldoen, de CE-Norm 17092-2 (bis 6):2020. Dat is voor protectoren al veel langer: voor rugprotectoren geldt de norm EN1621-2 2014, voor andere protectoren EN1621-1 2012. Deze normen onderscheiden twee veiligheidsniveau ’s: Level 1 en Level 2. Level 1 betekent dat de maximale kracht die door de protector heen komt gemiddeld onder de 18 kN moet liggen en dat er geen piek van meer dan 24 kN doorheen mag komen. Voor Level 2 zijn die waarden 9 kN en 12 kN. Level 2 geeft dus een betere bescherming, maar aangezien er geen voordeel zonder nadeel is, betekent dat doorgaans dat Level 2 protectoren dikker en dus ook stugger zijn. Dat kan dus afbreuk doen aan het comfort en de Je zou D3O het ei van Columbus kunnen noemenpasvorm van een jas. Het verdient dus aanbeveling om bij de aanschaf van een jas rekening te houden met het niveau van de protectoren dat erin zit en dat je wilt gaan dragen. Zit er Level 1 in en wil je persé met Level 2 rijden, dan moet je genoeg ruimte op de ellebogen, knieën, heupen, schouders en de taille over hebben om een niveau “dikker” te gaan. Passen met de juiste protectoren lijkt onvermijdelijk.

Ventilatie

Een mens produceert dagelijks tussen de 100 en 8000 ml zweet, afhankelijk van de activiteit en de omstandigheden. Als je 100 km lang op je krent zit terwijl je bij vijf graden boven nul de snelweg afbrandt, zul je er weinig last van hebben. Als je bij 30 graden een bochtige bergweg afragt een stuk meer en als je even afstapt en in je motorpak een eindje bergop loopt naar een prachtig uitzichtpunt, dan loopt het zweet je van hals, nek en nieren. Vandaar dat motorkledingfabrikanten de meest fantastische, ademende materialen toepassen en hun hoofd breken over de meest effectieve ventilatiesystemen in je pak. En vervolgens hangen ze daar een regiment protectoren in, die doorgaans van een soort schuimplastic zijn - meestal polyurethaan – dat voor geen meter ademt. Als je je motorjas uittrekt, kun je aan de natte plekken op je t-shirt doorgaans precies zien waar die protectoren hebben gezeten.

Alternatief

Als verwende journalist rijd ik rond met een fantastisch motorjack van DANE, gemaakt van een drielagen Gore-Tex laminaat dat de beste ademende werking op de planeet heeft. Uiteraard is die door MotoPort voor mij gevuld met Level 2 protectoren voor de best mogelijke bescherming. En toch… rijd ik rond met het gevoel dat ik dikke een plank in mijn rug heb en ook de protectoren op de ellebogen en de knieën zitten nooit echt lekker. En als ik even sta te fotograferen voel ik dat er geen deo is opgewassen
Het verschil tussen gewone protectoren en D3O protectoren is overduidelijk. En niet alleen vanwege de kleur, hoewel wij Nederlanders wel wat hebben met oranje natuurlijk...

Naast flexibeler en beter ventilerend is het ook dunner
tegen het beklemmende gebrek aan ventilatie van de protectoren. Binnen de kortste keren ben je kletsnat. Protectoren zijn echter noodzaak, dus moet je daarmee leren leven. Of toch niet? Ik herinner me de Rukka Air protectoren van weleer. Een soort ruitjesmat met meer gat dan kunststof. Die bestaan echter niet meer, die constructie zal de huidige levels niet halen. Maar er is een alternatief, op de markt gebracht door D3O. Die maakt protectoren met een heel apart materiaal.

D3O

Het Britse D3O timmert al enkele jaren aan de weg met motorkledingprotectoren die een bijzondere eigenschap hebben: ze zijn gemakkelijk te vervormen, maar zodra je valt worden ze opeens heel stevig. Dat komt omdat ze van een bijzondere gel zijn gemaakt, die bij langzame belasting gemakkelijk vervormt, maar die bij impact ineens hard wordt. Een beetje zoals een niet-Newtonse vloeistof. Liefhebbers van Mythbusters zullen zich de aflevering herinneren waarin Adam Savage over een bad met maizena-pap liep. Zo niet, kijk nog even op YouTube. In elk geval maakt deze eigenschap het materiaal ideaal voor motorprotectoren: door de soepelheid bij normale bewegingen is het comfort maximaal, terwijl er toch een goede impactprotectie is.

Ventilatie

Ook qua ventilatie gaat D3O een stap verder dan andere merken. De “Pro”- protectoren voor heup, knie, elleboog, schouder en heup – leverbaar in Level 1 en level 2 - hebben een design met een rooster van driehoekige gaten, waardoor ze veel beter ventileren dan conventionele protectoren. Datzelfde geldt voor de Viper rugprotectoren van D3O, eveneens verkrijgbaar in Level 1 en Level 2. Die zijn voorzien van een achterdeel met gaatjes en een bovendeel dat is gemaakt van een patroon van sleuven. Dat maakt de protectoren nog flexibeler en comfortabeler, terwijl de sleuven voor een goede ventilatie en afvoer van zweet zorgen.