Aprilia, een synoniem voor racen
Pagina 7
Inhoudsopgave |
---|
Aprilia, een synoniem voor racen |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
WK 250cc
Het begin van Aprilia in de wegracerij begon in 1985 met een investering van 120 miljoen Italiaanse lire"s. Loris Reggiani en met name zijn manager waren verantwoordelijk voor de kost van het Italiaanse merk naar het wereldkampioenschap. Tijdens het eerste seizoen wist Reggiani twee derde plaatsen te veroveren. Een uitstekend debuut voor het nieuwe merk.
![]() |
Loris Reggiani reed tijdens het WK in 1987 op een Aprilia |
Twee jaar later, op het Italiaanse Misano, was het Reggiani die voor Luca Cadalora over de eindstreep kwam. Pas in 1991 werd de tweede overwinning op het conto van Aprilia bijgeschreven. Wederom was het Loris Reggiani die een race op zijn naam schreef, dit keer tijdens de Franse Grand Prix. De prestaties van Aprilia sloegen om en Loris Reggiani werd samen met Pierfransesco Chili gepresenteerd als fabriekscoureur van Aprilia. De sport werd serieus genomen. Dat resulteerde in 23 wereldtitels en 178 Grand Prix overwinningen voor Aprilia. Dit jaar moet voor Aprilia weer een comeback worden. Afgelopen seizoen was het Dani Pedrosa die voor de tweede keer op rij de titel in de 250cc op zijn naam schreef. De Spanjaard deed dat met een Honda, maar vertrok in de winter naar de MotoGP. De grootste kanshebber op de wereldtitel in 2006 rijdt op een Aprilia, net als 14 andere deelnemers. Deze kanshebber luistert naar de naam Jorge Lorenzo.
![]() |
Er wordt veel verwacht van het Fortuna Aprilia team |
Lorenzo is de jonge teamgenoot van Hector Barbera, beide Spanjaarden komen uit voor het Fortuna Aprilia team en zijn de gedoodverfde favorieten voor de eindoverwinning. Lorenzo begon goed aan het nieuwe seizoen. Hij reed in Jerez naar de overwinning in de 250cc en gaf aan nog veel titels binnen te willen slepen. Zal de titel dit jaar terugkeren naar Noale? Een andere bekende in de Aprilia armada is de Tsjech Jakub Smrz. Het afgelopen jaar reed de lange Smrz nog voor het Nederlandse Arie Molenaar Racing. Hij heeft het naar het zin bij zijn nieuwe werkgever.
Jakub Smrz:
Het is hier bij Aprilia anders dan bij Honda. Op een positieve manier, het is hier beter dan bij Honda. Het is moeilijk te zeggen in welke aspecten de motor beter is. Toch is duidelijk dat de Aprilia beter is dan de Honda, kijk alleen maar naar de verbeteringen in mijn rondetijden. Mijn plan voor dit seizoen was een top 10 positie aan het einde van het jaar. Dat is niet veranderd omdat mijn voorseizoen goed liep. Voor mij is het belangrijkste om te beginnen met goede top tien resultaten en dan mezelf te verbeteren.
De eerste race van het seizoen bewees Smrz dat hij mee kon komen met de top tien. Helaas ging hij op tiende positie onderuit. Toch zullen we Smrz het komende seizoen vaker van voren zien rijden.
![]() |
Jakub Smrz heeft de Hollandse nuchterheid naar Italië gebracht |
Aprilia coureurs in de 250cc:
7 |
Alex De Angelis |
RSM |
Master Aspar |
48 |
Jorge Lorenzo |
SPA |
Fortuna |
80 |
Hector Barbera |
SPA |
Fortuna |
15 |
Roberto Locatelli |
ITA |
Toth Team |
57 |
Chaz Davies |
GBR |
Campetella Racing |
44 |
Taro Sekiguchi |
JPN |
Campetella Racing |
96 |
Jakub Smrz |
CZH |
AB Cardion |
50 |
Silvyan Guintoli |
FRA |
Equipe de France |
16 |
Jules Cluzel |
FRA |
Equipe de France |
25 |
Alex Baldolini |
ITA |
Matteoni Racing |
14 |
Antony West |
AUS |
Kieffer |
28 |
Dirk Heidolf |
GER |
Kieffer |
41 |
Michele Danese |
ITA |
WTR Blauer |
85 |
Alessio Palumbo |
ITA |
Matteoni Racing |
|
Luca Morelli |
ITA |
NoCable Angaia Racing |